Az ETC Kutatói Munkacsoportja (Market Intelligence Group, amelyben a Magyar Turizmus Zrt. is képviselteti magát) az európai vendéglátóipar helyzetéről és kilátásairól szóló harmadik negyedéves elemzésében arról számol be, hogy a világ - így Európa - turizmusa jó úton halad a „gyógyulás” felé. A helyreállni látszó európai vendéglátóipari szektorban az idén 2,5, 2011-ben pedig 3,7 százalékkal nőhet a nemzetközi vendégérkezések száma.
Pozitív változások leginkább Nyugat-Európában tapasztalhatók, Észak-Európa eredményei elmaradnak a tavalyiakhoz képest. Kelet-Közép-Európában szintén tapasztalható némi növekedés a vendégszámban a 2009-ben tapasztalt nagymértékű csökkenést követően. A vendégszám 2011-re érheti el a válság előtti szintet.
Magyarországon 2010 első nyolc hónapjában a külföldi vendégek száma 3,6 százalékkal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégéjszakák száma azonban 0,1 százalékkal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában. Csökkent a Németországból, és Hollandiából érkező vendégek száma, míg több volt a brit, olasz, japán, amerikai és orosz látogató.
Az európai szállodaipar bővülését jelzi a foglaltsági mutatók növekedése a január-augusztusi időszakban. Jelentősebb mértékben Észtország (+13,6 százalék), Ausztria (+12,3 százalék), Törökország (+12,3 százalék és Oroszország (+11,4 százalék) növekedtek, de Magyarországon (+7,5 százalék) is viszonylag magas volt a bővülés az előző év azonos időszakához mérten.
A szállásadók a megnőtt keresletre, jellemzően magasabb árakkal reagáltak, így a szállodák bevételei általában pozitívan alakultak a tavalyi eredményekhez képest. Az év végéig azonban lassabb ütemű növekedés várható, mivel az összehasonlítás alapját a tavalyi év második felében elkezdődött javulás során mért magasabb adatok adják majd.
Az ETC Kutatói Munkacsoportjának adatai mellett számos egyéb forrásra is támaszkodik a tanulmány, így a Turisztikai Világszervezet (UNWTO), az STR Global, az Oxford Economics, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), az Association of European Airlines (AEA), az Eurostat, a Tourism Decision Metrics (TDM), a Tourism Economics, a Haver Analytics, továbbá az ETC saját adatbázisára, a TourMIS-ra.
MTI