A miniszter a magyar nagykövetségen tartott tájékoztatóján kínai újságíróknak számolt be útjának eddigi állomásairól és főbb eredményeiről. Mint mondta: tárgyalt politikai, gazdasági kérdésekről, a légügyi, közlekedési, energetikai és a megújuló energia területét érintő ügyekről, de partnereivel a nukleáris energia biztonságos felhasználása, illetve az azzal kapcsolatos egyeztetések is szóba kerültek.
A kereskedelmi minisztériumban folytatott megbeszélései során az európai színtéren folytatott együttműködés lehetősége is szóba került, elsősorban a kereskedelempolitikával és a közbeszerzésekkel kapcsolatban - tájékoztatott Fellegi Tamás.
A magyarországi vasúti infrastruktúra fejlesztése több találkozón is napirenden volt. A magyar és a kínai vállalatok keresik a jogi, pénzügyi, szakmai kereteket, a konkrét projektek beazonosításán dolgoznak - mondta a miniszter.
Magyarország nem szuperexpresszt szeretne, hanem a vasút modernizálására törekszik hangsúlyozta kérdésre válaszolva Fellegi Tamás. Be kell fejezni a magyar vasutak villamosítását, fel kell újítani a biztonsági rendszereket és a pályaudvarokat. Mindez már önmagában is egy évtizedes program - magyarázta Fellegi azzal, hogy Magyarországnak hasznos lenne technológiai, építési és üzemeltetési szempontból a kínai partnerekkel együttműködni, hiszen Kína e területen a világ élvonalába tartozik.
Mivel a vasúti infrastruktúra fejlesztése - a megtérülés kérdéses volta miatt - piaci alapon nehezen képzelhető el, ezért Magyarország finanszírozási területen is partnereket keres - derült Fellegi szavaiból, miközben a miniszter a pénzügyi együttműködés további részleteit firtató kérdésre azt is határozottan leszögezte, hogy Magyarországot a magyar kormány a piacról kívánja finanszírozni.
Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden Pekingben stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a China Railway Construction Corporation vezetőjével - adta hírül a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium keddi közleménye.
A megállapodás a két cég közötti hosszú távú együttműködés kereteit rögzíti. A tervek szerint a világ egyik legjelentősebb és legnagyobb integrált építőipari vállalatcsoportjaként számon tartott kínai cég technológiai, építési és finanszírozási eszközökkel vesz részt a MÁV korszerűsítésében.
Az együttműködés kierjed a meglévő vasútvonalak korszerűsítésére, az új vasútvonalak felmérésére, tervezésére és megépítésére, a rendszerintegrációra, valamint mozdonyok és vasúti berendezések szállítására és gyártására.
A kínai újságírók kérdésére a fejlesztési miniszter hangsúlyozta, hogy Magyarország fő célkitűzése kikerülni az adósságcsapdából. A jelenlévőket tájékoztatta arról, hogy tíz hónappal ezelőtt milyen állapotban vette át a mostani kormány az országot. Kitért az államadósság 80 százalékos GDP-arányos szintjére, a magas költségvetési deficitre,a munkanélküliségre, a foglalkoztatottság mutatóira. Vázolta a kormány gazdasági programjának főbb elemeit és közölte: Magyarország az idén megkezdi a Nemzetközi Valutaalaptól felvett (IMF) hiteleinek visszafizetését.
Az ország finanszírozása biztosított, a kormány világos stratégiával és elszántsággal rendelkezik, s egy olyan programot valósít meg, amelyet a piac elfogad, és amely nem jelent többlet terhet a lakosság számra - állapította meg Fellegi Tamás kínai hallgatósága előtt.
MTI