4p
A budapesti 3-as (kék) metró olyan óriási forgalmat bonyolít, hogy felújítása alatt a pótlása mindenképpen csak nehezen, az utasok számára nagyon kellemetlen körülményeket okozva valósítható meg. Alapvetően működne is a dolog, de a hétvégéket sikerült teljesen értelmetlenül pokollá tenni.

Csúcsra jár

A 3-as metró 50 évvel ezelőtti tervezésekor azt vették figyelembe, hogy hol, mekkora a forgalom, és az Üllői illetve Váci út villamosai már akkor is megteltek. Korábban a tervezett vonal külsőbb részeiről egy komolyabb kirándulás volt bejutni a városba, amikor megnyílt a metró, hihetetlen menetidő-rövidülés következett be. A vonal olyan népszerű lett, hogy az autósok is rákaptak: valahol leparkolnak a vonal mentén, és átszállnak.

Az elmúlt másfél évtizedben aztán még egy tényező megnövelte a forgalmat: a repülőtér utasforgalmának sokszorosára növekedése. Miután közvetlen reptéri vonat nincs (egy rövid ideig volt, amikor az 1-es terminál működött még), az utasok tömött buszokon jönnek Kőbánya-Kispestig, onnan tovább a metróval a belvárosba. Nincs olyan nap és napszak, amikor a metró félig üresen járna, elképesztő forgalmat bonyolít.

Az elkerülhetetlen

A felújítás 30-40 év után elkerülhetetlen lett, és nem oldható meg a forgalom szüneteltetése nélkül. Nem lehet mást tenni, mint buszokkal helyettesíteni a lezárt szakaszokat, legfeljebb azon lehetett gondolkozni, mekkora szakaszokat és mennyire időre zárjanak le. Az első kérdést meghatározza, hogy hol vannak fordítóvágányok, azok azonban akadnak bőven, mivel építés sok részletben zajlott, így sok mai állomás eleinte végállomásként szolgált (Nagyvárad tér, Deák tér, Lehel tér, Árpád híd).

A szakaszokra osztás kérdése tehát adott, ha minden igaz, három szakaszban valósul meg a felújítás, ebből az első már november óta zajlik a Lehel tér és Újpest között. Hogy egy szakasz felújítása meddig tart, az már egy szubjektívebben megítélhető tényező. Most úgy tűnik, egy-egy szakasz bő egy évig lesz lezárva, nem tudjuk megítélni, hogy kell-e ennyi a munkákhoz, vagy kevesebb is elég lenne, tekintsük adottságnak.

Fölösleges gyötrés

Idáig még nem is lenne semmi különösebb probléma, a vonal harmadán kellemetlen a közlekedés legalább 3 évig, ez máshogy nem is oldható meg (a buszok mindig tömöttek, sokszor fel sem lehet férni, bármennyi busz is jön, a metró kapacitását nem lehet velük elérni). Van azonban egy meglepő. és látszólag teljesen értelmetlennek tűnő külön nehezítés. Esténként és hétvégén az egész vonalat lezárják, ezzel azt az előnyt tönkretéve, ami a szakaszos felújításból adódik, pokollá téve az utazást egyszerre 16 kilométeren.

Nem tudni, mi szükség van erre, biztos lehet közben valami hasznosat végezni az egész vonalon, na de pont azért van a szakaszokra bontás, hogy ezt el lehessen kerülni. Ha a hétvégi forgalom kicsi lenne, ez még nem is jelentene gondot, de erről szó sincs: a metróvonal mentén kiépített távolsági buszpályaudvarok és a repülőtér ontják az utasokat, nem beszélve arról, hogy a helyi forgalom is óriási, még ha kisebb is, mint a hétköznapi. Ráadásul az első két csoport bőröndökkel utazik, így aztán sokszor nehéz egy buszra felférni, akkor is, ha három áll egymás után a megállóban.

Még nem késő

Az utazóközönségnek épp elég a felújítás szakaszokban, érthetetlen, hogy miért kell minden hétvégére tönkretenni a többi szakasz utasainak életét. Azon túl, hogy a buszok állandóan tömöttek, rengeteg az útvonalon a közlekedési lámpa, amelyek még csak össze sincsenek hangolva a rendkívüli buszforgalom idejére. Az illetékesek vélhetően szembesültek a problémával, mert karácsony előtt három hétvégére megnyitották a metrót, de úgy tűnik, arra nem szánták rá magukat, hogy a tapasztalatok alapján lemondjanak a hétvégi extráról, akár annak árán is, hogy egy-egy szakasz felújítása valamivel hosszabb legyen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Cseppet sem hétköznapi fejleményről számoltak be a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 12:11
Kedden nem változik se a benzin, se a gázolaj ára.
Közérdekű Magyar Péter megijesztette Orbán Viktort? A nevét sem ejtette ki a miniszterelnök
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 13:18
Orbán Viktor rendkívüli sajtótájékoztatóján a migráció, az ukrán EU-csatlakozás és a Tisza Párt sikere is szóba került.
Közérdekű Szombaton megizzadhat Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 10:14
Idén is tart nemzetközi sajtótájékoztatót a miniszterelnök, lehet izzítani a kérdéseket.
Közérdekű Hogy jut Covid-vakcinához, akinek nincs háziorvosa?
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 09:04
A következő hetekben a Covid-betegek számának növekedése várható, így időszerű Vadai Ágnes, a DK alelnöke, frakcióvezető-helyettesének kérdése Pintér Sándor belügyminiszterhez, miszerint milyen intézkedéseket kívánnak tenni annak érdekében, hogy minden állampolgár, függetlenül a háziorvosának helyétől, könnyen és biztonságosan hozzájusson a Covid elleni oltáshoz? Lapunk pedig azt próbálta megtudni, hány adag fogyott december óta belőle.
Közérdekű Mészáros Lőrinc néhányat pislog és megkeresi a NAV-büntetés összegét
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 08:18
Nem vágta földhöz.
Közérdekű „Dinamikus, sportos és stílusos” – Magyar Péter és a választási törvény módosítása a nemzetközi lapokban
Privátbankár.hu | 2024. december 18. 10:28
A parlament választási reformja, Orbán Viktor gazdasági kihívásai és politikai ellenfele, Magyar Péter  felemelkedése a nemzetközi sajtó fókuszában.
Közérdekű Átlépte a 900-at az üres háziorvosi praxisok száma
Privátbankár.hu | 2024. december 18. 08:44
2023. február 1-jén új ügyeleti rendszert indítottak el Magyarországon. Addig is óriási ütemben fogytak a háziorvosok, ám a friss decemberi adatok szerint megdöbbentő számban hagyták ott a pályát az elmúlt két év alatt.
Közérdekű IDEA: Az 1,3 milliónyi Fradi-szurkoló csaknem háromnegyede Fidesz- vagy Mi Hazánk-szavazó
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 12:08
Politikai szempontból a magyar foci követése erősebben kötődik a kormánypártokhoz.
Közérdekű Itt az új felmérés: zuhan a Fidesz, hasít a Tisza, öt párt juthat be a parlamentbe
Privátbankár.hu | 2024. december 16. 14:01
A biztos pártválasztók körében hat százalékponttal vezet Magyar Péter pártja. A bizonytalanok főleg a Tiszához csatlakoztak. 
Közérdekű Magyar Péter feljelentést tett – nem találja ki, miért
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 14:52
Pártjának egyik önkéntese szabadosan bánt az adományokkal.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG