A szövetség MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében ismerteti: a főváros közterületein a taxiállomások létesítéséről, használatának és üzemeltetésének rendjéről szóló rendelet, valamint a BA és a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. között 2006-ban létrejött Üzemeltetési Megállapodás értelmében a BA-nak biztosítania kell a megfelelő utas-kiszállási pontokat azoknak az utassal érkező taxi-szolgáltatóknak is, akik nem tartoznak az általa pályázati úton kiválasztottak körébe, a rendelésre hívott taxi-szolgáltatók részére pedig a megfelelő utasfelvételi pontokat.
A BA azonban a szövetség szerint különböző ürügyekkel jogszabályi kötelezettségének 2010. december 1-jétől nem tesz eleget. Egyebek között meggátolja a rendelésre hívott taxi-szolgáltatók részére a behajtást az érkezési szintre - állítja a szövetség.
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy éppen Magyarország soros uniós elnöksége idején a Budapest Airport Zrt. "kénye-kedve miatt" az ide érkező diplomaták, üzletemberek, és nem utolsósorban a légi közlekedést igénybe vevő utasok közül azok, akik rendelt taxival kívánják sietve elhagyni a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőteret, arra kényszerülnek, hogy "építési területen, sárban, piszokban gyermekekkel, bőröndökkel átgázolva közelítsék meg a korábbi helyükről lényegesen távolabbra, és nehezebben megközelíthető helyre az indulási szintre áthelyezett utas felvételi pontokat".
Az 1-es terminálon az utasokkal érkező taxikat megállási (utas kiszállás) lehetőség híján arra kényszeríti a szolgálatot teljesítő rendőr, hogy addig körözzön a taxi, míg felszabadul egy hely az 1-2 perces megállásra, vagy tegye ki a taxis az utasát a fizetős parkolóban (710 forintért), és onnan gyalogoljanak a csomagokkal az utasok az épületbe - áll a közleményben.
Az Országos Taxis Szövetség ezért Budapest Főpolgármesterénél tiltakozik az áldatlan állapotok miatt, arra kérve Tarlós Istvánt, hogy haladéktalanul intézkedjen a helyzet normalizálása érdekében. Az Országos Taxis Szövetség korábban hiába fordult a kérdésben a Budapest Airport Zrt.-hez, illetve kereste meg a Gazdasági Versenyhivatalt, érdemi intézkedés nem történt - jegyzik meg.
Az Országos Taxis Szövetség állásfoglalása szerint a Budapest Airport Zrt. tevékenysége súlyosan sérti a versenysemlegességet, a vállalkozási jog gyakorlását, valamint a napi több száz, egyéb taxi-társasággal utazni kívánó utas érdekeit is. A szövetség közölte, hogy a Gazdasági Versenyhivatalhoz előterjesztett álláspontja szerint a Budapest Airport Zrt. azzal, hogy a piaci versenyt korlátozóan előnyös helyzetbe hozta a 2010. év december hó 7. napja óta vele szerződéses kapcsolatban álló Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt.-t a többi taxi-szolgáltató kárára, csak a saját bevételeinek növelését tartja szem előtt. A Főtaxi évente 250-300 millió forint jutalék fizetésére kötelezett a szerződés aláírásával, melyből Budapest egy fillért sem lát - húzza alá a szövetség.
Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója az MTI érdeklődésére hétfőn azt közölte: "valótlan" a taxis szövetség állítása, hogy a Budapestre érkező utasok a ferihegyi 2-es terminálon "építési területen, sárban, piszokban" átgázolva közelíthetik meg az utas felvételi pontokat. A közleményben hangsúlyozza: az utasok az indulási szint járdáján, "teljesen normális körülmények között szállhatnak be az előrendelt taxik számára kijelölt pontokon", és ha szükséges, akkor ezt fotókkal is tudja bizonyítani a BA.
Hozzáfűzi: a Budapest Airport által üzemeltetett ferihegyi 2-es terminálon már a végéhez közeledik az új épület, a SkyCourt (Égi Udvar) felépítése, átadása, ennek részeként felújítják, felfestik és kialakítják a végleges közúti előteret. Ezek a munkák – a téli időjárástól függően – január végéig tartanak.
Az igazgató kiemeli azt is, hogy az 1-es terminálon lévő rendelt taxi droszt ugyancsak szabadon megközelíthető, azt az Országos Taxis Szövetség tagjai is igénybe vehetik. A BA szerint a taxival érkező utasok kiszállításának eddig sem volt akadálya, mivel ahogy minden más autósnak, úgy az összes taxisnak is akadálytalan lehetősége nyílt az utasok kiszállítására az indulási oldalon, természetesen a közlekedési szabályok betartásával.
Hardy Mihály hangsúlyozza, hogy a BA "az érvényes szerződéseknek megfelelően jár el a repülőtéri taxis szolgáltatás kérdésében, amelynél az első számú szempont az utasok gyors, kényelmes és biztonságos földi kiszolgálása".