Az Invitel következő évre vonatkozó előrejelzése szerint az internet penetráció tekintetében várható, hogy hasonlóan az elmúlt évek trendjeihez a mostani 38-40%-ról 47%-ra nő a háztatártások körében az internet előfizetések száma és folytatódik a felzárkózás az európai átlaghoz (65%). Tovább terjedhetnek, a kényelmesebb és minőségibb televíziózást lehetővé tévő internetalapú tv technológiák (IPTV) és a csomagban árult lakossági előfizetések (TV, ADSL, telefon, mobilinernet) terjedésére is számít az Invitel, mert azok olcsóbb előfizetési árakat és kényelmesebb ügyintézést jelentenek az ügyfeleknek.
„Az unió fejlettebb országaiban, de még a régiós országokban is magasabb a lakossági internetelőfizetések aránya, mint hazánkban. A piac dinamikusan nő, ez év végére várhatóan a háztartások újabb 4-5%-a csatlakozhat majd otthonról is a világhálóhoz. De az is megfigyelhető, hogy az eddigi szolgáltatási portfóliók átalakulnak, az ügyfelek közül egyre többen ismerik fel: megéri ha ugyanannál a szolgáltatónál fizetnek elő több dologra is, elsősorban azért, mert olcsóbb, rugalmasabb és kényelmesebb” – mondta Zsembery György az Invitel üzleti működéséért felelős vezérigazgató-helyettese.
Évről-évre több otthoni internet előfizetés – a mozgatórugók: csomagok, csökkenő árak, IPTV
2009-ben Magyarországon a háztartások 38-40%-a rendelkezett internet előfizetéssel ezzel az európai országok között az utolsók között vagyunk, de a sávszélesség tekintetében jól állunk, szinte mindenhol 2 Mbp/s feletti az internetlefedettség, ebben a tekintetben vezetjük a mezőnyt. Az Invitel úgy látja, hogy az internet penetráció további növekedésének mozgatórugói várhatóan a csökkenő árak, a csomagban árult szolgáltatások, az IPTV és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások lesznek.
Mivel egyre vonzóbb csomag ajánlatokkal jönnek elő a szolgáltatók, azok is megengedhetik majd maguknak az internetet és egy minőségibb TV előfizetést, akik esetleg eddig nem. Az Invitel úgy látja, hogy a következő években egyre többen lesznek, akik az IPTV mellett döntenek majd. Elsősorban annak kényelmi szolgáltatásai miatt, valamint azért, mert ebben a technológiában van a legtöbb fejlesztési potenciál.
„Néhány éven belül akár már eljuthatunk oda is, hogy személyre szabott televíziós műsorokat nézünk, a televízión internetezünk, esetleg mi választjuk ki, milyen kameraállásból nézzük végig a Forma 1-et” – mondta Fejes Tibor, az Invitel lakossági ügyfélportfolió menedzsment igazgatója. „A technológia kétirányú kommunikációt (interakciót) tesz lehetővé a felhasználó és a szolgáltató között, (de akár két felhasználó között is), így főleg az ezekre épülő szolgáltatások – például az online játékok, online webshop, időjárás jelentés, chat- illetve más social média szolgáltatások megjelenése is várható a közeljövőben” – tette hozzá Fejes Tibor.
Csomagolt szolgáltatások – 1,2 millió potenciális előfizető
Napjainkban a magyar háztartások 27%-a, azaz 1,1 millió háztartás fizet elő legalább 4 távközlési szolgáltatásra. Általánosságban elmondható, hogy különböző szolgáltatásokat legtöbbször nem egy szolgáltatótól veszik igénybe. Ez komplikáltabbá teszi az ügyintézést és drágább is, mintha egy szolgáltatót választanánk. A legtöbb szolgáltató azokban a háztartásokban van jelen, ahol fix telefon, tv, internet és mobiltelefon előfizetés is van. Ezeknek a háztartásoknak a háromnegyede legalább 3 szolgáltatóval áll kapcsolatban. A kutatások azt mutatják, hogy a következő években akár több mint 1 millió ügyfél válthat, vagy fizethet elő újonnan valamilyen telekommunikációs szolgáltatáscsomagra. Ehhez a legnagyobb motivációt az árkedvezmény jelenti: 20-30% kedvezmény, lehet elég erős motiváció ahhoz, hogy egy szolgáltatóhoz vigyék az ügyfelek minden előfizetésüket (TV, internet, telefon, mobilinternet). Az árkedvezményen kívül a havi egyetlen számlából adódó egyszerűbb számlázás, illetve a gyorsabb és kényelmesebb ügyintézés is sokakat motiválhat.
Privátbankár