Zaránd György, a MÁV-Gépészet Zrt, vezérigazgatója szerint Magyarországon adottak az intercity vasúti kocsik gyártásának a feltételei, a szaktudás és a gépek rendelkezésre állnak, a kocsikhoz szükséges elemek többségét pedig olyan hazai alvállalkozók szállítják majd a szolnoki gyártóbázisra, amelyek külpiacon jelentős forgalmat értek el a nemzetközi vasúti járműgyártók megrendelései révén.
A MÁV igazgatósága nemrégiben hagyta jóvá, hogy a MÁV-Gépészet két darab intercity kocsit gyártson darabonként 320 millió forintért - emlékeztetett rá Zaránd György. A vezérigazgató reményei szerint az új termékbe beépített innovációt az Európai Unió is támogathatja, ha sikerrel zárul a pályázatuk.
A MÁV Gépészet 2008 és 2010 között jelentős összeget fordított a szolnoki járműjavító fejlesztésére, a hosszú távú működés és a versenyképesség feltételeinek biztosítására és a a munkafeltételek javítására. A vezérigazgató elmondta, hogy a három lépcsőből álló fejlesztés keretében korszerű fényező csarnokot, forgóváz mosót és fényező kabint, a motorvonatok keréknyomás-mérésére alkalmas berendezést, valamint felújított, korszerűsített üzemcsarnokokat adtak át.
Zaránd György kitért arra, hogy a társaság bezárta a gazdaságtalanul működő, budapesti Északi Járműjavítót, amelynek eredményeként költségeit éves szinten 1-1,2 milliárd forinttal csökkentette. Az Északi Járműjavító eszközeit a szolnoki járműjavítóba telepítették.
A társaság vezérigazgatója úgy számol, hogy a megrendeléseik a jövőben átalakulnak, a MÁV járműparkjának korszerűsödésével csökkenni fog a javítási megrendelés, mivel a korszerű járművek karbantartása alacsonyabb élőmunka igényű. Ezt pótolhatja majd MÁV-on kívüli külső megrendelések arányának növelése, illetve az új intercity járművek gyártása.
Zaránd György hangsúlyozta, hogy reményeik szerint a két prototípus gyártásával bebizonyítják, hogy ma is lehet Magyarországon vasúti járművet gyártani, amelyre a MÁV-Gépészet Zrt. minden tekintetben alkalmas, a hazai gyártás pedig társadalmilag és gazdaságilag is kifizetődő.
Számításuk szerint általánosságban a vasúti járműgyártás költségének mintegy 10 százalékát a tervezés, a védett tudás, megközelítően 15-20 százalékát az összeszerelés, körülbelül 70-75 százalékát a beépített alkatrészek ára teszi ki.
A vezérigazgató azt is hozzátette, hogy a magyar intercity prototípusát magyar mérnökök tervezték, az alkatrészek jelentős részét hazai cégek szállítanák majd, a gyártást pedig a szolnoki járműjavítóban végzik. A járműgyártás további kedvező hatása, hogy munkahelyeket lehet megőrizni, újakat lehet teremteni, az adók, járulékok is itthon maradnak.
MTI