A Magyar Légiközlekedésért Egyesület (Malért) szerdán hivatalosan megkeresi a fejlesztési minisztériumot és egyeztetést kezdeményez a tárcával - mondta el Vécsei Mihály, a civil szervezet elnöke.
Fotó: Derzsi Elekes Andor |
Az időzítést az elnök az egyesület támogatottságának növekedésével indokolta. Vécsei Mihály szerint ugyanis mostanra értek el akkora támogatottságot és méretet, amely megfelelő súlyt jelent a minisztériumi egyeztetéshez, amelyen elsősorban a tárca elképzeléseivel szeretne megismerkedni az egyesület.
Vécsei Mihály hangsúlyozta: ahogy a légiközlekedési piac is napról napra változik, úgy igényel újabb és újabb üzleti modellt egy budapesti központú légitársaság beindítása. Az egyesület több befektető csoporttal is egyeztetett már, Vécsei szerint életképes elképzeléseket is megismerhettek, amelyek mellé a saját szakmai programjukat is kidolgozzák. Az egyesület jövő kedden ismertetné az eddig történteket, és az elnök nem tartotta kizártnak, hogy akkor a szakmai programjuk egyes elemeiről is beszámolnak majd.
Vécsei Mihály az általuk megismert üzleti elképzelésekkel összefüggésben a nemzeti összefogást hangsúlyozta, sürgette. Úgy vélte: a különböző gazdasági csoportok összefogásával nemcsak egy 4-5 géppel üzemelő, hanem akár egy annál nagyobb légitársaságot is létre lehetne hozni. A különböző elképzelések összehangolására pedig a minisztériumnak jó lehetősége lenne - tette hozzá.
A Malért civil szervezet a Malév február 3-i leállását követően nem sokkal alakult meg egy új nemzeti légitársaság piaci alapon történő létrehozása érdekében. Akkori számításaik szerint 80-100 milliárd forintnyi humán tőkével rendelkeznek, legalábbis ennyibe kerülne az egyesület szerint 1.500 munkavállaló, közöttük pilóták és légi utaskísérők kiképzése. A Malévtól éppen ennyi embert küldtek el.
Szándék van, nagyot kell álmodni?
Vécsei Mihály egy múlt heti konferencián beszélt Déri Tamás, volt Malév-vezérigazgató nevével fémjelzett csoportosulás terveiről egy új nemzeti légitársaság megalakítására. Eszerint 1-2 héten belül döntés kellene egy nagyobb légitársaságra "rárepülő", vagy a Malév újra aktiválását jelentő légitársaságról.
Fehérvári Géza, jelenleg még a Malév vezérigazgató-helyettese pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy egy új légitársaság versenyelőnyt jelentene a korszerű technikája és a fiatal flottája miatt. A Malév leállásával a 1,5 millió átutazó hiánya miatt vákuum keletkezett, a "vákuum pedig a fizika törvényei szerint nem tartós állapot" - fogalmazott. Az új légitársaságot gyorsan meg kellene alapítani átszálló utasokra is építve. Két típusból, 30-40 repülőgépből álló flottát kellene fokozatosan felépíteni regionális és középtávú fuvarozásra, ahogy azt a Malév menedzsmentje fél éve javasolta. A flottát három év alatt lehetne kiépíteni - vélekedett.
Fogy az idő
De mit szól mindehhez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium? A szaktárca az üggyel kapcsolatban nem reagált a távirati irodának. A múlt héten viszont Németh Lászlóné tárcavezető írásban válaszolt egy képviselői kérdésre, melyben kifejtette, hogy a minisztérium továbbra is szakmai befektetőkkel tárgyal, bár a világpiaci környezet nem éppen alkalmas egy új légitársaság megalapítására.
Az "új Malév" nem lehetne jogutódja a 66 évig működő nemzeti légitársaságnak, abban az állam az EB döntése alapján csak mint kisebbségi tulajdonos vállalhatna részt - eddig ennyi biztos. De minél több idő telik el a Malév leállása után, annál kevésbé valószínű egy új társaság elindítása.