A munkaidő-emelés ellentétes a VDSzSz Szolidaritás és a Vasutasok Szakszervezete (VSz) munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjával, a rendkívül pozitívnak beállított megállapodástervezet pedig csak a jegyvizsgálók szűk körét érintené, a MÁV-Start ezzel is meg kívánja osztani a vasutasokat - reagált a két szakszervezet a MÁV Magyar Államvasutak pénteki közleményére.
Jó ajánlat?
A MÁV pénteken jelentette be, hogy a szakszervezetek visszautasították a MÁV-Start jegyvizsgálókat érintő foglalkoztatási és bérreformajánlatát. A MÁV-Start az alacsonyabb leterheltségű készenléti jellegű jegyvizsgálói munkakör lehetőségeit kihasználva 5 százalékos munkaidőalap-emelés mellett átlagosan 16 százalékos béremelést tervezett.
A szakszervezetek közös közleményükben kifejtették: a MÁV-csoport számtalan felszólításuk ellenére még a korábbi munkaidő-emelés kompenzálásával is adós. Hozzátették, a munkaidő emelése ellentétes munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjukkal, a tárgyalásokat mindig is ennek szellemében folytatták.
Nem így szól a törvény
Felhívták a figyelmet: a Munka törvénykönyve 2012. júliusi módosítását követően a köztulajdonban lévő cégeknél a napi rendes munkaidőt csak nagyon szűk keretek között lehet a törvényben előírtnál alacsonyabb mértékben meghatározni. Ennek megfelelően a napi munkaidő 8 órára emelkedett a MÁV-csoportnál, és elveszett a korábban kiharcolt, bérfejlesztés keretében nyújtott munkaidő-csökkenés. Ezért a mai napig semmilyen kárpótlást nem kaptak a vasutasok - írták.
A szakszervezetek álláspontja szerint a napi munkaidő további, akár 0,4 órás emeléséről - és annak ellentételezéséről - csak a korábbi veszteség rendezését követően lehet tárgyalni. Úgy vélik, erre az ajánlatra is csak a súlyos létszámhiány kényszerítette a MÁV-Startot, így próbálja legalizálni a gyakorlattá vált jogszerűtlen munkáltatást.
Az egyetlen esély
"Elfogadhatatlannak tartottuk a munkáltató május 27-i ajánlatát, de készek voltunk a tárgyalásra, a MÁV-Start azonban nem rendelkezett alternatívával" - írták a szakszervezetek.
A Vasutasok Szakszervezete a héten ultimátumot adott a MÁV-nak: amennyiben a vasutasnapig – július 9-ig – sem kezdődik érdemi egyeztetés az érdekképviselet által többször jelzett problémákról, országos akciósorozattal fogják tárgyalóasztalhoz kényszeríteni a döntéshozókat