A felújítás során a Bécsi úttól a Kerepesi útig megújul az 1-es villamos vonala: a jelenlegi nyomvonalon nem csak a villamospályát, hanem a megállóhelyeket is átépítik, ezzel párhuzamosan újjáépül az áramellátó rendszer is, és a járulékos jelzőberendezési, útépítési, forgalomtechnikai, közműépítési, magasépítési és műtárgyépítési munkákat is elvégzik.
Füvesítik a vonal egy részét
Megszűnnek a jelenlegi, helyenként 10-30 km/órás sebességkorlátozások, így érezhetően csökken majd az utazási idő. A megállóhelyek akadálymentessé válnak, a villamosvonal pedig új arculatot kap. A megállóhelyeken megújulnak a hangosító berendezések, utasvárók, padok, támaszkodók, szemetesek és utastájékoztató berendezések. Az összes megállóhelyen kamerás felügyeleti rendszer lesz.
Fotó: bkk.hu
A felújítást követően a vonal megállóhelyei akadálymentessé válnak, a villamosvonal pedig új arculatot kap, például korszerűsítik az utastájékoztatási rendszert, és növényeket telepítenek a villamosvonalon. Óbudán a Rendelőintézet és a Flórián tér között automatikus locsolóberendezéssel ellátott fűburkolatot kap a villamospálya.
Új járműveket is vesznek
Nem csak az infrastruktúra újul meg: a villamos és trolibusz járműfejlesztési projekt keretében a frissen felújított vonalon új, alacsonypadlós, korszerű villamosok állnak forgalomba. A jelenleginél magasabb, 26 centiméteres peronok lesznek. A peronok megközelítését új gyalogátkelőhelyek létesítésével, valamint hat megállóban (Flórián tér, Szentlélek tér, Népfürdő utca, Árpád híd (2 db), Kacsóh Pongrác út) liftek beépítésével biztosítják.
Fotó: bkk.hu
A kivitelezők 2013. április 30-ig tehetik meg ajánlataikat, a szerződéskötésre pedig nyáron kerülhet sor. A kivitelezési munkák a szerződéskötést követően, idén nyár végén kezdődhetnek meg, elsőként a Bécsi út – Lehel utca közötti szakaszon, majd 2014 tavaszától a Lehel utca – Kerepesi út közötti szakasz következik. A munkálatok várhatóan 2014 őszén fejeződnek be.
Fotó:bkk.hu
A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. ütem” projektnek, ami 6,08% önerő biztosításával, 93,92% uniós támogatás felhasználásával, közel 41 milliárd forint értékben valósulhat meg. A Budapesti Közlekedési Központ 2011 szeptemberében kötötte meg az ehhez szükséges Támogatási Szerződést. A projekt részeként a Budapesti Közlekedési Központ várhatóan 2013 tavaszán további két kivitelezést ír ki a 3-as villamos vonalának, valamint az 1-es villamosvonal Kerepesi út – Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, és a Fehérvári útig tartó meghosszabbítására.