Lassan újra magára talál a légi közlekedés. Például Bécsben az utasforgalom enyhe emelkedő tendenciája az elmúlt év végén is folytatódott: 2021 decemberében a Flughafen Wien vállalatcsoport (a bécsi a máltai és a kassai repülőtér együtt) 1 192 856 utast regisztrált, mintegy négyszer annyit, mint az előző év decemberében. A válság előtti szinthez képest (2019 decembere) azonban még mindig 59,8 százalékos a csökkenés.
A 2020 decemberi válsághónaphoz viszonyítva 2021 decemberében a Bécsi Repülőtéren is nagyjából megnégyszereződött az utasok száma. Míg a légi utasforgalom volumene csökkent, a teherszállítás szépen fejlődött: a bécsi telephelyen a teherszállítás volumene 23 947 tonna volt, ami 5,3 százalékkal meghaladta a válság előtti, 2019-es szintet.
Az idei év első hónapjai még nagy kihívást jelentenek, de a nyári menetrend 2022. március végi indulásával az utasforgalom jelentős fellendülésére számít a Bécsi Repülőtér menedzsmentje.
„Remélhetőleg már túl vagyunk a mélyponton. A Bécsi Repülőtér 2021-ben az EU legpontosabb csomópontja, egyben Európa harmadik legpontosabb reptere lett. A 2022-es nyári menetrend ígéretesnek tűnik, és a jelenlegi kilátások szerint az újonnan átalakított 2-es terminált még 2022 nyara előtt újra megnyitjuk. A központi biztonsági ellenőrzőpont, a világos és modern belső kialakítás, az új üzletek és gasztronómiai kínálat, valamint a 2360 négyzetméteres, exkluzív váróterem révén utasaink új, magas szintű szolgáltatásokat tapasztalhatnak meg” - nyilatkozta Julian Jäger, a Flughafen Wien igazgatótanácsának tagja.
A Bécsi Repülőtérnek 2021 és 2023 között összesen 1,3 milliárd eurós bevételkiesést kell megemésztenie a koronavírus okozta válság miatt.
2022-ben viszont gazdasági fordulatnak kell bekövetkeznie. Ennek alapja egy hatalmas megtakarítási program, valamint az állami támogatás, mindenekelőtt a várhatóan márciusban véget érő, a koronavírus miatti elrendelt rövidített munkaidő, nem utolsósorban az összes munkavállaló hihetetlen elkötelezettsége, amelyet a menedzsment minden nyilatkozatában kiemel. Eddig a válságot kényszerű elbocsátások nélkül sikerült leküzdeniük, sőt a 2-es terminál kialakítása ezer új munkahelyet teremt.
"A válság ellenére a mintegy 20 millió eurós klímavédelmi beruházásaink teljes gőzzel folynak, amelynek eredményeképpen a Bécsi Repülőtéren a távhőellátást széndioxid-semleges módon biztosítjuk. Egy speciális technika lehetővé teszi számunkra, hogy a repülőtér működése karbonsemleges legyen" - mondta Dr. Günther Ofner, a Flughafen Wien AG igazgatótanácsának tagja.
A Flughafen Wien - külföldi érdekeltségeit, a máltai és a kasai repülőteret is beleértve - 2021-ben összesen 13,1 millió utast regisztrált, ami 66,8 százalékos utasszámcsökkenést jelent a válság előtti 2019-es évhez képest. 2021-ben a vállalatcsoport külföldi érdekeltségeit súlyosan érintette a Covid-19 járvány: a Máltai Repülőtér 2021-ben 2 540 335 utast regisztrált, ami 2019-hez képest 65,2 százalékos csökkenést jelent. A Kassai Repülőtér által 2021-ben regisztrált 166 515 utas 2019-hez képest 70 százalékos csökkenést takar.
2022 fellendülést hozhat, de továbbra is kihívást jelent: míg a jelenlegi kilátások szerint az első három-hat hónap még gyenge lehet, a nyártól és az év második felében jelentős utasszám-növekedés várható. 2022-ben a Flughafen Wien mintegy 17 millió utasra számít a bécsi telephelyen, a teljes vállalatcsoport pedig mintegy 21 millióra.
A Bécsi Repülőtér működése a terminálon az Osztrák Szövetségi Haderő, a határrendőrség, a légitársaságok és a kiszolgáló ügynökök által gondosan ellenőrzött, az egyre sűrűbb csúcsforgalom, a változó menetrendek és a szigorú utazási szabályok jelentette jelentős kihívások ellenére eredményes: 2021-ben a Bécsi Repülőtér számított az EU legpontosabb csomópontjának.
Az utasok számára számos újítást vezettek be: a 3-as terminálon olyan új üzletek és éttermek nyíltak, mint az AÏDA, a Manner, az 1837-es bécsi söröző és a dean&david, 2022-ben pedig a sztárszakács Wolfgang Puck és a Bieder & Maier kávémárka, valamint a Veganista/LaLa és a Trześniewski által fémjelzett nevezetes éttermek következnek.
A Bécsi Repülőtér COVID-19 tesztelésre vonatkozó ajánlata ugyancsak kedvező fogadtatásra talál: az itteni tesztállomás 2020. májusi beindítása óta több mint 300 ezer antigén- és PCR-tesztet végeztek el úgy, hogy az eredmények még aznap rendelkezésre álltak.
Az AirportCity is növekszik: a Deutsche Logistik Holding DLH egy 45 ezer négyzetméteres logisztikai parkkal indul, a DHL Air itt hozza létre a központját, a Helios Real Estate pedig 2022-ben 21 hektáron épít logisztikai központot.
A Vienna International Airport 2022-ben is következetesen folytatja fenntarthatósági stratégiáját, hogy zöld repülőtérré váljon.