4p
A budapesti 3-as (kék) metró olyan óriási forgalmat bonyolít, hogy felújítása alatt a pótlása mindenképpen csak nehezen, az utasok számára nagyon kellemetlen körülményeket okozva valósítható meg. Alapvetően működne is a dolog, de a hétvégéket sikerült teljesen értelmetlenül pokollá tenni.

Csúcsra jár

A 3-as metró 50 évvel ezelőtti tervezésekor azt vették figyelembe, hogy hol, mekkora a forgalom, és az Üllői illetve Váci út villamosai már akkor is megteltek. Korábban a tervezett vonal külsőbb részeiről egy komolyabb kirándulás volt bejutni a városba, amikor megnyílt a metró, hihetetlen menetidő-rövidülés következett be. A vonal olyan népszerű lett, hogy az autósok is rákaptak: valahol leparkolnak a vonal mentén, és átszállnak.

Az elmúlt másfél évtizedben aztán még egy tényező megnövelte a forgalmat: a repülőtér utasforgalmának sokszorosára növekedése. Miután közvetlen reptéri vonat nincs (egy rövid ideig volt, amikor az 1-es terminál működött még), az utasok tömött buszokon jönnek Kőbánya-Kispestig, onnan tovább a metróval a belvárosba. Nincs olyan nap és napszak, amikor a metró félig üresen járna, elképesztő forgalmat bonyolít.

Az elkerülhetetlen

A felújítás 30-40 év után elkerülhetetlen lett, és nem oldható meg a forgalom szüneteltetése nélkül. Nem lehet mást tenni, mint buszokkal helyettesíteni a lezárt szakaszokat, legfeljebb azon lehetett gondolkozni, mekkora szakaszokat és mennyire időre zárjanak le. Az első kérdést meghatározza, hogy hol vannak fordítóvágányok, azok azonban akadnak bőven, mivel építés sok részletben zajlott, így sok mai állomás eleinte végállomásként szolgált (Nagyvárad tér, Deák tér, Lehel tér, Árpád híd).

A szakaszokra osztás kérdése tehát adott, ha minden igaz, három szakaszban valósul meg a felújítás, ebből az első már november óta zajlik a Lehel tér és Újpest között. Hogy egy szakasz felújítása meddig tart, az már egy szubjektívebben megítélhető tényező. Most úgy tűnik, egy-egy szakasz bő egy évig lesz lezárva, nem tudjuk megítélni, hogy kell-e ennyi a munkákhoz, vagy kevesebb is elég lenne, tekintsük adottságnak.

Fölösleges gyötrés

Idáig még nem is lenne semmi különösebb probléma, a vonal harmadán kellemetlen a közlekedés legalább 3 évig, ez máshogy nem is oldható meg (a buszok mindig tömöttek, sokszor fel sem lehet férni, bármennyi busz is jön, a metró kapacitását nem lehet velük elérni). Van azonban egy meglepő. és látszólag teljesen értelmetlennek tűnő külön nehezítés. Esténként és hétvégén az egész vonalat lezárják, ezzel azt az előnyt tönkretéve, ami a szakaszos felújításból adódik, pokollá téve az utazást egyszerre 16 kilométeren.

Nem tudni, mi szükség van erre, biztos lehet közben valami hasznosat végezni az egész vonalon, na de pont azért van a szakaszokra bontás, hogy ezt el lehessen kerülni. Ha a hétvégi forgalom kicsi lenne, ez még nem is jelentene gondot, de erről szó sincs: a metróvonal mentén kiépített távolsági buszpályaudvarok és a repülőtér ontják az utasokat, nem beszélve arról, hogy a helyi forgalom is óriási, még ha kisebb is, mint a hétköznapi. Ráadásul az első két csoport bőröndökkel utazik, így aztán sokszor nehéz egy buszra felférni, akkor is, ha három áll egymás után a megállóban.

Még nem késő

Az utazóközönségnek épp elég a felújítás szakaszokban, érthetetlen, hogy miért kell minden hétvégére tönkretenni a többi szakasz utasainak életét. Azon túl, hogy a buszok állandóan tömöttek, rengeteg az útvonalon a közlekedési lámpa, amelyek még csak össze sincsenek hangolva a rendkívüli buszforgalom idejére. Az illetékesek vélhetően szembesültek a problémával, mert karácsony előtt három hétvégére megnyitották a metrót, de úgy tűnik, arra nem szánták rá magukat, hogy a tapasztalatok alapján lemondjanak a hétvégi extráról, akár annak árán is, hogy egy-egy szakasz felújítása valamivel hosszabb legyen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Mától él az árkorlátozás a gyógyszertárakban: itt vannak a részletek
Herman Bernadett | 2025. július 1. 09:20
Jön az árkorlátos 34 gyógyszerre, köztük fájdalomcsillapítókra, gombásodás elleni készítményekre, és allergia elleni szerekre is. 
Közérdekű Megkapta a szükséges többséget Budapest második féléves költségvetése
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 21:58
33 képviselőből 32 szavazott, csak a tíz fideszes nemmel.
Közérdekű Orbán Viktor új seriffet látott a városban
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 18:59
Erről is beszélt az interjúban a miniszterelnök.
Közérdekű Elképesztő tömeg: ilyen volt a Pride belülről – videó
Privátbankár.hu | 2025. június 29. 08:31
A Budapest Pride, amelyet a magyar kormánypárt elvileg betiltatott, óriási tömeget vonzott.
Közérdekű Százezres tömeg a budapesti Pride-on – így vonult fel a főváros
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 18:21
Nagyon sokan kimentek a rendezvényre.
Közérdekű A Nézőpont módszertana alapján tartósan vezet a Fidesz
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:44
A kormánypárt győzne és csak a Tisza és a Mi Hazánk jutna be a parlamentbe egy vasárnapi választáson – közölte a Nézőpont Intézet friss eredményeit az MTI-vel pénteken.
Közérdekű Vigyázzunk! Jövő héten hőségriasztás
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:21
A HungaroMet előrejelzése alapján az országos tisztifőorvos hétfő 0 órától péntek 24 óráig másodfokú hőségriasztást rendelt el Magyarország teljes területére.
Közérdekű Fontos: eddig kell elvégezni a kiberbiztonsági auditot
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 12:17
Új szabályok vonatkoznak a kiberbiztonsági auditokra és az auditorral kötendő szerződésekre.
Közérdekű Szijjártó Péter bejelentést tett a kimentett magyarokról
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 07:38
Nehéz az evakuáció.
Közérdekű Ötvenkettedszer is Tisztelt Ász!
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 14:01
Bizonyára sokáig emlegetik még a teniszrajongók a Carlos Alcaraz és Jannik Sinner által a párizsi Roland Garros-on alig egy hete megvívott álomdöntőt. Így volt ezzel a vasárnap megrendezett Tisztelt Ász! társasági tenisztorna mintegy harminc párosa is, akik a tűző napon több-kevesebb sikerrel próbálták utánozni a párizsi hősök technikai megoldásait.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG