A felelős vállalati polgárság egyik fontos területe a vállalati önkéntesség és az ezzel kapcsolatos széleskörű kommunikáció. A CSR 24/7 Rating 2010-es adatai szerint regionális szinten csak tizenöt vállalat számol be részletesen önkéntességi programjáról, melyek közül három magyar. Az eredmények alapján a pénzügyi szektor képviselői bizonyultak a legjobbnak ezen a területen - derül ki a B&P Braun&Partners kutatásából.
2011 az önkéntesség éve az Európai Unióban, azzal a fő céllal, hogy mozgósítsa mind a civil, mind a vállalati, mind az állami szereplőket. A kidolgozott stratégián alapuló önkéntesség révén a vállalatok részt vehetnek közvetlen környezetük fejlesztésében, hozzájárulhatnak különböző társadalmi és környezeti problémák megoldásához. A munkavállalók bevonása a belső szervezeti kultúrát és együttműködést fejleszti, valamint segíti a szervezet értékeinek elmélyítését is. Nyugat-Európában, valamint Amerikában jóval nagyobb múlttal rendelkezik az önkéntesség, mint régiónkban, ahol még csak most van elterjedőben a felelős vállalati polgárság ezen formája. A B&P Braun & Partners CSR 24/7 Rating felmérésének keretében vizsgált négy ország - Ausztria, Lengyelország, Magyarország és Románia - legnagyobb vállalatai közül Magyarországon található a legtöbb olyan cég, amely meghatározott stratégia mentén biztosít lehetőséget munkatársai számára az önkéntes munkára és erről széles körben kommunikál, tehát általa megvalósul a transzparencia is.
A száz vállalatot tartalmazó közép-kelet európai mintában (CEE-100) mindössze tizenöt olyan cég szerepelt, amely nem csak lehetőséget biztosít munkatársai számára az önkéntességi programokban való részvételre, hanem mindezt egy kidolgozott stratégia mentén teszi. Közülük hat Lengyelországban, négy Romániában, három Magyarországon, kettő pedig Ausztriában tevékenykedik. További tizennyolc cég részlegesen felelt meg ezeknek az elvárásoknak, így a regionális átlagteljesítmény a huszonnégy százalékot érte el. Ezen a területen a lengyelországi nagyvállalatok átlagos eredménye bizonyult a legjobbnak, bár a vizsgált cégek között Magyarországon volt a legmagasabb azok aránya (40 százalék), amelyek valamilyen szinten már foglalkoznak az önkéntesség kérdésével. Az iparágak tekintetében a pénzügyi szektor képviselői között fordultak elő legnagyobb számban ezek a vállalatok.
„Az önkéntességi program elősegíti, hogy a vállalat a helyi közösség részévé, jó szomszédjává váljon, ugyanakkor hatékony eszköze a munkavállalók bevonásának, a csapatépítésnek, a vállalati értékek személyes megélésének is. Előnyei tehát számtalan területen jelentkeznek, ezt azonban eddig csupán néhány vállalat ismerte fel a régióban és Magyarországon. A stratégiai szintre emelt önkéntességi program megvalósítása mellett az ezzel kapcsolatos folyamatos kommunikáció is fontos, az érintettek széles körű bevonása, valamint a példamutatás érdekében” – mondta el Braun Róbert, a B&P Braun & Partners résztulajdonosa.
Privátbankár