Rengetegen próbálkoztak már azzal, hogy legyőzik ezeket a papírfecniket, de egyelőre mindhiába. Talán az lehet a probléma, hogy eddig még senkinek sem sikerült meghódítania azt a bizonyos kritikus tömeget, amely elég ahhoz, hogy változást indítson be a formális bemutatkozás világában. Ameddig idegesen várakozunk a megváltó újításra, érdemes összeszedni, hogy miért haszontalan a névjegykártya és miért kérlek arra legközelebb, hogy másként, minőségibb módon lépjünk egymással kapcsolatba:
1. Ez egy digitális kor
Mi pedig online éljük az életünk nagy részét. Ha a saját üzletágadban első akarsz lenni, légy az a kommunikációban is: nagyon kevés az esélye, hogy a másodperc töredékénél tovább fogják a partnereid nézegetni a kártyád, és az sem valószínű, hogy újra előkerül, miután a zsebükbe csúsztatták.
Ehelyett inkább biztasd arra az ügyfeleidet, hogy ott helyben lépjenek kapcsolatba veled valamilyen közösségi oldalon, például LinkedIn-en, amelyet direkt erre találtak ki. Ne feledd: az egyre nagyobb hálózat egyre több üzleti lehetőséget rejt magában.
2. Pusztítod a környezetet
Tudom, hogy klisé, de tényleg - ezerféle jobb megoldás van a kártyák adogatásánál, amelyekkel akár még a figyelmet is felhívhatod magadra és a fákat is megvéded. Szép munka! Gondoltál például arra, hogy mi lenne, ha a bemutatkozás pillanatában nem a névjegykártyádért nyúlnál, hanem elkérnéd a partnered email címét?
Innentől már csak annyi a dolgod, hogy küldesz neki egy köszöntő üzenetet a mobilodról, amint tudsz. Miért jó ez? Az email válaszra sarkall és sokkal erősebb kapcsolatot tudsz így kialakítani, mintha szimplán odaadnád a névjegyed, ami - lássuk be - legtöbbször eltűnik a süllyesztőben.
3. Manuálisan vigyek be adatot? Viccelsz?
Komolyan, még ezzel küszködjek, amikor lassan az egész életem automatizált? Akár hatékony munkával és fejlődéssel is tölthetnénk azt a feleslegesen elpazarolt időt, amíg újra elővesszük a névjegyeket és begépeljük az adatokat az eszközeinkbe.
Legalább annyi segítségünk van, hogy rendelkezésre állnak olyan scanner-applikációk, amelyek egy pillanat alatt befotózzák a telefonunkra a kártyákat, az okosabbak pedig automatikusan hozzárendelik új kontakthoz a megfelelő adatokat.
4. Kényelmetlen és csak a helyet foglalja
Épp elég kacat van így is az asztalomon, talán épp a múlt héten vettem le a névjegykártyatartót, végleg búcsút intve annak. Ha sok névjegyed van, kezelhetetlenné válnak, a rendezésük bajos és időigényes, és még szépen sem mutatnak. A kényelmetlenség kiemelten jelentkezik akkor, amikor a sajátomat kell osztogatnom és másokét elraknom egy eseményen. Míg a tartóért már nem szívesen nyúlok, a telefonom állandóan a kezemben van.
5. Ha minden kötél szakad: legalább tedd félig digitálissá
Ha képtelenek vagyunk lemondani a névjegykártyáról, legalább "okosítsuk" fel és tegyünk rá egy QR-kódot: a QR-kódok olyan vizuális elemek, amelyek egy arra alkalmas készülékkel beolvasva valamilyen tartalmat tárolhatnak, például linket, képet, parancsokat. Használd ki, tégy egy kódot a névjegyedre, és rakd mögé az elérhetőségeidet, profiljaidat, vagy csak egy parancsot az új kontakt létrehozására a telefonon.
A többnyire semmitmondó névjegyeket így sokkal gazdagabbá teheted és az információidat is könnyebben kezelhetik majd az ügyfeleid.