Magánszemélyek alig vesznek új autót
2011 első hat hónapjában az értékesített új személygépjárművek száma az előző év hasonló időszakához képest enyhén, 7 százalékkal nőtt. Az értékesített darabszámok alakulása viszont 2011-ben érdekes kiegyensúlyozottságot mutat: az év első két negyedévében nagyjából azonos mennyiségű gépjármű talált gazdára.
Míg a magánszemélyek gépjárművásárlási kedve továbbra is nagyon alacsony, az üzleti szféra élénkülő keresletét jelzi az értékesített kishaszonjárművek növekvő darabszáma, mely az előző évhez képest 25 százalékot meghaladó mértékben emelkedett. Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese szerint az üzleti szférában megfigyelhető növekedés a mai piaci környezetben már számottevőnek tekinthető. Hozzátette, hogy a jelenlegi piaci tendenciákat teljes mértékben alátámasztják a Lombard tapasztalatai, hiszen továbbra is a céges vásárlók adják a piac mintegy 70 százalékát.
Hiteleken túl: egyre többen választják a lízinget Egymás utáni két negyedévben is bővülést mutatott a lízingpiac, így a Magyar Lízingszövetség szerint a számok alapján a válság véget ért a szektor számára. A gépjárműpiacon mindazonáltal nem túl fényesek a kilátások, a meglévő hitelek negyedét-ötödét nem törlesztik időben az ügyfelek. Részletek>> |
Még a tavalyi évet is sikerült alulmúlni
A lakossági gépjármű-finanszírozási piac azonban továbbra is nagyon szűk, sőt, 2011 első hat hónapjában a tavalyi év hasonló időszakának rendkívül alacsony bázisértékeihez viszonyítva is további 12 százalékot esett. A lakosság hitelfelvételi kedvében érdemi elmozdulást láthatóan ez az időszak sem hozott.
Anderle Ádám úgy látja, hogy némi pozitívumot jelent, hogy 2011 második negyedévében az előző három hónaphoz képest a finanszírozott gépjárművek értékében 10 százalékot meghaladó növekedés érzékelhető. A vezérigazgató-helyettes szerint azonban a 230 forint feletti svájci frank miatt június végén kialakult árfolyamsokk még befolyásolhatja ezt a tendenciát.
A várakozásoknak megfelelően, tartósnak mutatkozik a fellendülés a flottafinanszírozásban: a tavalyi év azonos időszakához képest 30 százalékkal nagyobb forgalmat realizáltak a piaci szereplők. A növekedéssel a flottafinanszírozás immár 40 százalékos részaránnyal bír a teljes új gépjármű-finanszírozáson belül.
A magas üzemanyagárak ellenére dinamikusan fejlődik a nemzetközi fuvarozás
A nemzetközi fuvarozás dinamikus fejlődése, illetve az elmúlt években visszafogott eszközpark-cserék miatt a tehergépjármű értékesítési piac továbbra is imponáló növekedést mutat. Ezt támasztja alá az is, hogy amíg 2010 első félévében mindössze alig 900 új tehergépjárművet értékesítettek, addig 2011 azonos időszakában ez a szám már megközelíti az 1900-at, ami több mint 108 százalékos növekedést jelent.
Eközben a fuvarpiacra és a tehergépjármű-beruházási kedvre negatív hatást gyakorolnak a rendkívül magas, továbbra is emelkedő tendenciát mutató üzemanyagárak.
A pozitív fuvar- és tehergépjárműpiaci trendek továbbra is kedvezően hatnak a lízingpiacra. Bár a növekedés üteme lassult 2011 első negyedévéhez képest, 2011 első félévében a tehergépjármű szegmensben a kihelyezések továbbra is több mint 46 százalékkal növekedtek 2010 azonos időszakához viszonyítva.
Az építőiparban változatlanul nincs erő
A mezőgazdasági gépek piacán a terményárakban tapasztalható kedvező kilátások pozitívan hatnak a beruházási hajlandóságra. A traktorpiac szinte megduplázódott, és kombájnból is lényegesen többet adtak el az idén, mint egy évvel korábban. A gépeladások élénkülése kedvezően hat a lízingpiacra: a kihelyezések 78 százalékkal magasabbak a tavaly félévi adatokhoz képest.
Az építőipari és útépítési beruházások elmaradása és a bizonytalan állami és uniós támogatások miatt az építőgép szegmensre továbbra sem jellemző a fellendülés. Piaci információk szerint az építőgép-értékesítések tovább csökkennek 2010-hez képest. A vezető szerint a lízingpiac teljesítménye 2011 első félévében ugyan kicsit több mint 7 százalékkal növekedett 2010 azonos időszakához képest, azonban ez a szegmens még így is igen szűknek nevezhető a 2007, 2008, sőt, még a 2009 évi teljesítményekhez képest is.
Privátbankár