Új grafikájú, Magyarország feliratú vezetői engedélyek a Pénzjegynyomdában. MTI Fotó: Pénzjegynyomda |
2012-ben hazánkban 692 darab olyan vállalkozás működött, melynek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, az idei évre ez a szám 598 darabra csökkent. A szektor árbevétele ugyanakkor a 2012-es 10 milliárd forint körüli összegről 2015-re 13 milliárd forintra emelkedett.
Nagyon komoly problémát jelent a munkaerőhiány
Az alkalmazotti létszám tekintetében kiolvasható, hogy a munkaerőhiány súlyosan érintette az ágazatot. A vizsgált időszakban a vállalkozások alkalmazotti összlétszáma, az egyéni vállalkozásokat nem számítva, 2012-es 1123 főről 2017-re 861 főre csökkent. Ehhez jön még az a kb. 3500 szakoktató, akik többsége megbízási szerződéssel, vagy vállalkozói igazolvánnyal végzik tevékenységüket.
Év |
Cégek darabszáma |
Nettó árbevétel (eFt.) |
Alkalmazotti létszám (fő) |
Felszámolás alá került cégek aránya (%) |
Végrehajtás alá került cégek aránya (%) |
2012 |
692 |
10 082 659 |
1123 |
2,89 |
6,35 |
2013 |
683 |
10 626 185 |
936 |
1,75 |
10,39 |
2014 |
681 |
12 669 497 |
949 |
1,90 |
8,22 |
2015 |
659 |
13 455 816 |
942 |
0,91 |
5,91 |
2016 |
631 |
Nem lezárt év |
963 |
0,47 |
6,33 |
2017 |
598 |
Nem lezárt év |
861 |
Nem lezárt év |
Nem lezárt év |
Örvendetes tény viszont, hogy a felszámolás alá került cégek aránya, hazai átlaghoz képest alacsony volt a szektorban és a vizsgált időszakban folyamatosan mérséklődött. 2012-ben 2,89 százalék volt a felszámolása alá vont vállalkozások aránya, mely a tavalyi évben már csak 0,47 százalékot ért el.
Hasonlóan kedvezően alakult a végrehajtása alá került cégek aránya. Itt a 2013-as év volt a csúcs, ekkor a működő vállalkozások 10,39 százaléka ellen rendeltek el végrehajtást, míg 2016-ban ez az arány 6,33 százalékra csökkent.
Az ágazatot sújtó negatív tendenciák oka elsősorban az alacsony jövedelmezőség, valamint a képzett munkaerő elszivárgása más szektorokba, illetve külföldre. A csökkenő szakoktatói létszám és annak elöregedése, valamint a pár éve megemelt kötelező gyakorlati óraszám miatt ma sokkal több időbe kerül a gépjárművezetői engedély megszerzése, mint 10 évvel ezelőtt.
Nem enyhítette az ágazat munkaerő problémáinak megoldását az sem, hogy 2005 és 2014 között a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szüneteltette a szakoktatók képzését a tananyag megújítása érdekében. A képzés újraindításának eredményei pedig még nem látszanak sem a cégadatokban, sem jogosítvány megszerzésének idejében.
Vidéken a helyzet katasztrofális?
A helyzet különösen vidéken súlyos, hiszen az autósiskoláknak csak a 63,4 százaléka működik Budapest és Pest megyén kívül. Ugyanakkor ezek a cégek egy növekvő piaci igényt kell, hogy minél rövid idő alatt kiszolgáljanak, hiszen az NKH közleménye szerint a KRESZ tanfolyamra jelentkezők és az azt sikeresen elvégzők aránya egyaránt dinamikusan növekedett 2015-2016-ban. Kérdés, hogy a munkaerőhiánnyal küzdő ágazat hogyan lesz képest ezt a megnövekedett igényt megfelelő határidőkkel, megfelelő szakmai színvonalon kiszolgálni a jövőben.