A Kelly Services felmérésének eredményei szerint a munkavállalók korábban soha nem látott mértékű gazdasági zűrzavart tapasztalnak maguk körül, és ennek eredményeként jövőbeni karrier célkitűzéseiket illetően is elbizonytalanodnak. A felmérésben 30 ország majdnem 170 ezer dolgozója vett részt, köztük mintegy 8 500 magyar munkavállaló.
Folyamatos mozgásban maradnak a munkavállalók
Jónás Anikó, a Kelly Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a felmérés eredményeivel kapcsolatban elmondta, hogy ha a munkaadók nem képesek tartalmas munkát és folyamatos növekedési, fejlődési lehetőséget kínálni, számos munkavállaló érezheti úgy, hogy azzal szolgálja legjobban saját érdekeit, ha karrierjét illetően egyfajta folyamatos mozgásban marad.
A felmérés magyarországi eredményei szerint a munkaerőt alkotó legfontosabb korosztályok közül a 31-48 éves korosztály tagjai körében a legvalószínűbb a munkahelyváltás: 64 százalékuk tervezi, hogy egy éven belül új állás után néz. Összehasonlításképpen a 49-66 év közötti korosztály körében ez az arány 61 százalék, míg 19-30 év közötti korcsoport tagjainál ez az arány 58 százalék. A 30-47 éves korcsoport esetében már 2009-ben is erősen megmutatkozott a váltás iránti igény, akkor az e korcsoportba tartozó válaszadók 63 százaléka tervezte, hogy egy éven belül új állás után néz.
A legtöbben úgy érzik, hogy nem ismerik el munkájukat
A hazai megkérdezettek fele állítja, hogy jól érzi magát a munkahelyén, azonban mindössze 42 százalékuk érzi úgy, hogy elismerik munkáját. Az eredmények szerint a válaszadók kevesebb, mint fele (48 százalék) vallja, hogy jelenlegi munkája "tartalmas és valódi értelemmel bír" a számára. A munkavállalók 61 százaléka számára az adja meg leginkább egy munka értelmét, tartalmát, ha lehetősége van rá, hogy kiemelkedő teljesítményt nyújtson illetve fejlődjön a szakterületén. Az eredmények alapján az is kiderült, hogy a résztvevők majdnem fele (46 százalék) használja a közösségi média eszközeit munkahelyválasztással, karrierrel kapcsolatos döntései során.
A 2010. elején végzett KGWI felmérés során arra a kérdésre, hogy mi az az egy dolog, ami még inkább erősítené egy munkavállalóban a cége iránti elkötelezettséget, a válaszadók 35 százaléka a "magasabb javadalmazást" jelölte meg, ezt követik a "változatosabb, nagyobb kihívással járó feladatok", 24 százalékkal. A javadalmazás a 2012. évi felmérésben is fontos szerepet kapott: arra a kérdésre, hogy mely tényező befolyásolná leginkább a döntésüket egy új állásajánlat elfogadásánál továbbra is jövedelem/juttatási csomag áll az első helyen 35 százalékkal, de egyre fontosabbá válik a munka és magánélet közti egyensúly megteremtése is a munkavállalók számára, valamint a személyes fejlődés és előrelépési lehetőségek is meghatározóak a jövőbeni karrierdöntések során.
A tartalmas munka utáni vágy hajtja a dolgozókat
A 2010-es kérdőív alapján a 49-66 éves generáció képviselőinek 32 százaléka a munkahelyválasztás illetve -váltás szempontjából "nagyon fontosnak" ítélte az adott vállalat jó hírét, addig a 19-30 éves generáció tagjai körében ez az arány csak 22 százalék volt. A 2012-es felmérésből kiderül, hogy korosztályra való tekintet nélkül a vállalati márka ismertsége (53%), a munkahely elhelyezkedése (55%) és a rugalmas munkafeltételek (52%) a leginkább befolyásoló tényezők a jövőbeni munkahely/munkáltató megválasztásakor.
Jónás Anikó kiemelte, hogy láthatóan sokan nem érzik jól magukat a munkahelyükön, és aktívan keresik az új lehetőségeket. Hozzátette, hogy mások többé-kevésbé elégedettek ugyan, de őket is hajtja az erősebb kötődés és a tartalmasabb munka utáni vágy, és készek rá, hogy felálljanak, ha ezt egy adott helyzetben nem találják meg.