Szerdán részletes vizsgálatot kezdeményezett az Európai Bizottság (EB), hogy megállapítsák, a szabályoknak megfelelő-e a magyar állami támogatás, amelyet az Audi kap győri autógyárának bővítéséhez.
A bizottság információi szerint a beruházás teljes költsége 1,2 milliárd euró, amelyből 133,3 millió eurót a magyar állam finanszírozna. Az Audi már meglévő gyárának bővítése 2100 munkahelyet teremthet. A vizsgálatot az EB az Audi tulajdonosának, a Volkswagen csoportnak a nagy piaci részesedésével és a beruházás méretével indokolta.
A bizottság elsősorban arra kíváncsi, milyen hatással lesz a beruházás a régiós fejlődésre, illetve, hogy feltétlenül szükséges-e az állami támogatás ahhoz, hogy a fejlesztés megvalósuljon Győrben. Az EB nem egyedül a győri Audi gyárnak szánt állami támogatást vizsgálja. A szerdai közlemény szerint Németországban például csak 17 millió eurót engedélyezett abból a 45 millió euróból, amelyet a német kormány szeretett volna adni a BMW lipcsei gyárának.
Na de miért?
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azt közölte: "az eljárásindítás oka, hogy a cégnek (VW csoport) nagy a piaci részesedése Európában, és a vonatkozó szabályok szerint ezekben az esetekben - versenypolitikai okokból - a bizottság részletesebb vizsgálatot folytat le, és köteles eljárást indítani."
Az eljárásindítás keretében a bizottság határozatot fogad el, melyben ismerteti az ügy részleteit, és leírja kételyeit a támogatás összeegyeztethetőségével kapcsolatban. Az eljárásindító határozatra mind a tagállam, mind harmadik felek (például kedvezményezett, más tagállamok, versenytársak) reagálhatnak - ismertette a tárca az írásos válaszban.
Az NGM szerint az eljárás megindítását követően végleges határozat legkorábban 6 hónapon belül várható, de ennél sokkal hosszabb eljárás is elképzelhető.