A francia cég ezzel a Népszabadság csütörtöki számában megjelentekre reagált, miszerint az új metrószerelvények beszerzési szerződésében a felek úgynevezett vis maior eseménynek minősítik a típusengedélyek megszerzésének elmulasztását. Ilyen esetekben a partnerek nem felelősek az eseményből származó károkért.
Az Alstom úgy reagált: nem az Alstom Transport készítette a 2-es és 4-es metróvonal új metrószerelvényeinek tervezésére, gyártására és leszállítására vonatkozó szerződést.
Hangsúlyozták: a szerződéstervezet, valamint annak a vis maior helyzetekre megfogalmazott teljes feltételrendszere, a vevő által 2006 márciusában kiírt európai közbeszerzési pályázat ajánlattételi dokumentációjának volt a része. Ebből adódóan ez a dokumentáció a pályázaton részt vevő minden cég számára ismert és egységesen érvényes volt - tették hozzá.
A Főpolgármesteri Hivatal múlt csütörtökön közölte, hogy a BKV elkészítette az Alstom-metrókocsikra vonatkozó szerződések megszüntetésének jogi vizsgálatát.
Az akkori közlemény szerint a BKV jogi vizsgálata alapján a Fővárosi Közgyűlés és az illetékes szakbizottságok előtt két döntési alternatíva szerepel: az egyik, hogy a közgyűlés utasítja a BKV Zrt. igazgatóságát az Alstommal kötött, az M2 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések felmondására, valamint az M4 vonalra szóló szállítási és karbantartási szerződések újratárgyalására. Ezzel egy időben a közgyűlés utasítja a BKV-t, hogy az M2 vonalra a lehető legrövidebb időn belül írjon ki új közbeszerzést. Ebben az esetben az M4 vonalra szóló szerződések további sorsa a tárgyalások függvényében a partner teljesítési hajlandóságától, valamint az európai uniós finanszírozás szempontjaitól függ - írták.
A másik lehetőség, hogy a közgyűlés - tulajdonosként eljárva - úgy határoz: mindaddig, amíg az M2 vonalra szállítandó járművek végleges típusengedélye megadásának elutasítása jogerős nem lesz, további intézkedést a BKV Zrt.-nek nem kell tennie szerződések felmondása céljából. Ebben az időszakban a BKV Zrt.-nek együtt kell működnie a szállítóval a végleges típusengedély megszerzése érdekében.
Metrós szégyen: nem fog az új kocsik fékje Július végén derült ki, hogy nem kapta meg a végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a francia Alstomnak a budapesti 2-es metróvonalra szánt metrókocsija. A hatóság akkori közlése szerint nem bizonyosodott be, hogy a Metropolis fékrendszere megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve az sem, hogy az előírt biztonsági szintet képviseli. Az NKH álláspontja szerint az alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű "akaratlan indíthatóságát", valamint szükség van a vonatvezérlő szoftverek további módosítására. Részletek >>>> |
Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. A francia cég 22 szerelvény gyártását vállalta: a 2-es metróra 150 millió euróért, a négyes vonalra 114 millió euróért.
MTI