3p
A következő öt-tíz évben a vasúti, illetve HÉV-fejlesztések lesznek előnyben, a négyes metró meghosszabbítására csak ezt követően kerülhet sor - derül ki Fürjes Balázs államtitkár szavaiból.
Áder János köztársasági elnök és felesége, Herczegh Anita a 4-es metró Gellért téri állomásán 2014. április 11-én. Forrás: MTI/Illyés Tibor

Lemondani nem mondtunk le, de van néhány feladat, nem kis tételek pénzügyileg, amelyek megelőzik (a 4-es metró kivezetését Zuglóig, illetve Újpalotáig) - mondta Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, aki a Pesti Srácok szerkesztőségében tett látogatást.

Kormányzati álláspontként ismertette, hogy Budapest és agglomerációja tekintetében a következő öt-tíz év fő fejlesztési területe a kötött pálya, és azon belül is a vasút lesz. A vasút mellett nagyon nagy lehetőséget lát a HÉV-vonalak felújításában, amely szerinte minőségi változást hozna Budapest közlekedésében.

Megemlítette, hogy a déli az egyetlen HÉV-reláció, amelynek nincs metrókapcsolata. A tervek szerint a déli HÉV-et mélyvezetésben bevezetik a Kálvin térig, majd egy hosszabb távon megvalósítható projekt részeként megteremtik az összeköttetést az északi HÉV-vonallal, amelyik jelenleg a Batthyányi térig fut be. Ezzel valósulna meg a szentendrei és a déli HÉV-hálózat teljes összeköttetése, amit ötös metró néven szoktak emlegetni.

Fürjes arról is beszélt, hogy már 2018-ban döntött arról a kormány, hogy a 2021-2027-es ciklus uniós forrásai állnak majd rendelkezésre  a közlekedési beruházásokra. Az államtitkár szerint komoly összegeket lehet majd erre fordítani.

A beszélgetésben - amelyen részt vett Vitézy Dávid közlekedési szakember, a BKK korábbi vezére, aki Fürjes munkáját segíti jelenleg - szóva került a négyes metró is, amelyről Vitézy azt mondta, hogy az a szocialista korszak - lakóteleptől lakótelepig tartó - mélymetró gondolatiságán alapult. Amikor azt a hetvenes években kitalálták, még érthető volt, de a megvalósítás időszakában már más volt a helyzet: időközben sokan költöztek ki az agglomerációba, így Budapest közlekedési problémái az elmúlt 10-20 évben már a városhatáron kívülről erednek. Vitézy egyébként történelmi bűnnek nevezte a villamospályák - modernizációval magyarázott - felszámolását a hetvenes években.

A Ferihegyi vasútról az a szakmai álláspont alakult ki Fürjes és Vitézy között, hogy a Monor felől beérkező 100a vasútvonalból kellene elágaztatni egy reptéri vonalat, majd a Nyugati és a Keleti (pályaudvarok) felé vezetni tovább a vonalat. Ehhez megvannak a tervek, építési engedélyek, és uniós pénzekből tervezik ezt is megvalósítani. Nyilván jó néhány év lesz a megvalósítás - tette hozzá az államtitkár, aki bízik abban, hogy a reptér külföldi menedzsmentje és tulajdonosai sem gördítenek akadályt a fejlesztés elé.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Új esély zöld autóra: meghosszabbítják a céges e-autó támogatást
Privátbankár.hu | 2025. március 29. 10:42
Áprilistól ismét lehet pályázni céges e-autó támogatásra a megmaradt keret erejéig.
Makro / Külgazdaság Brüsszel digitalizálja az EU-t
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 16:13
Az Európai Bizottság 1,3 milliárd eurót biztosít mesterséges intelligenciára, kiberbiztonságra és digitális készségek fejlesztésére.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály is összehúzza szemöldökét ettől az amerikai bejelentéstől
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 14:30
Meglehetősen borúlátó a Fed döntéshozója.
Makro / Külgazdaság Trump miatt drágulnak a tűzpiros autók is
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 13:51
10 százalékos áremelésre készül a Ferrari a vámok miatt.
Makro / Külgazdaság Van egy ruhaüzlet, ahol a felhalmozódott készlet a baj
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 13:24
A túl nagy árukészlet okozott gondot a H&M-nek.
Makro / Külgazdaság Felszisszen, aki szombaton óvatlanul behajt egy benzinkútra
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 12:33
Legalábbis akkor, ha tankolni szeretne.
Makro / Külgazdaság Az elemzőket is meglepte ez a német adat
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 10:52
Közeledik a hárommillióhoz a német munkanélküliek száma.
Makro / Külgazdaság Olyan számokat közölt a KSH, hogy a fal adja a másikat
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 08:46
A lényeg: több mint 5 ezerrel vagyunk kevesebben, 10 százalékkal még emelkedett is a „természetes fogyás”.
Makro / Külgazdaság Tessék: ennyien dolgoztak februárban Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 08:33
Kijöttek a KSH friss adatai a foglalkoztatottságról. Az álláskeresők közel 37 százaléka már egy éve nem talál munkát, 41,5 százalékuk még három hónapja se keres.
Makro / Külgazdaság Jöhet a svéd atom – újra
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 07:38
Évtizedek óta nem tettek ilyet, de most akár tíz új atomreaktort is építene Svédország. De állami támogatás nélkül nem fog menni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG