Az üzemeltetőknek még egy hónapjuk van az automaták regisztrálására az adóhivatalnál, augusztus 1-től a NAV már szigorúan ellenőrzi, hogy minden érintett eleget tett-e regisztrációs kötelezettségének – közölte a Pénzügyminisztérium.
Azt írták, a teljes automatapiac fehéredéséhez elsőként az üzemeltetők regisztrációjára van szükség, ezt követően az adóhivatalnak már pontos és teljes képe lesz arról, hogy az országban hány és milyen automataberendezés üzemel. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal július 31-ig úgynevezett szankciómentes időszakot biztosít a bejelentésre.
A kötelezettség minden automataberendezést érint, amely termékértékesítést végez vagy valamilyen szolgáltatást nyújt és ennek - vagy más által végzett ilyen tevékenység - pénzbeli ellenértékének helyben történő megtérítésére szolgál. Regisztrálni kell tehát például az autómosó, a parkoló-, a szórakoztató (pl. flipper), a gyerekhintáztató, a masszírozó, fényképkészítő és a termékértékesítő automatákat is.
A bejelentéskor az üzemeltetőnek meg kell adni az automataberendezés legfontosabb azonosító adatait, valamint működési és műszaki jellemzőit, így például a készülék típusát, a gyártót, a gyártási számot, a vezérlőegység adatait és az elérhető fizetési módokat.
A szabályokat rosszhiszeműen kihasználó, bevételüket eltitkoló vállalkozások nemcsak az államkasszát, hanem a tisztességes piaci szereplőket is megkárosítják - írták. Az étel- és italautomaták piaca jelentősen kifehéredett 2018. július 1-je óta, amióta a forgalmi adatokra rálát az adóhivatal.
Már az első lépésben bevezetett regisztráció is fehérítette a szektort. Ennek köszönhetően a nem legálisan működő étel- és italautomaták majd 20 százalékát (kb. 5 ezret) még 2015-ben leszerelték az üzemeltetők.