4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A budapesti 3-as (kék) metró olyan óriási forgalmat bonyolít, hogy felújítása alatt a pótlása mindenképpen csak nehezen, az utasok számára nagyon kellemetlen körülményeket okozva valósítható meg. Alapvetően működne is a dolog, de a hétvégéket sikerült teljesen értelmetlenül pokollá tenni.

Csúcsra jár

A 3-as metró 50 évvel ezelőtti tervezésekor azt vették figyelembe, hogy hol, mekkora a forgalom, és az Üllői illetve Váci út villamosai már akkor is megteltek. Korábban a tervezett vonal külsőbb részeiről egy komolyabb kirándulás volt bejutni a városba, amikor megnyílt a metró, hihetetlen menetidő-rövidülés következett be. A vonal olyan népszerű lett, hogy az autósok is rákaptak: valahol leparkolnak a vonal mentén, és átszállnak.

Az elmúlt másfél évtizedben aztán még egy tényező megnövelte a forgalmat: a repülőtér utasforgalmának sokszorosára növekedése. Miután közvetlen reptéri vonat nincs (egy rövid ideig volt, amikor az 1-es terminál működött még), az utasok tömött buszokon jönnek Kőbánya-Kispestig, onnan tovább a metróval a belvárosba. Nincs olyan nap és napszak, amikor a metró félig üresen járna, elképesztő forgalmat bonyolít.

Az elkerülhetetlen

A felújítás 30-40 év után elkerülhetetlen lett, és nem oldható meg a forgalom szüneteltetése nélkül. Nem lehet mást tenni, mint buszokkal helyettesíteni a lezárt szakaszokat, legfeljebb azon lehetett gondolkozni, mekkora szakaszokat és mennyire időre zárjanak le. Az első kérdést meghatározza, hogy hol vannak fordítóvágányok, azok azonban akadnak bőven, mivel építés sok részletben zajlott, így sok mai állomás eleinte végállomásként szolgált (Nagyvárad tér, Deák tér, Lehel tér, Árpád híd).

A szakaszokra osztás kérdése tehát adott, ha minden igaz, három szakaszban valósul meg a felújítás, ebből az első már november óta zajlik a Lehel tér és Újpest között. Hogy egy szakasz felújítása meddig tart, az már egy szubjektívebben megítélhető tényező. Most úgy tűnik, egy-egy szakasz bő egy évig lesz lezárva, nem tudjuk megítélni, hogy kell-e ennyi a munkákhoz, vagy kevesebb is elég lenne, tekintsük adottságnak.

Fölösleges gyötrés

Idáig még nem is lenne semmi különösebb probléma, a vonal harmadán kellemetlen a közlekedés legalább 3 évig, ez máshogy nem is oldható meg (a buszok mindig tömöttek, sokszor fel sem lehet férni, bármennyi busz is jön, a metró kapacitását nem lehet velük elérni). Van azonban egy meglepő. és látszólag teljesen értelmetlennek tűnő külön nehezítés. Esténként és hétvégén az egész vonalat lezárják, ezzel azt az előnyt tönkretéve, ami a szakaszos felújításból adódik, pokollá téve az utazást egyszerre 16 kilométeren.

Nem tudni, mi szükség van erre, biztos lehet közben valami hasznosat végezni az egész vonalon, na de pont azért van a szakaszokra bontás, hogy ezt el lehessen kerülni. Ha a hétvégi forgalom kicsi lenne, ez még nem is jelentene gondot, de erről szó sincs: a metróvonal mentén kiépített távolsági buszpályaudvarok és a repülőtér ontják az utasokat, nem beszélve arról, hogy a helyi forgalom is óriási, még ha kisebb is, mint a hétköznapi. Ráadásul az első két csoport bőröndökkel utazik, így aztán sokszor nehéz egy buszra felférni, akkor is, ha három áll egymás után a megállóban.

Még nem késő

Az utazóközönségnek épp elég a felújítás szakaszokban, érthetetlen, hogy miért kell minden hétvégére tönkretenni a többi szakasz utasainak életét. Azon túl, hogy a buszok állandóan tömöttek, rengeteg az útvonalon a közlekedési lámpa, amelyek még csak össze sincsenek hangolva a rendkívüli buszforgalom idejére. Az illetékesek vélhetően szembesültek a problémával, mert karácsony előtt három hétvégére megnyitották a metrót, de úgy tűnik, arra nem szánták rá magukat, hogy a tapasztalatok alapján lemondjanak a hétvégi extráról, akár annak árán is, hogy egy-egy szakasz felújítása valamivel hosszabb legyen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Közérdekű Már érezhető a súlycsökkentő gyógyszerek sajátos „mellékhatása”
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 10:38
A súlycsökkentő gyógyszerek megjelenése olyan keresletet hozott a gyógyszergyártóknak, amilyenre ebben az ágazatban korábban nem volt példa, ám van ennek egy logikus fonákja.
Közérdekű Csúcslétszám a Footgolf Csúcs kupán
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 10:00
Minden eddiginél nagyobb mezőny gyűlt össze vasárnap az idén 11. alkalommal megrendezett Footgolf Csúcs Kupán Lakitelken, a Hungarikum Liget – Nimród Footgolf Parkjában. A viharos szél és az eső sem szegte kedvét a csapatoknak. Végül csak néhány századnyi pontkülönbség döntött a helyezésekről.
Közérdekű Adóbevallás: erre figyelmeztet a NAV
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 08:50
Fontos tudnivalók!
Közérdekű Gulyás Gergely üzent Magyar Péternek – újabb részletek az árrésstopokról
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 12:35
A csütörtöki Kormányinfón több téma is szóba került.
Közérdekű Salman Rushdie késelése óta először jelenik meg nyilvánosan
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 13:57
Sir Salman Rushdie először fog személyesen megjelenni az Egyesült Királyságban azóta, hogy egy késelés következtében egyik szemére megvakult.
Közérdekű Megkérdezték a magyarokat a háború lezárásáról, ez lett az eredménye
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 10:14
Mikor érhet véget az ukrajnai háború?
Közérdekű Zelenszkij nem garantálja a május 9-i parádén résztvevők biztonságát
Privátbankár.hu | 2025. május 3. 14:59
Volodimir Zelenszkij elutasította Vlagyimir Putyin háromnapos tűzszüneti javaslatát május 9-re, és ragaszkodik egy legalább 30 napos tűzszünethez.
Közérdekű Szombaton temetik Ferenc pápát, ez lesz a forgatókönyv
Privátbankár.hu | 2025. április 26. 08:18
Ferenc pápa temetésén a nemzetközi politikai élet hírességein túl több tízezer katolikus hívő vesz részt. Számos médium élőben közvetít az eseményről.
Közérdekű Látványosan fogy a magyar – szomorú adatok érkeztek
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 08:42
A népmozgalom adatai elég borús képet festenek.
Közérdekű Drámai a különbség: az elektromos közlekedés szerzett egy újabb jó pontot
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 08:28
Kaliforniában kipróbálták milyen, ha a dízelmozdonyos személyvonatokat egy kísérleti időszakra villanyvonatokkal váltják fel. A légszennyezettségben drámai változást tapasztaltak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG