5p
A legsúlyosabb helyzetre készít fel a brit kormányzati forgatókönyv, amely szerint jelentős kereskedelmi fennakadásokat okozhat a rendezetlen Brexit.

A hatoldalas stresszhelyzeti tanulmányt a konzervatív párti brit kormány szerdán késő este hozta nyilvánosságra, miután a londoni alsóház a hét elején határozatban kötelezte erre.

A parlamenti határozat előzményeként a múlt hónapban részletek szivárogtak ki a The Sunday Times című konzervatív vasárnapi brit laphoz a rendezetlen Brexit lehetséges legsúlyosabb következményeinek felmérésére kidolgozott, Citromsármány művelet (Operation Yellowhammer) kódnévvel ellátott bizalmas készenléti tervcsomagból.

A kormányzati forgatókönyvek szerda este hivatalosan is közzétett legrosszabb változata azzal számol, hogy Franciaország a rendezetlen Brexit utáni első napon ellenőrzésnek veti alá a Nagy-Britanniából érkező árukat.

A dokumentumban szereplő becslés szerint ebben az esetben a La Manche csatornán átkelő kamionok üzemeltetőinek 50-85 százalékáról is kiderülhet, nincs felkészülve a franciaországi vámvizsgálatokra.

Felforduláshoz vezethet a felkészületlenség

A szállítmányozók felkészületlensége és a francia kikötők szűkös parkolóhely-kapacitása 40-60 százalékkal csökkentheti a jelenlegi szinthez képest a Csatornán áthaladó áruforgalmat - áll a kormányzati tanulmányban.

Az elemzés szerint az ebből eredő áruforgalmi felfordulás három hónapig is eltarthat, és az ezután elkezdődő javulás is csak azt jelentené, hogy a Csatornán zajló áruforgalom a mostani szint 50-70 százalékára bővül.

Hetekig araszolhatnak a kamionok

A dokumentum szerint a fennakadások egyes területeken ennél sokkal hosszabb ideig is tarthatnak.

A stresszhelyzeti forgatókönyv szerint mindez azzal járhat, hogy a délkelet-angliai Kent megyében - ahol a legforgalmasabb kompkikötőkhöz vezető utak húzódnak - a kamionok másfél-két napot is várakozhatnak, mielőtt át tudnak kelni a kontinensre.

Független elemzőintézetek ennél sokkal nagyobb fennakadásokat sem tartanak kizártnak megállapodás nélküli Brexit esetén.

A University College London (UCL) egyetem nemrégiben összeállított hatásvizsgálati jelentése szerint járművenként mindössze 70 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő esetén 1200-2724 közé lenne tehető a délkelet-angliai kikötőkbe vezető utakon feltorlódó kamionok száma a hét legforgalmasabb napjain, és ez azt jelentené, hogy egy-egy kamionnak átlagosan hat napot kellene várakoznia az átkelésre ezen az útvonalon.

A UCL tanulmánya szerint az a kamionos, aki ebbe a sorba hétfőn beáll, szombat délután jutna át a kontinensre.

Egy másik patinás londoni egyetem, az Imperial College London vizsgálata arra az eredményre jutott, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

Gyógyszerhiányt hozhat az akadozó közlekedés

A brit kormány szerda éjjel nyilvánosságra hozott stresszhelyzeti forgatókönyve szerint a gyógyszerek és a gyógyászati termékek beszállítói hálózata különösen rá van utalva a Csatornán átvezető legrövidebb útvonalra: e termékek háromnegyede érkezik ezen az útvonalon Nagy-Britanniába, és a fennakadások e termékcsoport esetében hat hónapig is eltarthatnak.

Az állatgyógyászati termékek importjának csökkenése, késedelme vagy leállása akadályozhatja az állatjárványok terjedésének megelőzését, illetve kordában tartását, és ez humánegészségügyi, élelmiszer-biztonsági problémákat is okozhat - áll a kormányzati tanulmányban.

Az elemzés szerint bizonyos friss élelmiszerekből is szűkülhet a nagy-britanniai választék.

Már a karácsonyi ellátáson izgulnak az elemzők

Általános élelmiszerhiány kialakulása nem várható, ám az élelmiszerek választékának és hozzáférhetőségének szűkösebbé válása áremelkedéseket okoz. Ráadásul az október végi Brexit-időpontra a nagy-britanniai betakarítási szezon már véget ér, és ez fokozott nyomást gyakorolna az élelmiszer-beszállítói hálózatokra, különös tekintettel karácsony közeledtére, amely az élelmiszer-kiskereskedelem legforgalmasabb időszaka - áll a szerda este közzétett stresszhelyzeti forgatókönyvben. Ugyanerre a problémára az ágazat képviselői is felhívták már a kormány figyelmét.

A brit, az észak-írországi és az írországi kiskereskedelmi szektor szakmai szervezeteinek néhány hónapja ismertetett közös felhívása szerint megállapodás nélküli Brexit esetén az EU-ból érkező élelmiszer-szállítmányok a vámellenőrzések és egyéb adminisztratív nehézségek miatt elakadhatnak a határátkelőknél, és ez hiány kialakulását vagy a választék szűkösebbé válását okozhatja egyes élelmiszerfajtákból és más termékekből is.

Korábbi háttéranyagunk a témában: Ma újabb mélyütést kaphat Boris Johnson.

De ki az a Boris Johnson? Honnan jött és mit akar? Miben hasonlít Trumphoz, és miben különbözik tőle? Korábbi videókommentárunk:

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Van egy fontos hírünk a Penny, a Lidl és az Aldi vásárlóinak
Kollár Dóra | 2025. december 1. 05:43
Megérkezett a legfrissebb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés, amely szerint folytatódott az árcsökkenés.
Makro / Külgazdaság Jeleket küldött a Hunity a világűrből
Privátbankár.hu | 2025. november 30. 14:27
Mintegy 100 másik műholddal együtt.
Makro / Külgazdaság Nagyon fontos adatok érkeznek a magyar gazdaság vergődéséről
Privátbankár.hu | 2025. november 30. 09:32
A KSH és az MNB is publikálja az eredményeit.
Makro / Külgazdaság „Hónapok óta nem kapunk fizetést” – egyre duzzad a bérválság Oroszországban
Kormos Olga | 2025. november 29. 16:31
Oroszországban egyre emelkedik a kifizetetlen bérek nagysága: a hátralékok egy év alatt megnégyszereződtek. Az építőiparban, a bányászati ​​​​és még a stratégiai védelmi üzemekben dolgozók is azt mondják, hogy hónapok óta fizetés nélkül élnek. Elbocsátások, sztrájkok – amelyekről az orosz sajtó nem tudósít.
Makro / Külgazdaság Az MNB behúzta a kéziféket
Privátbankár.hu | 2025. november 29. 15:04
Megéri beszállni a túlfűtött lakáspiacra az olcsó hitel miatt? 
Makro / Külgazdaság A Moody's-t is megúsztuk, de a Fitch még idén fájdalmat okozhat
Imre Lőrinc | 2025. november 29. 12:59
A Moody's hitelminősítő helyben hagyta a magyar államadós-besorolást, így idén már csak a Fitch Ratings szokásos felülvigyálata van hátra. A laptársunk, az Mfor által megkérdezett elemző szerint a kilátások rontása benne lehet a pakliban, hosszabb távon pedig a 2026-os országgyűlési választások utáni költségvetési folyamatok lesznek a meghatározók. 
Makro / Külgazdaság Az állampapírok még mindig verhetetlenek
Privátbankár.hu | 2025. november 29. 11:05
Kijött a közép- és kelet-európai háztartások vagyonáról szóló jelentés. 
Makro / Külgazdaság A szakadék széléről táncolt vissza Magyarország
Privátbankár.hu | 2025. november 29. 08:12
Az eddigi szinten, Baa2-n hagyta a Moody's hitelminősítő Magyarországot.
Makro / Külgazdaság A német munkanélküliség a vártnál kevésbé nőtt, de magasan maradt
Privátbankár.hu | 2025. november 28. 11:35
A munkaerő-kereslet továbbra is lassul, ami a munkaerőpiac lassú fellendülését és a lendület tartós hiányát jelzi.
Makro / Külgazdaság Mintha egész Győrt elnyelte volna a föld – nagyot zuhant a munkaképes korúak száma a háború kitörése óta
Csabai Károly | 2025. november 28. 10:34
Ez is következik a péntek reggel közzétett foglalkoztatottsági és munkanélküliségi adatokból. A Nemzetgazdasági Minisztérium és a hazai makrogazdasági elemzők gyorsértékeléséből szemezgettünk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG