820 milliárd forintot köszönhetünk a reklámoknak
Hivatal Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke elmondta, hogy tavaly 174 milliárd forint volt a reklámra elköltött összeg, ami - számos áttételen keresztül - 820 milliárd forintot generált a magyar gazdaság számára.
A Magyar Reklámszövetség a PwC Magyarország tanácsadó céget bízta meg azzal, hogy vizsgálja meg a kommunikációs iparágnak a gazdaság teljesítményére gyakorolt hatását. A reklám gazdasági hatásai címmel elkészített kutatás a reklámnak és a reklámiparnak a gazdaságot erősítő hajtóerejét mutatta ki.
A magyarországi reklámköltések és a GDP összevetése. 2006-2012, millió USD (oszlopdiagram, bal tengely) és milliárd USD (vonaldiagram, jobb tengely). Forrás: Világbank, PwC |
50 ezer munkahely
A reklámadótól nem kell félni Urbán Zsolt szerint bármiféle különadó negatív hatású a magyar reklámipar számára, a stabil gazdasági környezet ugyanakkor ösztönzi a reklámköltést. Nemrég Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arra a kérdésre, hogy lesz-e reklámadó, azt mondta: sem a jövő évi költségvetésben, sem a 2014-es adótörvény-javaslatban nincs ilyen tétel. "Nem számolunk vele" - mondta. |
Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke azt emelte ki: a reklámköltés hatékonyan növeli az eladásokat, pozitív hatással van az egész gazdaságra: ösztönzi az innovációt, a fogyasztást, és a foglalkoztatási hatások sem elhanyagolhatóak.
A reklámiparban közvetlenül 13 ezer embert foglalkoztatnak Magyarországon, de közvetett módon az iparág további 50 ezer embernek ad munkát. Emellett a reklámnak a fogyasztók számára is vannak közvetlen előnyei: az információszerzés, valamint a versenyt generáló hatás révén a hosszabb távú árcsökkenés is. Ez utóbbi versenyélénkítő hatás a gazdaság egészére kedvező, és ezt a reklámköltések növelésével lehet fenntartani - jegyezte meg.
A szövetség arra számít, hogy a reklámköltések elmúlt években tapasztalt csökkenése az idén megáll, és várhatóan felfelé ívelő szakasz kezdődik az iparágban. A visszaesés a szervezet adatai szerint 2011-ről 2012-re 2,7 százalék volt.