Az Accenture 11 ország mobilhasználati szokásait vizsgálta meg és megállapította, hogy a mobiljukat legaktívabban használó fogyasztók vásárlás során szívesen fizetnének mobiltelefonnal.
A mobilkereskedelem leglelkesebb követői Ázsiában vannak (79 százalék). Összességében a felmérés ázsiai válaszadóinak 69 százaléka részesíti előnyben a mobiltelefon használatát a legtöbb kifizetésre, míg a lista élén a kínai fogyasztók (76 százalék) és India (75 százalék) áll, majd őket követi Korea (56 százalék) és Japán (47 százalék). Ugyanakkor az Egyesült Államokban és Európában a válaszadók mindössze 26 százaléka részesítette előnyben a mobiltelefonos fizetést.
Takács Márk, az Accenture Kommunikáció és Csúcstechnológiai iparágának igazgatója szerint, bár a mobilfizetés nem elterjedt hazánkban, Magyarország banki és mobilszolgáltatói készen állnak a mobilfizetésre való átállásra. A szolgáltatóknak olyan beruházásokra lenne szüksége, amely nem sérti a fogyasztók árérzékenységét, valamint fókuszálniuk kellene a mobilfizetéshez kapcsolódó szolgáltatások kibővítésére.
A kutatás arra is kereste a választ, hogy milyen körülmények között vennék a fogyasztók a leginkább igénybe a mobiltelefonnal történő vásárlást. A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek többsége az árkedvezményt, illetve kuponok beváltását preferálná a legjobban mobiltelefonos fizetés esetén.
A válaszadók 62 százaléka, aki a nem-telekommunikációs jellegű havi kifizetéseikhez hitelkártyát szokott használni, állította, hogy használná a mobiltelefonját számla- kifizetésére, ha kapna 20 százalék árengedményt. A megkérdezettek több mint fele (59 százalék) mondta, hogy örülne, ha a korábbi vásárlásai alapján akciós árengedményt kapna. 47 százalék mondta, hogy örülne, ha személyre szabott reklámot kapna a mobiltelefonjára, amikor néhány lépésre van a hirdetett terméktől vagy szolgáltatástól. Végül 69 százalék jelezte, hogy boldogan elfogadná, hogy reklámokat küldjenek a mobiltelefonjára a szolgáltatási szerződés részeként, ha cserébe csökkentik a mobiltelefon használati díjait - derül ki az Accenture felméréséből.
Motivációk
A mobilfizetési motivációs tényező a világ legaktívabb mobilhasználói között sem tért el: Kínában is főként kedvezmények beváltására, illetve a vásárlási folyamat egyszerűbbé tételére használják mobiltelefonjaikat. Szintén a kínaiak voltak az elsők, akik megtették a kezdő lépéseket, hogy vonalkódot vagy NFC technológiát (near field communications) használjanak a vásárlási környezettel való interakció során. Ázsiában a megkérdezett fogyasztók 38 százaléka olvasta már le egy termék vonalkódját vásárlás közben, hogy további információhoz jusson; 36 százalékuk mutatott fel “elektronikus jegyet”, hogy bejusson egy rendezvényre vagy repülőgépre szálljon.
A megkérdezett fogyasztók többsége (64 százalék) jelezte, hogy felhasználná direkt módon is a mobiltelefonjára küldött ajándékutalványokat és kuponokat: a lista élén a kínai fogyasztók álltak, 94 százalékkal.
Arra a kérdésre, milyen típusú vállalatok játszhatnának jelentős szerepet abban, hogy a fogyasztók mobiltelefonon fizessenek vagy kuponokat érvényesíthessenek, a legtöbb válaszadó (59 százalék) úgy vélte, hogy ez a hitelkártya-kibocsátó vállalatok felelőssége lenne, míg a további válaszokban a mobilszolgáltatók (54 százalék), szoftvergyártók (52 százalék), nagykereskedők (52 százalék) és készülékgyártók (48 százalék) szerepeltek.
„A mobilkereskedelem – amely magában foglalja a mobil bankolást, például az egyenleg lekérdezést vagy a számlák mobiltelefonnal történő fizetését, a kuponokat, akciókat, beváltható ajándékutalványokat, hűségpontokat és egyebeket – óriási változásokat fog okozni arra vonatkozóan, hogyan vásárolunk és fizetünk az árukért és szolgáltatásokért” - mondta Takács Márk.
„A hagyományos és alternatív fizetőeszközök konvergenciájára számíthatunk, és ennek óriási kihatásai vannak a teljes, bolton belüli vásárlási élményre. Noha a felmérés azt jelzi, hogy vannak még megoldandó kérdések az adatvédelem és biztonság terén, ezek a megállapítások jó hírt jelentenek a mobilhálózatok üzemeltetői számára. A fogyasztóknak ugyanis olyan igényei vannak, amelyek esetében a szolgáltatóktól, a technológiák gyártóitól vagy a pénzintézetektől várják a megoldást. A technológia fejlődésével egyre több szolgáltató lát a mobilfizetésben potenciált, így igyekszünk távközlési és piaci partnereinknek alacsony beruházással is kivitelezhető megoldásokat nyújtani.” – összegzett az Accenture Kommunikáció és Csúcstechnológiai iparágának igazgatója.
Privátbankár