A hat üzem átadását szabta meg egy egymilliárdos hitelkeret meghosszabbítása, a finanszírozás folytatásának feltételeként a General Motors. A hitelt az Opelnek 2014 végén kellett volna visszafizetnie. Az üzemek eladását december 13-án hagyta jóvá az Opel felügyelőbizottsága.
Az Opel Magyarország kommunikációs igazgatójának reakciója
|
A tranzakció a magyarországi szentgotthárdi motorgyártó üzemet, az ausztriai Aspernben működő sebességváltó-gyártó üzemet, a torinói fejlesztő központot, az összeszerelő üzemet a lengyelországi Gliwicében, valamint egy brit és egy oroszországi érdekeltséget érinti.
Az Opel szóvivője, Johan Willems a FAZ megkeresésére nem kommentálta az értesülést, de nem is cáfolta.
Akár a csőd előkészítése is lehet
A General Motors által az Opelnek nyújtott hitelkeret a becslések szerint 2,5 milliárd dollár körül lehet. A GM ennek egy részét már átutalta az Opelnek a kormány 2009-es egymilliárdos áthidaló kölcsönének kiváltására az Opel feletti teljes rendelkezési jog visszaszerzése érdekében.
A GM-nek átadott üzemek fedezetként szolgálnak az Opelnek nyújtott hitelhez. Emellett jelenthetik a felkészülést az Opel elméletileg ki nem zárható pénzügyi csődjére is. Az Opel csődje így nem fosztaná meg a General Motorst legértékesebb európai termelő bázisaitól.
Az Opel saját tulajdonába így már csak a rüsselsheimi központ, a spanyolországi Saragossa és a nagy-britanniai Ellesmere Port tartozik. A GM európai leányvállalatai 2009-ben kerültek az Opel tulajdonába, hogy elkerülhessék a GM esetleges csődjének következményeit. Most ennek pont a fordítottja történt.
Arról is pletykálnak, hogy Európába jön a Chevrolet
Orbán Viktor miniszterelnök és Thomas Sedran, az Opel igazgatótanácsának alelnöke szeptemberben avatta fel az Opel 500 millió eurós beruházással felépült flexibilis motorgyárát. A miniszterelnök szerint az Opel új motorgyárával Magyarország újabb lépést tett abba az irányba, hogy Közép-Kelet-Európa egyik autóipari központja legyen. Részletek >> |
Az üzemek megvásárlása lehetővé teszi az amerikai konszernnek a közvetlen beavatkozást is működésükbe. Ennek keretében a FAZ értesülése szerint a GM át kívánja helyezni a Chevrolet-gyártás egy részét Dél-Koreából Európába. A FAZ birtokába jutott tervek szerint a Chevorlet Cruze, az Opel Astra testvérmodellje így már 2013-gől a lengyelországi Gliwice üzem szerelőszalagjairól futhat le.
Az Opel szóvivője ezt az értesülést "hamisnak" nevezte, hangsúlyozva, hogy az technológiailag kivitelezhetetlen lenne. A cáfolat érthető, hiszen a gyártás áthelyezése kényelmetlen helyzetbe hozná a GM-et, mivel nemrégiben jelentette be a bocuhmi üzem bezárását 2016 végén - ami szintén feltétele volt a milliárdos hitelkeret meghosszabbításának.