A kormány szándéka, hogy a fővárosban és a vidéki városokban a közösségi közlekedésnél előtérbe kerüljenek az elektromos hajtású járművek - mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára, az evopro csoport elektromos hajtású prototípusának bemutatóján.
Korábbi látványterv a buszról |
Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa hangsúlyozta, hogy az elektromos járműgyártásban Magyarország nem marad el a világszinttől, de fontos, hogy az innovációs lánc ne szakadjon meg a piacképes végtermék létrejötte előtt.
Könnyű és nem rozsdásodik
Bodnár Balázs, az evopro Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy szakembereik bejárták a világot, és gazdag nemzetközi tapasztalatot szereztek. A busz üvegszálas kompozit vázszerkezetét a repülőgépek hasonló szerkezetéhez hasonlította, amellyel 50 százalékos súlycsökkenést és 25 százalékos üzemeltetési költség-csökkenést lehet elérni.
A mérnöki kutatás-fejlesztéssel, teszteléssel, tervezéssel, kivitelezéssel, üzembe helyezéssel, karbantartással foglalkozó evopro csoport 32 céget tömörítő magyar tulajdonú multinacionális cég. Központja a budapesti székhelyű evopro Holding Zrt. A múlt évi árbevétele 72 millió euró volt, alkalmazottainak száma meghaladta az ezret. Magyarországon 300 mérnököt alkalmaznak. |
A bemutatott busz teste mindössze 1200 kilogramm, és a kompozit szerkezete miatt a 8-10 év múlva esedékes nagy átvizsgáláskor nem kell korrózió okozta hibát javítani rajta - erről Wahl István, a bemutatott buszt előállító Nabi-Busz Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a tájékoztatón. A cég két nap alatt képes egy buszt előállítani akkor, ha sorozatgyártásra lesz megrendelése.
Elektromos, hibrid vagy gáz
A bemutatott busz tisztán elektromos hajtású, de készülhet hibrid és gázüzemű változatban is, s már tervezik trolibusz változatát. A jármű hossza 8 méter és 65 főt szállít, tiszta elektromos hajtással mintegy 100 kilométer a hatótávolsága. A karosszéria hossza változtatható és a súlycsökkenést miatt kisebb kerekek kerültek alá.