MÁV-START Zrt. vezetése értetlenül áll azelőtt, hogy a hónapok óta tartó előkészítést és egyeztetéseket követően a szakszervezetek a mai napon visszautasították annak lehetőségét, hogy a vasútvállalat elkezdje a jegyvizsgálói munkakörökben dolgozók jövedelemszintjének rendezését - közölte a vasúti társaság közleményben a Privátbankárral. Mint írják, a kidolgozott foglalkoztatási és bérreform javaslat – a jelenleg túlórával elérhetőnél is – jóval magasabb jövedelmet és ezzel együtt kiszámíthatóbb, egyenletesebb vezénylést biztosított volna a jegyvizsgálói munkakörökben.
Így nézett volna ki
A MÁV-START egy új szakmai gyakorlati időt és teljesítményt is elismerő bértáblázatot dolgozott ki: az alacsonyabb leterheltségű készenléti jellegű jegyvizsgálói munkakör lehetőségeit kihasználva 5 százalékos munkaidőalap emelés mellett átlagosan 16 százalékos béremelést tervezett.
A foglalkoztatási és bérreform leglényegesebb elemei:
- A jegyvizsgálói bértábla bevezetése kiszámítható, magasabb jövedelemszintet, szakmai tapasztalattól függően – a korábbi több túlórából eredő többletkereseten felül – átlagosan nettó 11 ezer forinttól 25 ezer forintig terjedő összegű plusz keresetet biztosít.
- Egyéni megállapodással 0,4 órával emelkedne a napi teljes munkaidő, az általánosnál alacsonyabb leterheltségű, készenléti jellegű jegyvizsgálói munkakörökben.
- A jegyvizsgálók a későbbiekben – a tapasztalataik alapján – szabadon dönthetnek arról, hogy visszatérnek-e a jelenleg is érvényes foglalkoztatási rendszerbe.
A MÁV-START által felajánlott megállapodást a szakszervezetek ellehetetlenítették azzal, hogy indokolás nélkül visszautasították a foglalkoztatási és bérreformot, illetve a társaság gazdasági lehetőségeihez képest irreális követelésekkel álltak elő - írják a közleményben.
Ebből baj lehet
A MÁV-START vezetése a szakszervezet támogatása nélkül továbbra is keresi a munkavállalók jobb kereseti lehetőségeit biztosító megoldásokat. A cél, hogy 2017. január 1-ig valamennyi területi személyszállítási igazgatóságnál bevezessék a szolgálati időt és a teljesítményt elismerő bértáblázatot.
A Vasutasok Szakszervezete a héten ultimátumot adott a MÁV-nak: amennyiben a vasutasnapig – július 9-ig – sem kezdődik érdemi egyeztetés az érdekképviselet által többször jelzett problémákról, országos akciósorozattal fogják tárgyalóasztalhoz kényszeríteni a döntéshozókat