El kell törölni, hogy a munkáltatók kilométerenként 9 forinttal támogathassák a magángépjármű-használatot, ugyanakkor a munkáltatók további közterhek nélküli, sima költségként vásárolhassanak munkavállalóiknak közösségi közlekedési bérleteket, az agglomerációból bejáróknak az összes, általuk használt tömegközlekedési eszközre is. Lantos Csaba kedvezményes (5 százalékos) áfa-körbe sorolná a helyközi vasúti- és a helyi tömegközlekedést, egyúttal átlagosan 30 százalékos tarifacsökkentést hajtana végre amellett, hogy a kedvezményeket jelentősen szűkítik.
A MÁV igazgatósági tagja arról is beszélt az IFUA Horváth & Partners konferenciáján, hogy a környezetterhelés csökkentése és a közúti infrastruktúra megóvása érdekében a vasúti árufuvarozást versenyképessé kell tenni a közúti fuvarozással szemben. Nálunk most a közúti közlekedés részaránya nagy ütemben nő a kötöttpályás rovására, különösen az árufuvarozásban, pedig utóbbitól függ, hogy a vasút pénzügyileg fenntartható-e.
Más tényezők mellett a magas pályahasználati díjak okozzák a vasúti áruszállítás térvesztését. Átlagosan 30 százalékos hálózathasználati díjcsökkentésre lenne szükség a kereslet növelése érdekében. Ez azonban nem elég: az infrastruktúrát is fejleszteni kell például RO-LA terminálokkal, és így a kamionokat vasúton szállíthatnánk át az országon. Lantos Csaba hangsúlyozta: a használatarányos útdíjat úgy kell megállapítani, hogy a jelenleginél sokkal nagyobb állami bevételt hozzon. Ennek megfelelően kell kialakítani az árazási modellt, és növelni kell az úthálózatnak azt a részét, amelynek használatáért fizetni kell.
A közlekedési rendszer fenntartható működéséhez további tényezőket is elengedhetetlennek nevezett a közgazdász az IFUA konferenciáján. Így például át kell térni a vasútorientált közlekedésfejlesztésre, de nem szabad túlzásba vinni: a minőségi távolsági és nagyvárosi elővárosi közlekedés területén lehet fenntartható és versenyképes vasúti szolgáltatást működtetni.
A regionális fejlesztéseket össze kell hangolni, ugyanakkor meg kell engedni, hogy helyi – akár egyedi – megoldások is szülessenek. A fejlesztéseket EU-s forrásból kell megoldani, az ehhez szükséges saját erőt a központi költségvetésnek kell állnia (akár banki hiteltörlesztő részlet formájában). Mivel uniós támogatást csak tehermentes cégek kaphatnak, a vasúttársaságoknál sürgősen el kell érni ezt az állapotot, mert ha most elhalasztjuk a lehetőséget, nem lesz pénz az infrastruktúra fejlesztésére - olvasható a MÁV közleményében.
Privátbankár