3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az amerikai kormányzat péntektől 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vetett ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre a WTO jóváhagyásával.

Az Egyesült Államok kereskedelmi főképviselőjének hivatala közölte, hogy az intézkedés közép-európai idő szerint 6 órakor lépett hatályba. Bruno Le Maire francia kereskedelmi miniszter, miután csütörtökön Washingtonban tárgyalt Steven Mnuchin amerikai pénzügyminiszterrel, azt mondta, hogy súlyos következményei lesznek a büntetővámoknak, „az EU kész megtorló intézkedéseket tenni” a Kereskedelmi Világszervezet jóváhagyásával.

A WTO október 3-án mondta ki, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus európai repülőgépgyártónak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ezért az Egyesült Államok jogosult ugyanilyen mértékben ellenintézkedéseket tenni.

A WTO vitarendezési testülete hétfőn jóvá is hagyta Washington előterjesztését arról, hogy mely európai termékekre milyen mértékű vámot vet ki megtorlásként.

Olívabogyó, borok

Az amerikai kereskedelmi főképviselő hivatala közzétette azt a listát, amelyen a 10, illetve 25 százalékos pótvámmal sújtandó termékek szerepelnek. Az olívabogyótól kezdve a borokon, a kekszeken, a sajtokon, a kagylókon és rákokon keresztül a repülőgépekig rengeteg európai árucikk, főleg tömegfogyasztási termék importját drágítja meg az amerikai kormányzat.

Az első helyen az Airbus által gyártott repülőgépek szerepelnek, amelyekre 10 százalékos pótvámot vetnek ki az Egyesült Államokban. A többi, több mint 150 kategóriába besorolt terméket alapvetően az Airbusok gyártásában részt vevő négy országban - Franciaország, Németország, Spanyolország és az Egyesült Királyság - állítják elő, ezeket 25 százalékos büntetővám fogja terhelni.

Franciaországban főleg a borokat érinti érzékenyen a pótvám kivetése, de a spanyol és a német borok is idekerültek. Nemcsak a közismert francia és olasz sajtok, hanem minden európai sajt importját 25 százalékos pótvám terheli. Az ipari termékek palettáján egy egész sor német eszköz szerepel, kezdve a baltától a csavarhúzókon keresztül a bicskákig. Anglia textilipara ugyancsak 25 százalékkal drágábban szállíthatja majd termékeit, a gyapjú- és kasmírpulóverektől kezdve az öltönyökön, pizsamákon, fürdőruhákon át a fehérneműekig.

Mindazonáltal a repülőgépgyártók körüli transzatlanti viszály egyáltalán nem ért véget. Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta dúl a vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szubvencionálásáról.

A WTO vitarendezési testülete tavaly májusban az Európai Uniót, idén áprilisban viszont az Egyesült Államokat marasztalta el. Az Egyesült Államok 11 milliárd, az Európai Unió pedig 12 milliárd dolláros kárigényt terjesztett elő. Az unió kártérítési igényéről hat hónapon belül várható döntés, de valószínű, hogy a WTO 12 milliárd dollárnál kisebb összeget talál jogosnak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
Makro / Külgazdaság Mire lehet elég a 3 százalékos Otthon Start és a kkv-hitel? Élőben beszélgettünk Oszkó Péterrel – a Klasszis Klub Live-ban
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 27. 15:16
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszolt a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Még egy jel arra, hogy jövőre érkezik az európai fordulat
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:53
A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
Makro / Külgazdaság Magyarországot is elérhetik az amerikai szankciók? Megvan, mikor egyezkedhet Orbán Viktor Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:32
A kormány vizsgálja a helyzetet – árulta el Szijjártó Péter. 
Makro / Külgazdaság Miközben az EU szankciókra készül, Szijjártó Péter továbbra is kitart a Netanjahu-kormány mellett
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:55
A magyar külügyminiszter izraeli hivatali kollégáját fogadta ma Budapesten, e kapcsán beszélt a béketeremtésről és az Európai Unió Izraellel kapcsolatos politikájáról.
Makro / Külgazdaság Lassan ideje dönteni az árrésstopról, az OKSZ szerint egyértelmű a válasz
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:30
A szervezet szerint az intézkedés fenntartását semmi sem indokolja.
Makro / Külgazdaság Eddig diktáljuk az iramot Európában
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:15
Amerikai-kínai összeborulásra vár a piac, de azért csak óvatos az optimizmus.
Makro / Külgazdaság Trump: Oroszországnak nem tesztelgetnie kellene, hanem befejeznie a háborút
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:55
Trumpnál kezd betelni a pohár, az olajszankciók után megint üzent.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás jön, még ma tankoljuk meg a kocsit
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:35
A benzin ára 5, a dízelé 10 forinttal nő.
Makro / Külgazdaság Sorsdöntő hónapok előtt a Dunaferr, megmozdulhat a haldokló iparág
Imre Lőrinc | 2025. október 27. 10:15
Magyarország egykori legnagyobb és legfontosabb nehézipari üzeme, a Dunaferr már évek óta vergődik, idén októberben viszont felpörögtek az események a csődben lévő cég háza táján. Az iparág jövőjét a zöld acélgyártás határozza meg, azonban kérdéses, hogy Európa képes lesz-e visszaszorítani a kínai előrenyomulást? A hadiipar és Donald Trump segíthetnek ebben. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG