A fővárosi közgyűlés már megtárgyalta, szavazni azonban csak várhatóan hetek múlva fog az új taxirendeletről. A beterjesztett javaslat bevezeti a fix tarifát, amely 450 forintos alapdíjat, 280 forintos kilométerdíjat és 70 forintos percdíjat határoz meg. Ez a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata.
Egységesítenék az autókat is
A rendelettervezet szerint csak olyan autóval lehet majd taxizni, amely a gyártási év alapján tíz évnél fiatalabb. Olyan autókkal lehet taxizni, amelyeknek a csomagtere, öt személy szállítása esetén - nagyobb, mint 430 liter, motorja legalább 80 lóerős és megfelel az Euro IV-es, 2018-tól pedig az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normáknak. Télen pedig kötelező lesz a téli gumi használata.
Ilyenek lehetnek a budapesti taxik - kép az előterjesztésből |
Emellett meghatározzák az autó külsejét, a kötelezően megjelenítendő információkat a karosszérián és az ablakokon. A járművekben tilos lesz a dohányzás, és kötelezően előírja a bankkártyás fizetés biztosítását. Reklámot pedig csak a hátsó lökhárítón lehet elhelyezni.
Még egyeztetnek
Tarlós István főpolgármester javaslatára halasztották el a szavazást. A főpolgármester szerint még egyeztetni kell a részletekről.
Horváth Csaba, az RT5 Taxi Holding Kft. ügyvezetője azt mondta, kevesebb mint tíz hónapot kaptak nagyon nagy költséggel járó beruházások végrehajtására, de arról nincs hatástanulmány, hogy ez megtérül-e. Azt kérte a képviselőktől, hogy a rendeletalkotáskor vegyék figyelembe a piaci és a gazdasági helyzetet.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a közgyűlésben azt mondta, a taxisok 45 százaléka a liberalizált piacon, az árversenyben már tönkre ment, ezt a problémát megoldhatná a rögzített hatósági ár. A rendelet a szolgáltatás színvonalát biztosítandó garanciákat is tartalmaz és a javaslat elfogadását kérte.