A jogsértésért egészen pontosan Schwabe Hungary-t 315 ezer forint, a Schwabe Central and Eastern Europe GmbH & CO KG-t (Schwabe CEE) 4 millió 530 ezer forint bírság megfizetésére kötelezte a Versenyhivatal.
A GVH döntése szerint a Schwabe Hungary 2012. december 14. és 2014. január 31. között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott és jogsértően reklámozott, mert a Pearls Winter+, a PearlsIC, a Pearls YB és az acidophilus Pearls étrend-kiegészítő termékekkel összefüggésben olyan egészségre vonatkozó állításokat tett, amelyek nem feleltek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek.
Mindent legyőző kapszula?
Az egyik megbírságolt termék, a Pearls Winter+. Kép forrása: pearlshungary.hu |
A GVH szerint az egyes reklámok azt az üzenetet közvetítették, hogy a Pearls termékek révén minden élethelyzetben megőrizhető a belső egyensúly, az egészség, a termékekben található jótékony hatású baktériumok pedig segítik az élettani folyamatokat, és erősítik a kórokozókkal szembeni védelmet, valamint fenntartható a bélrendszer mikrobiotikus egyensúlya, amelynek zavara akár székletürítési panaszokhoz, intim tünetekhez és fertőzésekre való fogékonysághoz is vezethet.
A GVH azonban nem fogadta el a vállalkozások által becsatolt, a reklámokban megjelenő, a termékek egészségre gyakorolt hatását alátámasztó bizonyítékokat függetlenül attól, hogy azok alátámasztják-e a vizsgált kereskedelmi kommunikációban közzétett, az egészségre gyakorolt hatást megfogalmazó állításokat, avagy sem.
A GVH a Schwabe Hungary által tanúsított jogsértő magatartásért mindkét vállalkozás, így mind a Schwabe Hungary, mind a Schwabe CEE felelősségét megállapította. A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.
A bírságalapként kalkulált összeget a GVH két részre bontotta, majd figyelembe vette a releváns árbevételeket is, és külön számította ki a Schwabe Hungary valamint a Schwabe CEE bírságát.
A GVH súlyosító körülményként értékelte mindkét vállalkozás esetében többek között azt, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott. Továbbá a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi közlések iránt.
Szintén súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy a két vállalkozás egyikét, Schwabe CEE-t korábban már elmarasztalta fogyasztók megtévesztése miatt. Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a Schwabe Hungary önként módosította a közzétett hirdetéseket.
Nem mindegy, hogy reklámoznak!
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek, így probiotikus készítmények reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, így egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.