4p

A német precizitás kezd eltűnni az ottani nemzeti vasúttársaságnál, sőt. A problémák kezelésére 15 360 milliárd forintnak megfelelő eurót ígérnek. 

A német vasút korábban azok között az intézmények között szerepelt, amelyekre büszkék voltak a németek, ám az utóbbi időben szégyent hoz az országra. Szakértők szerint a Deutsche Bahn a krónikus válság állapotába került – állapította meg a berlini számvevőszék, amely normális esetben tartózkodni szokott a drámai megfogalmazásoktól.

Egyre több a gond a régen bezzegvasúttársaságként emlegetett Deutsche Bahnnál. Fotó: Pixabay
Egyre több a gond a régen bezzegvasúttársaságként emlegetett Deutsche Bahnnál. Fotó: Pixabay

A szervezet idei jelentése szerint a vasúttársaság, amely felelős a vasúti pályákért, az állomásokért, a biztosítóberendezésekért, a helyi és távolsági járatokért, kezd feneketlen veremmé válni, ami csak nyeli az adófizetők pénzét. A teljesen állami tulajdonban lévő vállalat adósságállománya meghaladja a 30 milliárd eurót. A brit Guardian összefoglalója szerint a járatok megbízhatatlanná váltak, a késések tíz perctől kezdve több óráig is tarthatnak. Az osztrák szomszédok arra panaszkodnak, hogy ezek átgyűrűznek az ő vasúti közlekedésükbe is. A svájciak „megoldották” a problémát: saját járataik nem várják be a hozzájuk csatlakozó német vasúti járatokat.

Hasonló volt a forgatókönyv szeptemberben a MÁV és az osztrák vasúttársaság, az ÖBB között. Ahogy arról laptársunk, az ugyancsak a Klasszis Média által kiadott Mfor beszámolt, a cég megelégelte, hogy a MÁV-nak a Budapest–Győr fővonalon közlekedő nemzetközi vonatokat sem sikerül jelentősebb késés nélkül eljuttatni Bécsbe, ezért úgy döntöttek, nemes egyszerűséggel levágják a Bécstől keletre tartó részeket. 

A Guardiannak nyilatkozó Max Winter 43 éves tanár nyolc évvel ezelőtt elvállalt egy állást Wolfsburgban, ami 140 kilométerre van lakóhelyétől, Berlintől. Akkor nem volt gond azzal, hogy a két várost összekötő gyorsvasút reggel egy óra alatt elvitte munkahelyére, majd este vissza, miközben autóval ez háromszor ennyi ideig tartott volna. Ahogy mondja, az idei évben adta fel, hogy védje a Deutsche Bahnt, ha társaságban szóba kerül a vasút. Annak ellenére, hogy 4400 eurót - közel 1,7 millió forintot - fizet éves bérletére, az elmúlt hónapokban hetekre lezárták a vonalat építkezések miatt, és állandóvá váltak a késések. Ráadásul hiányzik a személyzet a szerelvényekről. Elérkezett az a pont, hogy lakást kellett bérelnie Wolfsburgban, mert teljesen megbízhatatlanná vált a napi oda-vissza vonatozás. 

Megvan az „Utálom a MÁV-ot” csoport német változata

Akárcsak a magyar MÁV esetén, amelynek ostorozására több csoport is alakult a közösségi médiában, a Deutsche Bahnt is az interneten szidják és gúnyolják az emberek.

Ez nem véletlen. A múlt év ugyanis rekordot hozott a késésekben. A hosszú távú járatok több mint harmada nem érkezett meg az állomásokra időben. A szakértők úgy látják, hogy a befektetések hiánya bosszulja most meg magát. Évtizedeken át magától értetődőnek vették, hogy a német vasút a világ legjobbjai között van, és kész. A bírálók azt is megemlítik, hogy nem kellett volna nemzetközi multivá tenni a Deutsche Bahnt, amelynek Arriva leányvállalata például tíz európai országban indít autóbuszjáratokat. 

A berlini kormány közlekedési minisztériuma természetesen a Deutsche Bahn vezetőségére mutogat. A vállalat 2023 első hat hónapjában 71 millió euró veszteséget (27,3 milliárd forint) szenvedett el, szemben a 2022. január-júniusi 424 millió eurós (162,8 milliárd forint) profittal. 

Volker Wissng közlekedési miniszter nemrégiben egy fórumon azt, mondta, hogy évtizedeken át elhanyagolták a vasutat, és 40 milliárd eurót (15 360 milliárd forint) ígért a hiányzó forrás pótlására 2027-ig. A Deutsche Bahn szóvivője elismerte, hogy a vasút nem tudott lépést tartani a megnövekedett személy- és teherforgalommal az elmúlt években. A közösségi média fórumain megszólalók szerint azonban ez az ígéret és beismerés túl kevés és túl későn hangzott el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ha Norvégián múlna, teljesülne Orbán Viktor álma
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 12:58
Ha mindenhol úgy vennék az elektromos autókat, mint a skandináv országban, tényleg jó lapra tett volna Magyarország az akkugyártással és a villanyautókkal.
Makro / Külgazdaság Ez már az Ausztriában dolgozó magyaroknak is rosszul eshet
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:44
Jelentősen nőtt az osztrák munkanélküliség az előző hónaphoz és a 2023-as adathoz képest is.
Makro / Külgazdaság Az euróövezetben sem minden fenékig tejfel, csak két ország van 50 pont felett
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:04
Megjöttek a friss feldolgozóipari adatok.
Makro / Külgazdaság Ezt az adatot se küldi át Rogán Antalnak Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 10:23
Lehetne rosszabb is a friss magyar BMI-adat. De lehetne sokkal jobb is.
Makro / Külgazdaság Korábban nem kezelt gyerekeknek nyújthat reményt egy új gyógyszer
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 09:44
A Novartis kísérleti gyógyszere ígéretes eredményeket hozott.
Makro / Külgazdaság Jobbra számítottak Kínában
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 08:33
Az elemzők ennél nagyobb növekedésre számítottak.
Makro / Külgazdaság Itt az első meglepetés: Donald Trump kérdőre vonhatja Elon Muskot
Mester Nándor | 2025. január 2. 05:42
Sok millió amerikai várja az új adminisztrációtól a lakhatási válság enyhítését. Az építésgazdaságban érintett rengeteg cég szakmai szervezetei már hetek óta erősen lobbiznak azért, hogy legyen egy komplex állami csomag, ami az egész ingatlanszektort, tehát a kereskedelmi ingatlanokét is fellendítheti. De előtte ki kell rúgni sok állami alkalmazottat, ami Elon Musk feladata is.
Makro / Külgazdaság Választhatnak a németek, hogyan mondanak búcsút legendásan jó életszínvonaluknak
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 14:14
Németországnak az Egyesült Királyság brexit utáni tapasztalatai alapján kellene újjászerveznie gazdaságát, véli egy szakértő, amivel az életszínvonal nem sokkszerűen, hanem csak egy fokkal romlana.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Zelenszkij
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 12:38
Zelenszkij a harcmezőn és a tárgyalóasztalnál is harcolni kíván 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Mit választhat most Ukrajna? Egyértelmű válasz érkezett
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 08:13
Az ukrán katonák elfáradtak a lassan három éve tartó háborúban, de inkább választják a további harcot, ha az alternatíva egy olyan tűzszünet, amely után néhány év múlva újrakezdődne a háború.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG