A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Földelni Jó Kft. megalapozatlanul reklámozta gyógyító, egészségre vonatkozó és egyéb hatásokkal a Geo-Connect Pad és a Geo-Connect Bed termékeket. A Földelni Jó Kft. és az Echo Hungária TV Zrt. burkolt reklámot tett közzé az Elektrosokk műsorral az Echo TV televíziós csatornán - közölte a hatóság a Privátbankárral.
![]() |
A Geo-Connect Bed reklámja az oldalon. |
A GVH a Geo-Connect Pad (alátét) és a Geo-Connect Bed (derékalj vagy lepedő) termékekkel összefüggő, többek között az Elektrosokk című műsorban, valamint televíziós reklámokban, a www.foldelnijo.hu oldalon és a You Tube videó-megosztó oldalon közzétett tájékoztatásokat vizsgálta.
A reklámok azt üzenték a fogyasztóknak, hogy a Földelni Jó Kft. által forgalmazott Geo-Connect Pad és Geo-Connect Bed termékek kompenzálják a káros hatásokat, amelyeket az elektroszmog gyakorol az emberi szervezetre (és amelyek következtében többek között betegségek alakulhatnak ki), valamint hogy e betegségek megelőzhetők, kezelhetők a fent sorolt termékekkel, illetve a fogyasztó jótékony és egyéb hatásokat remélhet használatuktól.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Földelni Jó Kft. jogsértően népszerűsítette termékeit, mert
- megalapozatlanul hirdette, hogy azok alkalmasak konkrét betegségek gyógyítására, hiszen ezt a vállalkozás nem tudta megfelelő bizonyítékokkal alátámasztani. Ismertetett bizonyítékai ugyanis nem a Földelni Jó Kft. által forgalmazott Geo-Connect Pad és Geo-Connect Bed termékek hatásairól készült tanulmányok, egyéb írások és dokumentumok, hanem a földelés, mint módszer hatásaira vonatkoznak;
- a termékeknek bizonyítékok nélkül tulajdonított az emberi szervezet normál állapotával, annak fenntartásával kapcsolatos, az egészségre gyakorolt kedvező hatásokat, hiszen a vállalkozás ezen állítások esetében is a fenti bizonyítékokat kérte figyelembe venni;
- szerkesztői tartalomnak álcázott reklámokat közvetített az Echo TV-n közzétett műsoraival, mert az Elektrosokk műsor a Geo-Connect Pad és Geo-Connect Bed termékek értékesítésének előmozdítása céljából készült, amiért a Földelni Jó Kft. fizetett, azonban mindez nem derült ki a fogyasztó számára, még a műsor végén közzétett rövid tájékoztató ellenére sem.
A GVH a bírság kiszabásakora Földelni Jó Kft.-néla kommunikációs költségekre, az Echo Hungária TV Zrt.-nél pedig az érintett tévéműsorból származó árbevételre alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kiterjedt volt, és sérülékeny fogyasztókat célzott meg.
A jogsértésekért a Földelni Jó Kft.-re 600 ezer forint bírságot, míg az Echo Hungária TV Zrt.-re 500 ezer forintot szabott ki a GVH.
Miért büntették meg a csatornát is? A GVH érvényt szerezhet az eltiltásnak a jogsértő gyakorlatban közreműködő vállalkozásokon keresztül is, ha a közvetlenül kötelezett vállalkozások nem szüntetik meg a jogsértést. Így a GVH a honlap üzemeltetőjéhez, a Facebook és a YouTube oldalak üzemeltetőihez, valamint a hatás-állítások esetében az Echo TV üzemeltetőjéhez fordulhat, ha a vállalkozások nem felelnek meg az eltiltásnak a GVH határozatában megjelölthatáridőig, és az erről szóló igazolást nem nyújtják be a GVH-nak. |