4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A német precizitás kezd eltűnni az ottani nemzeti vasúttársaságnál, sőt. A problémák kezelésére 15 360 milliárd forintnak megfelelő eurót ígérnek. 

A német vasút korábban azok között az intézmények között szerepelt, amelyekre büszkék voltak a németek, ám az utóbbi időben szégyent hoz az országra. Szakértők szerint a Deutsche Bahn a krónikus válság állapotába került – állapította meg a berlini számvevőszék, amely normális esetben tartózkodni szokott a drámai megfogalmazásoktól.

Egyre több a gond a régen bezzegvasúttársaságként emlegetett Deutsche Bahnnál. Fotó: Pixabay
Egyre több a gond a régen bezzegvasúttársaságként emlegetett Deutsche Bahnnál. Fotó: Pixabay

A szervezet idei jelentése szerint a vasúttársaság, amely felelős a vasúti pályákért, az állomásokért, a biztosítóberendezésekért, a helyi és távolsági járatokért, kezd feneketlen veremmé válni, ami csak nyeli az adófizetők pénzét. A teljesen állami tulajdonban lévő vállalat adósságállománya meghaladja a 30 milliárd eurót. A brit Guardian összefoglalója szerint a járatok megbízhatatlanná váltak, a késések tíz perctől kezdve több óráig is tarthatnak. Az osztrák szomszédok arra panaszkodnak, hogy ezek átgyűrűznek az ő vasúti közlekedésükbe is. A svájciak „megoldották” a problémát: saját járataik nem várják be a hozzájuk csatlakozó német vasúti járatokat.

Hasonló volt a forgatókönyv szeptemberben a MÁV és az osztrák vasúttársaság, az ÖBB között. Ahogy arról laptársunk, az ugyancsak a Klasszis Média által kiadott Mfor beszámolt, a cég megelégelte, hogy a MÁV-nak a Budapest–Győr fővonalon közlekedő nemzetközi vonatokat sem sikerül jelentősebb késés nélkül eljuttatni Bécsbe, ezért úgy döntöttek, nemes egyszerűséggel levágják a Bécstől keletre tartó részeket. 

A Guardiannak nyilatkozó Max Winter 43 éves tanár nyolc évvel ezelőtt elvállalt egy állást Wolfsburgban, ami 140 kilométerre van lakóhelyétől, Berlintől. Akkor nem volt gond azzal, hogy a két várost összekötő gyorsvasút reggel egy óra alatt elvitte munkahelyére, majd este vissza, miközben autóval ez háromszor ennyi ideig tartott volna. Ahogy mondja, az idei évben adta fel, hogy védje a Deutsche Bahnt, ha társaságban szóba kerül a vasút. Annak ellenére, hogy 4400 eurót - közel 1,7 millió forintot - fizet éves bérletére, az elmúlt hónapokban hetekre lezárták a vonalat építkezések miatt, és állandóvá váltak a késések. Ráadásul hiányzik a személyzet a szerelvényekről. Elérkezett az a pont, hogy lakást kellett bérelnie Wolfsburgban, mert teljesen megbízhatatlanná vált a napi oda-vissza vonatozás. 

Megvan az „Utálom a MÁV-ot” csoport német változata

Akárcsak a magyar MÁV esetén, amelynek ostorozására több csoport is alakult a közösségi médiában, a Deutsche Bahnt is az interneten szidják és gúnyolják az emberek.

Ez nem véletlen. A múlt év ugyanis rekordot hozott a késésekben. A hosszú távú járatok több mint harmada nem érkezett meg az állomásokra időben. A szakértők úgy látják, hogy a befektetések hiánya bosszulja most meg magát. Évtizedeken át magától értetődőnek vették, hogy a német vasút a világ legjobbjai között van, és kész. A bírálók azt is megemlítik, hogy nem kellett volna nemzetközi multivá tenni a Deutsche Bahnt, amelynek Arriva leányvállalata például tíz európai országban indít autóbuszjáratokat. 

A berlini kormány közlekedési minisztériuma természetesen a Deutsche Bahn vezetőségére mutogat. A vállalat 2023 első hat hónapjában 71 millió euró veszteséget (27,3 milliárd forint) szenvedett el, szemben a 2022. január-júniusi 424 millió eurós (162,8 milliárd forint) profittal. 

Volker Wissng közlekedési miniszter nemrégiben egy fórumon azt, mondta, hogy évtizedeken át elhanyagolták a vasutat, és 40 milliárd eurót (15 360 milliárd forint) ígért a hiányzó forrás pótlására 2027-ig. A Deutsche Bahn szóvivője elismerte, hogy a vasút nem tudott lépést tartani a megnövekedett személy- és teherforgalommal az elmúlt években. A közösségi média fórumain megszólalók szerint azonban ez az ígéret és beismerés túl kevés és túl későn hangzott el.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A héten kiderül, mennyivel drágult hivatalosan az életünk
Privátbankár.hu | 2025. december 7. 14:31
A jövő héten jelenik meg az államháztartás november végi helyzetéről szóló gyorstájékoztató, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pedig ismerteti a novemberi infláció alakulását, az ipar és az építőipar teljesítményét is.
Makro / Külgazdaság Nemet mondott a magyar kormány – bukik az EU B-terve?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 12:39
A kötvénykibocsátást elutasította Magyarország.
Makro / Külgazdaság Fontos döntés született Magyarországról, amíg ön aludt
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:13
Megtörtént az év utolsó hitelminősítő felülvizsgálata.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen, hogy milyen kartellezést lepleztek le a magyar hatóságok
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 11:24
Tiltott módon egyeztettek az érintett cégek.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: kiábrándító képet adnak gazdaságunkról a legújabb GDP-adatok
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 10:59
Lényegében 2022 nyarától nem képes érdemi növekedést felmutatni a magyar gazdaság.
Makro / Külgazdaság Olcsóbb benzint hoz a Mikulás az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 10:22
Az átlagárak tovább csökkenhetnek.
Makro / Külgazdaság Megjött az adat, ami eldöntheti, hogy merre mozdul a GDP az év végén
Imre Lőrinc | 2025. december 5. 08:30
Éves szinten nagyobb a csökkenés a szeptemberi mutatóhoz képest, havi alapon viszont ismét enyhén bővült az ipar teljesítménye októberben.
Makro / Külgazdaság Van egy kis gond: csak első ránézésre jött jó hír az Egyesült Államokból
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 16:40
Felemás számokat közöltek.
Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek az euróövezetből, mi történt a kiskereskedelemmel?
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 14:11
Stagnálás és növekedés is volt.
Makro / Külgazdaság Megint zsebrevágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 12:37
Pedig előzetesen 80 milliárddal is megelégedett volna. A kamatokkal is lejjebb lehetett kicsit menni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG