4p
A budapesti 3-as (kék) metró olyan óriási forgalmat bonyolít, hogy felújítása alatt a pótlása mindenképpen csak nehezen, az utasok számára nagyon kellemetlen körülményeket okozva valósítható meg. Alapvetően működne is a dolog, de a hétvégéket sikerült teljesen értelmetlenül pokollá tenni.

Csúcsra jár

A 3-as metró 50 évvel ezelőtti tervezésekor azt vették figyelembe, hogy hol, mekkora a forgalom, és az Üllői illetve Váci út villamosai már akkor is megteltek. Korábban a tervezett vonal külsőbb részeiről egy komolyabb kirándulás volt bejutni a városba, amikor megnyílt a metró, hihetetlen menetidő-rövidülés következett be. A vonal olyan népszerű lett, hogy az autósok is rákaptak: valahol leparkolnak a vonal mentén, és átszállnak.

Az elmúlt másfél évtizedben aztán még egy tényező megnövelte a forgalmat: a repülőtér utasforgalmának sokszorosára növekedése. Miután közvetlen reptéri vonat nincs (egy rövid ideig volt, amikor az 1-es terminál működött még), az utasok tömött buszokon jönnek Kőbánya-Kispestig, onnan tovább a metróval a belvárosba. Nincs olyan nap és napszak, amikor a metró félig üresen járna, elképesztő forgalmat bonyolít.

Az elkerülhetetlen

A felújítás 30-40 év után elkerülhetetlen lett, és nem oldható meg a forgalom szüneteltetése nélkül. Nem lehet mást tenni, mint buszokkal helyettesíteni a lezárt szakaszokat, legfeljebb azon lehetett gondolkozni, mekkora szakaszokat és mennyire időre zárjanak le. Az első kérdést meghatározza, hogy hol vannak fordítóvágányok, azok azonban akadnak bőven, mivel építés sok részletben zajlott, így sok mai állomás eleinte végállomásként szolgált (Nagyvárad tér, Deák tér, Lehel tér, Árpád híd).

A szakaszokra osztás kérdése tehát adott, ha minden igaz, három szakaszban valósul meg a felújítás, ebből az első már november óta zajlik a Lehel tér és Újpest között. Hogy egy szakasz felújítása meddig tart, az már egy szubjektívebben megítélhető tényező. Most úgy tűnik, egy-egy szakasz bő egy évig lesz lezárva, nem tudjuk megítélni, hogy kell-e ennyi a munkákhoz, vagy kevesebb is elég lenne, tekintsük adottságnak.

Fölösleges gyötrés

Idáig még nem is lenne semmi különösebb probléma, a vonal harmadán kellemetlen a közlekedés legalább 3 évig, ez máshogy nem is oldható meg (a buszok mindig tömöttek, sokszor fel sem lehet férni, bármennyi busz is jön, a metró kapacitását nem lehet velük elérni). Van azonban egy meglepő. és látszólag teljesen értelmetlennek tűnő külön nehezítés. Esténként és hétvégén az egész vonalat lezárják, ezzel azt az előnyt tönkretéve, ami a szakaszos felújításból adódik, pokollá téve az utazást egyszerre 16 kilométeren.

Nem tudni, mi szükség van erre, biztos lehet közben valami hasznosat végezni az egész vonalon, na de pont azért van a szakaszokra bontás, hogy ezt el lehessen kerülni. Ha a hétvégi forgalom kicsi lenne, ez még nem is jelentene gondot, de erről szó sincs: a metróvonal mentén kiépített távolsági buszpályaudvarok és a repülőtér ontják az utasokat, nem beszélve arról, hogy a helyi forgalom is óriási, még ha kisebb is, mint a hétköznapi. Ráadásul az első két csoport bőröndökkel utazik, így aztán sokszor nehéz egy buszra felférni, akkor is, ha három áll egymás után a megállóban.

Még nem késő

Az utazóközönségnek épp elég a felújítás szakaszokban, érthetetlen, hogy miért kell minden hétvégére tönkretenni a többi szakasz utasainak életét. Azon túl, hogy a buszok állandóan tömöttek, rengeteg az útvonalon a közlekedési lámpa, amelyek még csak össze sincsenek hangolva a rendkívüli buszforgalom idejére. Az illetékesek vélhetően szembesültek a problémával, mert karácsony előtt három hétvégére megnyitották a metrót, de úgy tűnik, arra nem szánták rá magukat, hogy a tapasztalatok alapján lemondjanak a hétvégi extráról, akár annak árán is, hogy egy-egy szakasz felújítása valamivel hosszabb legyen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Új program indul az egyetemisták számára
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:35
Ezt Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, valamint fiatalokért felelős államtitkára jelentette be.
Közérdekű Érkezik a dupla családi adókedvezmény, mutatjuk, hogyan
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 14:30
A 2025 év eleji összeghez képest jövőre megduplázódik a családi kedvezményként igénybe vehető összeg: 2026. január 1-től egy gyerek után már havonta nettó 20 ezer, két gyermek esetében gyermekenként 40 ezer, három vagy több gyermeknél pedig gyermekenként 66 ezer forint jár a családoknak. A tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos eltartottak után jövőre pedig már havi nettó 20 ezer forint kedvezmény vehető igénybe.
Közérdekű Ezt érte el a hétfői kamionos tüntetés, megszólalt a főszervező
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 14:15
Orosz Tibor Facebook oldalán értékelte a megmozdulást és annak eredményeit.
Közérdekű Az év legsötétebb napja után jön a fordulat
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 11:05
December 21-e a téli napforduló napja, vagyis ezen a napon a legrövidebb a nappal és a leghosszabb az éjszaka.
Közérdekű Magyar Péter vagy Orbán Viktor? Megvan, ezúttal kinek a javára billent a mérleg
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 08:20
Új közvélemény-kutatás adatai érkeztek. 
Közérdekű Tavasztól még jobban felpezsdül a Budapest-Peking vonal
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 11:45
Szijjártó Péter bejelentése szerint az Air China tavasztól a jelenlegi heti négy helyett naponta indít járatot Budapest és Peking között.
Közérdekű Magyar halottja is van az ausztrál terrortámadásnak
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 10:40
Összesen 15 ember vesztette életét a vasárnapi merényletben.
Közérdekű Tartja az előnyét a Tisza a Fidesz előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 10:00
Az IDEA Intézet december elején lezárt, országos reprezentatív felmérése szerint december elején továbbra is a felnőttek bő harmada szavazott volna a Tisza Pártra egy „most vasárnap” sorra kerülő parlamenti választáson, miközben a Fidesz-KDNP-t több mint egynegyedük támogatta volna.
Közérdekű Síelni menne? Ennyiért köthet most biztosítást
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 09:45
Az idei szezonban naponta és személyenként átlagosan 870 forint körül alakul a síbiztosítás díja, ami mintegy 3 százalékkal haladja majd meg az előző szezon 845 forintos átlagát – jelzi előre az Insura.hu az aktuális utasbiztosítási módozatok és az eddigi, előzetesen megkötött szerződések ismeretében.
Közérdekű Orbán Viktor átülhet az államfői székbe?
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 14:54
A választás utánra készül a miniszterelnök. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG