A pénteken nyilvánosságra hozott adatok szerint az amerikai cég negyedéves profitja 1,1 milliárd dollár volt, míg egy évvel korábban 1,4 milliárd dollárt tett ki. A világszerte több mint 36 ezer étteremmel rendelkező lánc árbevétele 7,3 százalékkal, 6,57 milliárd dollárra csökkent 2014 utolsó negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Elemzők ennél valamivel nagyobb, 6,68 milliárd dolláros csökkenést vártak.
A fiatalok már nem esznek meg akármit
"2014-ben sok kihívással kellett szembenéznie a McDonald's-nak világszerte. 2015-ben minden erőnket az eladások növelésére, a piaci részesedés és látogatószám visszaszerzésére fordítjuk"- idézi a vállalat közleménye Don Thompsont, a McDonald's vezérigazgatóját.
Az értékesítés visszaesésének okát az Egyesült Államokban elsősorban a változó fogyasztói szokásokkal magyarázza a cég. Az amerikai étteremlátogatók, elsősorban a fiatalok elkezdték előnyben részesíteni az egyszerűbb menüket, a jobb minőségű hozzávalókat és a testre szabható összeállításokat.
A botrány és a szankció sem tett jót
Az ázsiai, csendes-óceáni, közel-keleti és afrikai piacokon 4,8 százalékkal csökkent a McDonald's árbevétele, elsősorban a júliusban kitört élelmiszerügyi botrány miatt. Akkor azzal vádolták meg a cég egyik beszállítóját, hogy lejárt szavatosságú húskészítményekkel látta el az éttermeket.
Az európai értékesítések 1,1 százalékkal estek vissza 2014 utolsó negyedévében, egyebek mellett az oroszországi fogyasztóvédelmi ellenőrzések és étterembezárások során megrendült vásárlói bizalom miatt, amit sokan az amerikai gazdasági szankciókra adott válasznak tartanak.
Mivel próbálkozik a McDonld's?
Brian Sozzi, a Balus Capital Advisors szakértője nemrég összeszedte, mivel próbálja újra felpörgetni eladásait Amerikában a cég. Több területen próbálnak az egyre egészségtudatosabb amerikai fogyasztók kegyeibe férkőzni:
- meggyőznék a vevőket, hogy a McDonald"s már nem ugyanaz, mint ami gyerekkorukban volt;
- új reklámkampányt indítanak;
- egyszerűsítik a kínálatot - így felgyorsulhat a kiszolgálás, és segíthetik a helyi akciókat is; hangsúlyozottan egészségesebb termékek kerülhetnek a kínálatba;
- technológiai újítások: bevezetik az érintőképernyős rendelést, ami lehetővé teszi, hogy a vásárlók egyedi hamburgereket állíthassanak össze maguknak. Ez vonzó lehet, de kockázatos: egyrészt megnövelheti az elkészítési időt, másrészt az összeállított hamburger drágább lehet, ami elijesztheti a vevők egy részét.
Nem rosszak a kilátások
A McDonald's részvényei a legtöbb elemzőcégnél a tartásra vagy felhalmozásra ajánlott kategóriában van, magyarán a cég kilátásai jók a szakemberek szerint.