5p
KKV
Eddig több tízmilliós büntetést szabtak ki rájuk.

Százból három teherautós bliccel az utakon, legalábbis ennyit láttak a kihelyezett kamerák és a mobil egységek az e-útdíj bevezetésekor. Az arány javul, az utóbbi hónapokban már inkább 2,5 százalékról beszélhetünk – mondta a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatója a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) által szervezett, Lábunk a földig ér című konferencián.

Börzsei Tibor az útdíjjal kapcsolatban elmondta: a büntetés a rendőrség feladata, amely eddig ezres nagyságrendben szabott ki bírságokat, és több tízmilliós összeget fizettek a hibás teherautósok. Börzsei Tibor hangsúlyozta, azt javasolják a fuvarozóknak, hogy OBU-val (fedélzeti egység), bevallási közreműködőkön keresztül fizessék meg az útdíjat. Jelenleg a teljes értékesítés 37,8 százaléka érkezik be a flottakövetőkön keresztül, de az arány egyre nő, néhány hét alatt 4 százalékkal emelkedett. A várakozás szerint az OBU-val bevallók aránya kétharmadra nő, de ez akár 75 százalék is lehet.

80 milliárd feletti bevételt várnak

Az útdíjbevétel elérte a 60 milliárd forintot, egy átlag munkanapon 580,5 millió folyik be a költségvetésbe. Év végéig 84 milliárdot kellene beszedni, hogy a költségek levonása után teljesüljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevételi terve. A NÚSZ vezetője azonban arra számít, hogy 80-82 milliárd forint lesz a 2013-as mérleg, de az év végi forgalom még hozzátehet ehhez.

Az igazgató kiemelte, az e-útdíj rendszere stabil, alig néhány üzemzavar fordul elő és számos kényelmi funkcióval készülnek fejleszteni a rendszert.

Lassan terjed az OBU

A bevallási közreműködők képviseletében Szász János, a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, 50 ezer fölötti jármű flottafelügyeletét látják el Európában, ezek közül tízezernél többen vannak, akik a hazai e-útdíjat rajtuk keresztül fizetik meg. A kereskedelmi vezető szerint dinamikusan nő az OBU-ra váltók aránya, havonta akár 2000-2500-as növekedés is várható a teljes piacon.

Elsősorban információhiány okozhatja, hogy nem terjed annyira az OBU-k használata, mint várható lenne. A fuvarozókat nem az riasztja el, hogy drágának találják az eszközöket, hanem főként a vidéki és a kisebb, néhány autóval működő vállalkozásokhoz jutnak el nehezen. Holott a rendszer egyre megbízhatóbb, hónapról-hónapra csökkent azoknak a fedélzeti egységre érkező riasztásoknak a száma, amelyeket a GPS, vagy a GSM-hálózat hibaüzeneteként kaptak a fuvarozók.

Nem megoldható az utólagos fizetés

Szász János újdonságként említette, hogy egy új térképes tervezőszoftvert fejlesztettek, amellyel számtalan alternatív útvonal választható, így azonnal új útdíjkalkuláció készíthető. A másik fejlesztés pedig a fuvarok könyvelésében, elszámolásában segít, ezzel pontosan tovább lehet számlázni az útdíjat a megrendelők felé. Nem egészen 5 százalékkal nőtt a főutak forgalma az e-útdíj bevezetése óta – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője.

Szűcs Lajos hozzátette, azt a fuvarozói igényt még nem tartja megoldhatónak, hogy ne a szakaszra való felhajtáskor, hanem az adott út végén számolják fel a díjat. Ennek az az akadálya, hogy vannak olyan rövid, sok kereszteződéssel szabdalt szakaszok, amelyről sok helyen lehajthatnak a fuvarozók.

Az elmúlt öt évben a válság miatt 40 százalékkal csökkent Magyarországon a fuvarozó vállalkozások száma, az útdíj júliusi bevezetése óta pedig a több mint 12 ezer vállalkozásból mindössze 300 fuvarozó adta vissza az ipart – de nem tudható, hogy az e-útdíjnak mekkora szerepe volt ebben – mondta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára.

Nincs elég sofőr?

Karmos Gábor a KAVOSZ Zrt. útdíjhiteléről kifejtette, a vártnál jóval kevesebben vették igénybe, 130 vállalkozás kérte összesen 1100 járműre a kocsinként legfeljebb egymilliós hitelt. A hitel csak augusztus 20-tól volt igényelhető, addigra sok fuvarozó megoldotta másképp a likviditási problémáját. A hitel sok költséggel és adminisztrációval járt, ezen valamennyit javíthat, hogy 0,5 százalékkal kevesebb lesz a kezelési költség és felére csökken a papírmunka.

A főtitkár ugyanakkor jónak ítéli a kereskedelmi gázolaj rendszerét, amelyre 17 forintos literenkénti visszatérítést kapnak a fuvarozók. Hangoztatta, ezzel a költségvetés is jól járt, hiszen itthon vásároltak üzemanyagot a fuvarozók, ami növelte az adóbevételeket. Szintén üdvözölte, hogy a gépjárműadó az EU minimumára csökkent.

Az MKFE több témában is tárgyal még a Nemzetgazdasági Minisztériummal és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. Többek között azt szeretnék, hogy a külföldön kifizetett útdíjak 7,5 százalékát is leírhassák az iparűzési adóból, valamint szorgalmazzák, hogy támogassa az állam a sofőrképzést. A piacon ugyanis jelenleg sofőrhiány van, egyre több vállalkozás külföldieket vesz fel. Munkahelyeket teremthetne, ha olyan program indulna, amely segít a magyar sofőrök képzésében. Belátható, hogy egy munkanélkülinek nincs pénze arra, hogy önerőből finanszírozza a CE kategória megszerzésének milliós költségét.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Egyre több vállalkozó választja a kibővült Demján Sándor Tőkeprogramot
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 12:56
Fokozódik a kereslet a Demján Sándor Tőkeprogram (DSTP) iránt. Dr. Bánfi Zoltán, az MKIK Tőkealap-kezelő Zrt. vezérigazgatója elmondta: a több ezer érdeklődő között IT-, egészségügyi, vendéglátó és szolgáltató vállalkozók is megjelentek. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) célja öt-hatszáz magyar vállalkozás támogatása tőkebefektetéssel.
KKV Gyomrost kaptak a magyar cégek – komoly kellemetlenséget hozott a november
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 10:53
Nem elhanyagolható pluszkiadást jelent ez.
KKV Itt van Nagy Mártonék bejelentése, örülhetnek a magyar cégek
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 09:41
Jelentős változtatásokat készít elő a kormány.
KKV Aki kkv-nek dolgozik, felejtse el a fizetésemelést?
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 14:40
A makrogazdasági mutatókhoz képest meglepően optimista a hazai kkv-k hangulata – olvasható ki a VOSZ Barométer felmérés friss, harmadik negyedévre vonatkozó számaiból. Beruházásokra viszont nem sokan készülnek, a cégek 85 százaléka még fizetésemelést sem tervez.
KKV Indul a pénzeső – tarthatják a markukat a cégek
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 14:05
Szeptember elseje egy új pályázatot is hozott.
KKV Ez jobb az Otthon Startnál? Akár 100 millió juthat a szemfüles cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 17:10
Az ingatlanvásárlásra készülő vállalkozóknak jó figyelni.
KKV Elárultak egy kellemes hírt a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 16:34
Egyszerűbb lett a feltételek teljesítése. 
KKV Zuhog a pénzeső: még több magyar cégnek jut támogatás
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:15
Már több mint 1300 cég örülhetett.
KKV Még mindig lehet pályázni elektromos autó vásárlására
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:55
Több, mint 6 ezer támogatási szerződést írtak alá eddig, a 30 milliárdos keretből 26,8 milliárd forintot ítéltek oda. 
KKV Nagy Mártonék megnyitották a pénzesőt: a cégek sorban állnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 16:17
Érkeznek a támogatások, tartják a markukat a cégek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG