Herdon István a Xanga cégcsoport igazgatója elmondta, hogy több mint két éves előkészítő munka eredményeképpen szeptember 29-én Budapesten konkrét együttműködési megállapodásokat írtak alá a kockázati tőkebefektető és ipari ingatlanfejlesztő Xanga cégcsoport, valamint a 27 millió lakosú Belső-Mongólia autonóm tartomány intézményei és vállalkozásai.
Az igazgató elmondása szerint a két régió közötti együttműködés célja technológiai park létrehozása Debrecenben; a szerződés szerint 2012 első felében 10, a második felében újabb 10 kínai cég települ Debrecenbe, és 2011-ben 30 millió euró, 2012-ben pedig további 70 millió euró működő tőkét fektetnek be a városban.
A betelepülő cégek között technológiai vállalkozások, logisztikai és remélhetőleg turisztikai vállalatok is lesznek - jegyezte meg az igazgató. Herdon István azt is elmondta, hogy a debreceni Határ úti ipari parkban - ahol jelenleg egymilliárdos fejlesztés van folyamatban - 40 hektár kiépített infrastruktúrájú üres terület áll rendelkezésre a kínai cégek fogadására, miközben a repülőtér mellett lévő déli ipari parkban 4,5 milliárdos infrastruktúra-fejlesztésre van szükség, majd hozzátette, hogy ugyanitt 7-8 milliárd forintos logisztikai fejlesztés is elkezdődött.
Az igazgató a befektetésekhez hozzáfűzte, hogy nyilvánvaló volt, hogy a kínai befektetések megvalósításához és a betelepülő üzemek működéséhez elengedhetetlen a debreceni légikikötő éjjel-nappal működő nemzetközi repülőtérként történő hosszú távú üzemeltetése, és folyamatos fejlesztése a befektetők részéről felmerülő igények kielégítése érdekében. Herdon István hozzátette, hogy ezzel kapcsolatban a repülőtéren 1-2 milliárdos fejlesztést kell még megvalósítani, valamint a Xanga vállalta, hogy a reptér üzemeltetőjeként elvégezi a kínai vállalatok Debrecenbe településéhez szükséges repülőtéri fejlesztéseket.
A debreceni repülőteret egy elnyert pályázat eredményeként üzemelteti a Xanga cégcsoport. A cégcsoporthoz tartozó Airport Debrecen Holding Kft. szerint a repülőtér nyereségessé tételéhez éves szinten 100 ezer utas szükséges, s úgy vélik: 3-5 éves intenzív fejlesztést követően látszik megalapozottnak a repülőtér-üzemeltetés rentabilitásának javulása.
MTI