Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a GVH a szabad fogyasztói döntéshozatalt védi. A bizottsági elnök által említett 12 millió SIM kártya esetében pedig akár csak 10 százalék rossz fogyasztói döntés felérhet egy kartellel. A szolgáltatóknak megfelelő tájékoztatást kell tehát nyújtaniuk a fogyasztóknak, hiszen a mobilinternettel, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatással a fogyasztók még kevésbé vannak tisztában, mint magával a telefonálással.
Hozzátette: 2002 óta 42 versenyhatósági eljárás volt a mobil szektorban, ez viszonylag magas szám, de ebben a szektorban nagyon sok a reklám és folyamatosak a kampányok. A fogyasztási csomagok pedig olyan gyorsan változnak, hogy mire összehasonlíthatná a fogyasztó, melyik kedvezőbb a számára, a szolgáltatók már újabbal rukkolnak elő.
Takács Péter hírközlési és médiabiztos arról számolt be, hogy a fogadott emelt díjas szolgáltatásoknál a fogyasztók általában nincsenek tisztában azzal, hogy sokszor nem pusztán egy emelt díjas sms-ről van szó, hanem egy egész csomagról.
Kitért arra, hogy az európai roaming díjak folyamatosan csökkennek, ma már bizonyos honlapokon át lehet tekinteni, mely szolgáltatók a legolcsóbbak az adott országban. A mobil internet roamingból kiindulva a magyar mobil internet használatánál is hasznos lenne bizonyos limitek bevezetése. A mobil internet roaming limitet pedig minden külföldi szolgáltatóra ki kellene terjeszteni, nem csak az uniós országokban működőkre - hívta fel a figyelmet Takács Péter.
A hűségnyilatkozatok kérdésében már 2008-ban volt egy ágazati ajánlás, amely szinkronban van a tavalyi uniós elvárással. A hűségnyilatkozat lehetőség, kedvezmények fejében, a fő szempont, hogy ne utólag vegye észre a fogyasztó - tette hozzá. Balogh Virág a hűségnyilatkozatokról szólva elmondta: a szolgáltatók nem jelezték minden esetben egyértelműen, hogy mit választ a fogyasztó, az időbeli hűség mellett például tarifahűséget is. A GVH 2007-2008-ban mindhárom telekommunikációs szolgáltató teljes kommunikációs tevékenységét vizsgálta, s mindhárom szolgáltatót megbírságolta, azóta a szolgáltatók már jobban figyelnek erre.
Szabó Zsolt (Fidesz), a bizottság alelnöke szerint a hűségnyilatkozatokról elképzelhető, hogy az ajánlott kedvezmény nincs arányban, például egy mobiltelefon akciós vételára a kétéves hűségidővel. Ez nem csak mobilos probléma, néhány tízezer forintos kedvezmény miatt többéves hűségidő a televíziók esetében is tapasztalható - hívta fel a figyelmet.
Z. Kárpát Dániel (Jobbik) a fő problémát abban látja, hogy az elkövetett hiba a fogyasztókra évekre kihat és akár százezer forintokra rúghat, míg a szolgáltató részéről nincs kártérítés, például a mobilinternet megszakadása miatt, bár nemzetközileg ez már ismert.
Boldog István (Fidesz) - mint mondta - telefonálni szeretne, az egész ország területén, az összes többi szolgáltatás csak plusz. Vannak az országnak területei, ahol a mai napig nem lehet a telefonálni - rótta fel.
Kövesi Gabriella, a Magyar Telekom képviseletében elmondta: a mobil internet terén ötmilliárd forint alatt nemigen történik fejlesztés, s harmadik generációs frekvenciára is szükség van. A frekvenciapályázatokat a szolgáltatók nagyon várják, de nincs információjuk azokról.
A Telenor képviseletében Bánhidi Zoltán kijelentette: alapvetően egyetértenek, az újabb csatornák nagyon lényegesek, a cég készen áll arra, hogy újabb technológiákat vezessen be. A hűségszerződéseknél pedig szerinte arányban van a kedvezmény mértéke a hűségidővel. Szintén a Telenortól Kiss Brigitta arra hívta fel a figyelmet, hogy az emelt díjas szolgáltatások külön számtartományban vehetők igénybe, a "normál" számok terén ugyanakkor rengeteg visszaéléssel küzd valamennyi szolgáltató, ennek kiküszöbölésére hatékonyabb szabályozás kellene.
Babos Csaba, a Vodafone képviselője rámutatott: 10 milliárd forintos nagyságrendben fejleszti hálózatát a Vodafone Magyarország is, a Vodafone hálózatán belül a magyarországi az egyik legjobb. Szerinte a felvetett kérdésekben közösen lehet csak javulást elérni, a tartalomszolgáltatás, emelt díjas SMS kérdésében pedig nem elsősorban a szolgáltatók a felelősek, hanem a tartalomszolgáltatók.
MTI
A mobil telekommunikáció terén is tudatos fogyasztóvédelmi magatartásra van szükség, hiszen jelenleg nagyjából 12 millió SIM kártya van Magyarországon
Az amerikai elnök és Aljakszandr Lukasenka közötti megállapodás alapján 31 olyan ukrán vált szabaddá, akik bűncselekményeket követtek el Fehéroroszországban.



