4p

A német precizitás kezd eltűnni az ottani nemzeti vasúttársaságnál, sőt. A problémák kezelésére 15 360 milliárd forintnak megfelelő eurót ígérnek. 

A német vasút korábban azok között az intézmények között szerepelt, amelyekre büszkék voltak a németek, ám az utóbbi időben szégyent hoz az országra. Szakértők szerint a Deutsche Bahn a krónikus válság állapotába került – állapította meg a berlini számvevőszék, amely normális esetben tartózkodni szokott a drámai megfogalmazásoktól.

Egyre több a gond a régen bezzegvasúttársaságként emlegetett Deutsche Bahnnál. Fotó: Pixabay
Egyre több a gond a régen bezzegvasúttársaságként emlegetett Deutsche Bahnnál. Fotó: Pixabay

A szervezet idei jelentése szerint a vasúttársaság, amely felelős a vasúti pályákért, az állomásokért, a biztosítóberendezésekért, a helyi és távolsági járatokért, kezd feneketlen veremmé válni, ami csak nyeli az adófizetők pénzét. A teljesen állami tulajdonban lévő vállalat adósságállománya meghaladja a 30 milliárd eurót. A brit Guardian összefoglalója szerint a járatok megbízhatatlanná váltak, a késések tíz perctől kezdve több óráig is tarthatnak. Az osztrák szomszédok arra panaszkodnak, hogy ezek átgyűrűznek az ő vasúti közlekedésükbe is. A svájciak „megoldották” a problémát: saját járataik nem várják be a hozzájuk csatlakozó német vasúti járatokat.

Hasonló volt a forgatókönyv szeptemberben a MÁV és az osztrák vasúttársaság, az ÖBB között. Ahogy arról laptársunk, az ugyancsak a Klasszis Média által kiadott Mfor beszámolt, a cég megelégelte, hogy a MÁV-nak a Budapest–Győr fővonalon közlekedő nemzetközi vonatokat sem sikerül jelentősebb késés nélkül eljuttatni Bécsbe, ezért úgy döntöttek, nemes egyszerűséggel levágják a Bécstől keletre tartó részeket. 

A Guardiannak nyilatkozó Max Winter 43 éves tanár nyolc évvel ezelőtt elvállalt egy állást Wolfsburgban, ami 140 kilométerre van lakóhelyétől, Berlintől. Akkor nem volt gond azzal, hogy a két várost összekötő gyorsvasút reggel egy óra alatt elvitte munkahelyére, majd este vissza, miközben autóval ez háromszor ennyi ideig tartott volna. Ahogy mondja, az idei évben adta fel, hogy védje a Deutsche Bahnt, ha társaságban szóba kerül a vasút. Annak ellenére, hogy 4400 eurót - közel 1,7 millió forintot - fizet éves bérletére, az elmúlt hónapokban hetekre lezárták a vonalat építkezések miatt, és állandóvá váltak a késések. Ráadásul hiányzik a személyzet a szerelvényekről. Elérkezett az a pont, hogy lakást kellett bérelnie Wolfsburgban, mert teljesen megbízhatatlanná vált a napi oda-vissza vonatozás. 

Megvan az „Utálom a MÁV-ot” csoport német változata

Akárcsak a magyar MÁV esetén, amelynek ostorozására több csoport is alakult a közösségi médiában, a Deutsche Bahnt is az interneten szidják és gúnyolják az emberek.

Ez nem véletlen. A múlt év ugyanis rekordot hozott a késésekben. A hosszú távú járatok több mint harmada nem érkezett meg az állomásokra időben. A szakértők úgy látják, hogy a befektetések hiánya bosszulja most meg magát. Évtizedeken át magától értetődőnek vették, hogy a német vasút a világ legjobbjai között van, és kész. A bírálók azt is megemlítik, hogy nem kellett volna nemzetközi multivá tenni a Deutsche Bahnt, amelynek Arriva leányvállalata például tíz európai országban indít autóbuszjáratokat. 

A berlini kormány közlekedési minisztériuma természetesen a Deutsche Bahn vezetőségére mutogat. A vállalat 2023 első hat hónapjában 71 millió euró veszteséget (27,3 milliárd forint) szenvedett el, szemben a 2022. január-júniusi 424 millió eurós (162,8 milliárd forint) profittal. 

Volker Wissng közlekedési miniszter nemrégiben egy fórumon azt, mondta, hogy évtizedeken át elhanyagolták a vasutat, és 40 milliárd eurót (15 360 milliárd forint) ígért a hiányzó forrás pótlására 2027-ig. A Deutsche Bahn szóvivője elismerte, hogy a vasút nem tudott lépést tartani a megnövekedett személy- és teherforgalommal az elmúlt években. A közösségi média fórumain megszólalók szerint azonban ez az ígéret és beismerés túl kevés és túl későn hangzott el.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság EP-alelnök: „Magyarország elszalasztotta ezt az alkalmat”
Vámosi Ágoston | 2025. november 12. 19:55
Maratoni vitát tartott az Európai Parlament szerdán a következő hétéves pénzügyi költségvetésről. Az Európai Bizottság terve szerint a tagállamok szabadabb kezet kapnának, a Parlament azonban elfogadhatatlannak tartja, hogy csökkenjen az agrártámogatások mértéke. Abban mindenki egyetért, hogy a védelmi költségvetést a többszörösére kell emelni, a Bizottság azonban nagymértékben támaszkodna a magántőkére. Szerdán a magyar jogállamiság gyengülése, és annak következményei is szóba kerültek a Parlamentben.
Makro / Külgazdaság Nem repülőrajttal indul a választási év, de az egy helyben toporgásnak is vége
Imre Lőrinc | 2025. november 12. 19:16
Jövőre sem várható gazdasági szárnyalás, de úgy tűnik, hogy a magyar GDP elmozdulhat a nullával kezdődő növekedési tartományból. Az MBH Bank jövő évi előrejelzését a BÉT50 konferencia keretében ismerhettük meg.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij mondott egy számot: Putyinnak ez fáj igazán?
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 16:37
Az ukrán elnök szerint óriási az orosz bevételveszteség.
Makro / Külgazdaság Élő adás az MNB volt elnökével – kövesse velünk!
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 15:15
Simor András fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Egy fizetés már nem elég a megélhetésre? Baj van Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 13:21
Aggasztó horvát statisztika jelent meg.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály alig győzte dicsérni a budapesti tőzsdét
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 11:22
Szerinte a magyar tőkepiac immár egy folyamatosan változó világgazdasági környezethez is képes volt hatékonyan alkalmazkodni.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy drágább lesz-e a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 10:49
A héten csütörtökön tovább emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára.
Makro / Külgazdaság Mitől is véd Trump pajzsa? Ma délután Simor Andrással beszélgetünk a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 08:43
A volt jegybankelnök, közgazdász 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Ezen is múlhat Putyin békeszándéka? Oroszország egyik legnagyobb partnere irányt vált
Imre Lőrinc | 2025. november 12. 05:58
Az elmúlt időszak egyik legfontosabb, a magyar közéleti, politikai diskurzust is meghatározó bejelentése Donald Trumphoz és az új, vezető orosz energiavállalatokat célzó amerikai szankciókhoz kapcsolódik. Úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok gazdasági büntetőintézkedései, ha nem is kényszeríthetik térdre Oroszországot, de jelentős ütést vihetnek be az agresszornak, amely egyik legfontosabb vásárlóját, Indiát is kezdi elveszíteni.
Makro / Külgazdaság Komoly bajban a német gazdaság?
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 13:02
A feldolgozóiparban különösen sötéten látják a helyzetet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG