A magyar munkavállalók nagy többsége, 75 százaléka jelen van a közösségi oldalakon, közel 15 százalékuk pedig már ezeket a felületeket, illetve szolgáltatásokat használja elsődlegesen munkakeresésre – derült ki a Randstad Workmonitor legfrissebb nemzetközi felméréséből. Bár a közösségimédia-használat még elsősorban magáncélú, a portálokon található információk egyre jobban befolyásolják az álláskeresést. A megkérdezettek többsége például nem jelentkezne egy olyan cég álláshirdetésére, amelyről kedvezőtlen híreket olvasott a közösségi oldalakon.
A felmérésben részt vevők 71 százaléka ugyan tudja, hogy a profilját a munkaadók is megnézhetik, ennek ellenére elsősorban személyes és nem szakmai információkat osztanak meg, adatlapjukat is ennek megfelelően alakítják ki. Ez azonban részben annak a következménye, hogy Magyarországon még sokkal nagyobb az általános portálok látogatottsága, ahol az ismerősökkel való kapcsolattartásra helyezzük a hangsúlyt. Az iWiW-nek 4,5, a Facebooknak mintegy 2,5 millió regisztrált tagja van, míg a kimondottan szakmai kapcsolatépítést szolgáló LinkedInen nagyjából 130 000 magyar munkavállaló regisztrált.
Jankovich Ilona, a Randstad Hungary ügyvezetője szerint azonban az álláskeresésben egyértelműen az utóbbihoz hasonló portáloké a jövő. „Ezek az oldalak kimondottan a korábbi és jelenlegi munkatapasztalatok megosztásáról, nem pedig a személyes tartalmak feltöltéséről szólnak, így a szakmai kapcsolatfelvételre is sokkal több lehetőséget biztosítanak. A Randstad munkaerő-közvetítéssel foglalkozó munkatársai is jelen vannak a közösségi oldalakon, és kezdeményezik üzleti csoportok alakulását, a szakmai tudás megosztását. Így olyan tehetségeket fedezhetünk fel, akikhez a hagyományos csatornákon csak nehezen jutnánk el” – mondta a szakember.
A Randstad kutatása szerint világszerte növekszik a közösségi portálok és a munka kapcsolatának jelentősége. Különösen a sok fiatal dolgozóval rendelkező államokban domináns ezeken a csatornákon a munkavállalói szerep. Indiában például a megkérdezettek 60 százaléka a kollégáival is Twitteren tartja a kapcsolatot, és 79 százalékuknak származott már üzleti előnye a közösségi média használatából. „A magyarok számára talán a lengyel adatok a legérdekesebbek, Közép-Európában ők aknázzák ki legjobban a Facebook, a Twitter vagy a LinkedIn lehetőségeit. Lengyelországban például 36 százalék bízik abban, hogy pusztán a közösségi média segítségével is találna állást, de ehhez hozzájárul, hogy a válaszadók 37 százaléka elsősorban munkavállalóként jelenik meg ezeken az oldalakon” – mondta Jankovich Ilona.
Privátbankár