5p

Katasztrofális év után van a hazai turizmus és a vendéglátás, és a jelenlegi helyzetet, a fokozatos nyitást is áthatja a bizonytalanság. A rendkívül nehéz időszaknak azonban néhány érdekes, sőt kedvező hozadéka is van, amely reménysugárt jelenthet a járvány utáni időszakra nézve. Az elmúlt év tapasztalata ugyanis az, hogy nem csupán kényszer, hanem trendi lett a belföldi nyaralás, és erre a korábbiaknál sokkal komplexebb csomagokkal készültek a borászatok is. A járványban kifejezetten népszerű alternatívát jelentettek a borturizmus szabadtéri, kulturális vagy családi programokkal fűszerezett eseményei, amely tartós változást hozhat az ágazatban.
 

Igazi válságévet tudhat maga mögött a turizmus és a vendéglátás, emberemlékezet óta nem volt ilyen drámai és hirtelen visszaesés az ágazatban. „Annak ellenére, hogy 2020 júliusában és augusztusában a belföldi turizmus némileg fokozottabb forgalomnak örvendhetett, az összkép nagyon borús, szinte katasztrofális” – mondta el lapunknak Kiss Róbert Richárd. Az ismert turisztikai szakújságíró hozzátette: a több mint egy éve tartó járványhelyzet, az időszakos lezárások és főleg a külföldi vendégek elmaradása olyan veszteségeket okozott a hazai turizmusnak, amelyet nem képes ellensúlyozni az, hogy tavaly nyáron sokan a belföldi nyaralást választották a tengerpartok helyett. 

Élmény lehet egy borkóstolással egybekötött birtoktúra
Élmény lehet egy borkóstolással egybekötött birtoktúra

Felértékelődött a belföld
Az idei évvel kapcsolatban pedig még sok a bizonytalanság. „Idén nyárra már lehetséges, hogy visszatérnek a külföldi vendégek, ez azonban Magyarország és a küldő országok átoltottságától függ. Ugyanakkor erős érdekek fűződnek ahhoz, hogy – amennyiben ez lehetséges – az idei nyár már nyitottabb legyen. A szolgáltatók, az éttermeket, hoteleket működtető vállalkozások az utolsó tartalékaikat élik fel, és bár a többség még kitart, már ma is vannak olyanok, akik befejezték a tevékenységüket.”

Nem látnak előre
„A tavaly tavaszi lezárások éppen akkor kezdődtek, amikorra az új, fine dining vonalunk elkezdett végre szemmel is látható eredményeket, sőt, szakmai elismeréseket hozni” – mondta Benke Dávid, a gyáli Galopp Major étterem tulajdonosa. „De abban bízunk, hogy ezt idővel visszaadja nekünk a sors, rendezvényhelyszínként viszont komoly segítség lenne, ha a lezárási és nyitási szabályok egyértelműek lennének és lehetnének már nagyobb rendezvények, például lakodalmak. Tavaly ugyanis sokszor azt sem tudtuk időben, hogy egy adott eseményt, például egy esküvőt egyáltalán megtarthatunk-e, vagy ha igen, milyen keretek között” – fűzte hozzá a vendéglős.


Kiss Róbert Richard szerint a jelenlegi nehéz helyzetben pozitív fejlemény a lépcsőzetes nyitás, valamint az, hogy a hazai közönség figyelme a belföldi utazások felé fordult. „Nem csupán kényszer, hanem trendi lett a belföldi nyaralás. Ezzel párhuzamosan új célpontok is felértékelődtek. Nem csupán a Balaton és a Tisza-tó jön szóba, hanem például Sopron és Kőszeg környéke, a történelmi borvidékek, így például Szekszárd, valamint nagyon sokat fejlődött és vonzó célponttá vált Észak-Magyarország is.” Mindezek miatt a belföldi turizmus erősödése tartós trend maradhat, amely a járvány elmúltával sem szűnik meg.

Családi program lett a borturizmus
A borturizmus lehetőségeiről szólva a szakember elmondta: sokat fejlődött ez a terület, és maguk a borászatok is. „Felismerték, hogy komplex programokkal, élményekkel kell várni a látogatókat, és ennek megfelelően szervezték a kínálatukat is. Ma már nem csak a borról szól a borturizmus, hanem olyan pluszokat ad, amelyek a család több tagjának is élményt nyújtanak. A borkóstoláshoz kapcsolt kulturális programok, a tájakat bemutató barangolások, a játszótér, az alkoholmentes italok, például helyi, kézműves szörpök biztosítása a bortúrákat olyan komplex élményprogrammá alakították, amelyek azok számára is vonzóak lehet, akik önmagában a borért nem vállalkoznának az utazásra.

A borturizmus változása valóban felgyorsult a járvány alatt. A szabadba és az online térbe helyezte át az ilyen jellegű eseményeket a koronavírus okozta járványhelyzet, amely tartós trendnek bizonyulhat – nyilatkozta a közelmúltban Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője. 

Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa
Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa


Élmények biztonságban
Az ismert szekszárdi borászat közleménye leszögezi: a lezárások alatt a borturizmust nem lehetett ott folytatni, ahol a koronavírus megjelenése előtt abbahagyták. „A biztonságot tartottuk elsődlegesnek, ezért szigorú rendszerességgel fertőtlenítettük a felületeket, így például az asztalokat, kilincseket. A távolságtartás biztosításában sokat segített az éttermünk terasza, emellett ahol szükséges volt, ott minden esetben maszkot és kézfertőtlenítőt biztosítottunk a vendégeknek és kollégáinknak egyaránt. Ami nagyon fontos, hogy ebben az időszakban felértékelődtek a szabadtéri rendezvényeink. Eredetileg járványvédelmi okokból igyekeztünk mindent, amit csak lehetett, szabadtérre szervezni, de természetesen hamar láttuk, hogy a kellemes időjárásban, szép környezetben megvalósított kóstolásaink egy új élményt jelentenek a vendégeknek is. Persze a korábbi években is voltak szabadtéri eseményeink, de tavaly májustól kezdve ezek igazán hangsúlyosakká váltak. Azt gondolom, hogy ez a trend tartós marad, hiszen a járvány elmúltával is vonzó és maradandó élmény lesz majd a borkóstolással egybekötött dűlőtúránk” – mondta el Schieber Anita.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

MAGYAR TERMÉK - HAZAI PÁLYA „Vedd a hazait! Védd a hazait!” – magyar munkahelyeket is megmenthetsz!
Valkai Nikoletta | 2020. november 4. 15:11
Tovább folytatódik a tavasszal elrajtolt „Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampány. Az üzenet egyszerű: ha magyar terméket vásárolunk, azzal hazai munkahelyeket lehet megvédeni.
MAGYAR TERMÉK - HAZAI PÁLYA A Magyar Termék ereje a védjegyhasználók összefogásában rejlik
Márkázott tartalom | 2020. július 3. 19:17
A #veddahazait kampányban részt vevő cégek képviselői azt emelték ki, hogy minden gazdasági szereplőből – gyártók, kereskedők, fogyasztók ­– pozitív érzéseket váltott ki a járványhelyzetben elindított akció. Az is ismét bebizonyosodott, hogy a Magyar Termék igazi ereje a védjegyhasználóik összefogásában rejlik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG