A Google Keresőben kétféleképpen lehet megjelenni. Az első lehetőség a hirdetések, amelyek segítségével Ön azért fizet, hogy a kereső találatainak tetején jelenjen meg. Ez egy villámgyors megoldás, de pénzbe kerül. Mivel a találati listák tetején csak fix számú hirdetés fér el, így a hirdetők licitálnak, s a legtöbbet fizető ügyfél jelenik meg.
A Google Hirdetéseknél akkor kell fizetni, ha egy érdeklődő rákattint. A korlátozott reklámhely és az hirdetők magas száma miatt viszont egy-egy népszerű témánál akár 1000 Ft-nál is többet kell fizetni egy kattintásért, és ez még csak a hirdetésre rákattintó egyetlen személyt jelent. Akiből még nem biztos, hogy vásárló is lesz.
A keresőoptimalizálás más megközelítést alkalmaz
A SEO (Search Engine Optimisation) vagy magyarul keresőoptimalizálás más megközelítést alkalmaz. Olyan eljárások, praktikák és műveletek összességét jelenti, amellyel egy weboldal helyezése javítható a Google Kereső találati listáin.
Amikor Ön rákeres valamire a Google-ben, rövid időn belül egy listát kap a keresésre illeszkedő találatokkal. Jó eséllyel csak az első néhány javaslatot fogja megtekinteni, így azok a vállalkozások, akik a lista elején szerepelnek, jól járnak. A hátrébb lévő weboldalakat viszont nagy valószínűséggel sem Ön, sem más nem nyitja majd meg.
A keresőoptimalizálás célja, hogy az Ön weboldala is a találati lista első néhány helyén legyen. Fontos kiemelni, hogy míg a Google Hirdetések a reklámokat a hirdetési keret kimerüléséig mutatják, addig a SEO-val felépített eredmények tartósan megmaradnak. A keresőoptimalizálás célja nem a Google becsapása, hanem sokkal inkább annak megmutatása, hogy egy vállalkozás pontosan mihez ért, mit tud adni a vásárlóinak, és hogyan tud választ adni a keresőben feltett kérdésekre.
Evenich András a kulcsszo.hu senior keresőoptimalizálója volt segítségünkre abban, hogy elmondja mibe kerül 2019-ben a vállalkozások számára a SEO révén oda kerülni a Google első oldalára és ott is az első helyek egyikére.
SEO költségek a KKV-nak
Azt már az elején fontos leszögezni, hogy nincs pontos válasz a „mibe kerül?” kérdésre. Nem csak a hirdetéseknél, hanem a keresőoptimalizálásban is verseny van. Egy olyan weboldal optimalizálása, mely egy erős piacon szerepel, sokkal drágább. Egyszerűen azért, mert az erős piacon sok pénz van, a sok szereplő többet tud elkölteni SEO-ra, így az eredmények eléréséhez is sokat kell költeni. Egy gyenge piacon viszont alig van szereplő, kis erőfeszítéssel is nagy eredményeket lehet elérni, persze a bevétel is alacsony marad.
Ha Ön egy kompetitív piacon szerepel, akkor a nagyobb haszon eléréséhez nagyobb összegeket kell elköltenie.
Weboldal elemzés – SEO audit mindenek az alapja
A keresőoptimalizálás során egy szakember először elemzést készít. Ebben felméri az Ön lehetőségeit és az elérni kívánt célokat, megnézi a már meglévő szolgáltatást. A kulcsszókutatás nevű folyamat során megnézi azokat a kifejezéseket, melyek a vállalkozásához kötődnek, s eldönti, melyekre keresnek rá az érdeklődők.
Kutatja a konkurenciát, megnézi, hogy ők mitől lettek sikeresek. Ezek a minták ugyanis kiválóan felhasználhatók a munkafolyamat során. A kezdeti elemzés, tervek készítése és a kulcsszókutatás sokszor egy csomag része, mely 100.000 Ft környékén indul. A nagyobb projektek mindig több munkába, így több pénzbe is kerülnek, de valódi SEO audit és tervezés már ritkán érhető el 100.000 Ft alatt.
Weboldal készítés a kezdeti legnagyobb költség
Amennyiben weboldalra is szükség van, akkor ahhoz szakértő programozó kell. Ma már nem érdemes olyan honlapot készíteni, mely nem reszponzív, ez a mobilon és tableten történő megfelelő megjelenítést jelenti.
A WordPress nevű ingyenes szoftver weboldalra szabása, alapvető honlapépítés ára elérheti a 100.000 Ft-ot. Ha ennél komolyabb weboldalra van szükség, és a programozó építi fel az egész oldalt, akkor az árak 200.000-250.000 Ft-nál kezdődnek. Nagy projekteknél a honlap árak határa a csillagos ég.
Szövegírás az egyik legkeresettebb szolgáltatás
A weboldalt fel is kell tölteni tartalommal, melyhez szövegírásra van szükség. A kezdeti szöveg elkészítése szintén pár tízezer forintnál kezdődik, ennek során felkerül a weblapra, hogy az Ön szolgáltatása mivel is foglalkozik. Egy jó író a keresőoptimalizálási célokat szem előtt tartva tudja elvégezni a folyamatot.
A honlap elindításával még nincs vége a szövegírási tevékenységnek, a modern SEO fontos része ugyanis a tartalommarketing. Ennek során a weboldal folyamatosan bővül újabb releváns szövegekkel, melyhez szakértő szövegíróra van szükség. Az ilyen belső blogba, tudásbázisba tartozó cikkekre rendszeres megbízással 1-2 Ft/karakter áron lehet írókat találni, ők hosszú távon is megbízhatóan dolgoznak.
Abban az esetben, ha csak heti egy darab 500 szavas cikkről beszélünk, akkor annak havi költsége elérheti a 15.000-30.000 forintot. Az ilyen léptékű tartalomkészítés azonban csak korlátozott eredményt ad, érdemesebb heti több cikkel vagy hosszabb, akár 2000 szavas szócikkekkel is készülni a versenyre. A tartalomírás jellemzően inkább a százezer forintos léptékben hatásos, de itt is érvényes a versenyben lévő konkurensek fontossága. Az olyan piacon, ahol a konkurensek havonta sok tartalmat tesznek közzé, Ön is csak nagyobb mennyiségű saját tartalommal rúghat labdába. Ha azonban a témában csupán az Ön weboldala készít tartalmat, akkor nagyon hamar meglátszódhat az eredménye.
Linképítés – itt elég nagy a különbség nem csak az árban
A tartalommenedzsment mellett a keresőoptimalizálás másik pillére a linképítés. A Google ugyanis azt is figyelembe veszi, hogy egy weboldalra mennyi link mutat más weboldalakról, és azok milyen erősek. Ha az Ön szolgáltatását erős oldalak linkelik, a Google azt fogja hinni, hogy egy jelentős weboldalról van szó. Ennek köszönhetően oldalát előre sorolja a keresője találatai között.
A linképítéshez is SEO szakértő szükséges, mivel ezen a piacon is van néhány kókler – idéző jelben szakember. Ők gyakran ajánlják azt, hogy sok tíz vagy száz linket készítenek alacsony díjért, amit a Google kifejezetten tilt.
Mivel az ilyen bloghálózatok fenntartása nem olcsó, ezért a linkek kikerülésének is van költsége. Általában csomagokban értékesítik a linkeket pár ezer forintos díjért amiben még a szövegírás is benne van. Ami felettébb gyanús is lehet, mivel ennyiért szinte egy jó cikket sem nem lehet kapni a magyar piacon.
Az ilyen link spammelés eredménye az is lehet, hogy a Google tiltólistára teszi az Ön weboldalát, és az első idők utáni fellendülést hanyatlás követi. Ma már a Google az értéktelen linkeket nem veszi figyelembe ezért ezzel kvázi kidobtuk a pénzt az ablakon módszert jelent.
Az igazi linképítés során csak minőségi, erős, releváns és karban tartott weboldalakra kerül ki az Ön szolgáltatásának linkje. A cikkek minősége és terjedelme miatt is képes a linképítésre szánt tartalom a Google első oldalára is feljutni. Ehhez a linképítés technikához ami főként, PR és vendégblogolást jelent, magasabb költségek járulnak. Egy cikk megjelenési díja 20-150ezer forintot is elérheti. Ami most soknak tűnik de a minőséget nagyon megéri megfizetni ezt bizonyítja a 2018-s Google Medic update algoritmusának bevezetés is.
Összefoglalás
Mennyibe kerül tehát a Google Keresőben az első hely? Az első helyezésig tartó út mindenképpen hosszabb időt fog igénybe venni, mivel az elvégzett folyamatok, a megírt szöveg Google általi feltérképezése hónapokba telhet.
Még egy alacsony versenyű piacon is több hónap telik el az első eredmények megjelenéséig. Ahogy azonban egyre több látogató érkezik a keresőből, a befektetés elkezd megtérülni, a cél elérésével pedig már csak a siker fenntartásra kell költeni.
A már említett SEO audit, a tervezés és a honlap optimalizálása 100.000-200.000 forintos tétel, ha új honlapra is szükség van, akkor még egyszer ekkora összeggel lehet számolni.
A klasszikus keresőoptimalizálási munkák, a linképítés, a szövegírás pedig havi kiadásként jelentkezik, havi 50-100.000 Ft alatt korlátozott eredménnyel. Erős versenyű piacon viszont csak milliós összegekkel lehet labdába rúgni, s fel kell készülni arra, hogy az eredmények eléréséig nemzetközi multikkal kell megküzdeni. Ilyenkor nem csak sok pénzbe, de akár egy vagy több évbe is telik a konkurencia már felépített SEO stratégiájának legyőzése.
Egy dolgot azonban fontos leszögezni, a keresőoptimalizálási szakember már a munka elején meg tudja becsülni a verseny mértékét. Nagyságrendileg javaslatot tesz majd a szükséges pénzösszegre, és tervezni tudja, hogy mennyi idő alatt lehet elérni a kitűzött célokat. Ha Ön ügyfélként nem kap információt a várható tennivalókról és kiadásokról, érdemes másik szakembert keresnie.