Másfél milliós bírság a fogyasztó tabira
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az ANIBA-NET Informatikai, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (ANIBA-NET) jogsértően népszerűsítette a Vitanorma Spenót Kapszula articsóka kivonattal és krómmal étrend-kiegészítő termékét, mert olyan gyógyhatásokra és súlycsökkentésre vonatkozó állításokat tett, amelyek nem felelnek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek. A jogsértésért 1.500.000 forint bírságot szabott ki a GVH.
Nem gyógyíthat
A GVH úgy ítélte meg, hogy az ANIBA-NET 2014 májusa és júliusa között közzétett egyes reklámjai azt az üzenetet közvetítették, hogy a termékben jelenlévő spenótkivonat lassíthatja a sejtek osztódását gyomorráknál, illetve megelőzheti a mellrák kialakulását, annak ellenére, hogy egy étrend-kiegészítőnek tilos gyógyhatást tulajdonítani; a spenót és az articsóka jótékony hatásai révén testsúlycsökkenés érhető el, annak ellenére, hogy a spenótról és az articsókáról egyáltalán nincsenek hivatalosan jóváhagyott, egészségre ható állítások.
A krómról ugyan szerepelnek engedélyezett állítások az uniós listán, azonban azok nem a testsúlycsökkenéshez köthetők. A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott, majd külön-külön értékelte a gyógyhatásról és a fogyásról szóló reklámokat.
Nem mindegy, hogy reklámozunk
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek: a versenyfelügyeleti eljárásban nincs lehetőség arra, hogy a vállalkozás a jogszabályi tilalom ellenére próbálja meg állításait igazolni és az egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.