Az Alstom magyarországi képviselete nevében csütörtökön Deák László vezérigazgató személyesen is tájékoztatta a fővárosi Fideszt a cég álláspontjáról.
György István, a párt fővárosi frakciójának vezetőhelyettese az MTI megkeresésére elmondta, hogy érdemi tárgyalásokba nem bocsátkoztak, és túl sok új információt nem kaptak a francia gyártó magyarországi képviseletétől.
A helyzet tiszta, a közgyűlés döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának fel kell bontania a szerződést az Alstommal, mivel a határidőig nem szerezték meg a Budapestre szánt szerelvények végleges típusengedélyét - mondta a fideszes politikus, hozzátéve: Kocsis István BKV-vezérigazgató döntése lesz, hogy felbontja-e a szerződést, jogi szempontból a felelősség őt terheli.
Elmondta azt is, nem akarják, hogy olybá tűnjön, a Fidesznek érdeke fűződik a szerződés felbontásához. Azt akarjuk, hogy a főváros tegyen meg minden jogi lépést - hangsúlyozta.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt, a többi között a fékrendszer problémái miatt. Később kiderült, nemcsak a fékekkel, hanem a járművet irányító szoftverrel is több probléma volt.
Az Alstom jelenleg is vizsgálja, hogy fellebbez-e a döntés ellen. Közlésük szerint tisztában voltak azzal, hogy a szerelvények fékrendszere nem felel meg a magyar szabályoknak, ezért kértek derogációt - mentességet - a hatóságtól, ezt a kérést azonban az NKH elutasította. Ennek egyik oka az volt, hogy az Alstom nem tudott referenciát bemutatni a budapesti szerelvények fékrendszerére, mivel - sajtóértesülések szerint - ilyen berendezést még egyik szerelvényükön sem alkalmaztak.
A Fővárosi Önkormányzat összehívta az illetékes bizottságokat, a BKV pedig vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának.
Demszky Gábor főpolgármester hétfői közlése szerint az Alstomnak és a BKV-nak a szerződés értelmében még fél évig együtt kell dolgoznia azért, hogy a gyártó megszerezze a végleges típusengedélyt a 2-es metró szerelvényeire. A 4-es metróvonalra szánt ugyanilyen, de automata járművek típusengedély-kérelmét csak azok után nyújthatná be az Alstom, hogy a 2-es vonal szerelvényei ezt már megkapták.
MTI