3p

Az Európai Bizottság szerint nincs minden rendben a magyar légiközlekedéssel sem.

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő azzal kezdi szombati bejegyzését, hogy egy hónapja rostokol Ferihegyen a magyar állam tulajdonában álló Airbus teherszállító repülőgép, amely az elmúlt hetekben csupán kétszer szállt fel, egy-egy órára – legutóbb Zalaegerszegig repült és vissza, feltehetően valamilyen ellenőrző repülést hajtott végre.

„A gép megvásárlása amúgy is gazdaságilag teljesen irracionális döntés volt Orbánéktól, de egy ilyen méregdrága repülőgép akkor a leggazdaságtalanabb, ha a földön áll (hiszen nem termel bevételt, de a biztosítása, karbantartása, amortizációja akkor is 'ketyeg')

- írja Hadházy, akinek a tétlenség okára is van magyarázata.

A nyilvános adatbázisokból, korábbi sajtóhírekből és a repülést ismerő szakértőktől jött információkból az is világos, hogy miért nem repül Orbán egyik kedvenc játékszere. December 1-től már nem a Wizzair üzemelteti az adófizetők pénzén vett óriásgépet. Néhány hónapja lehetett olvasni arról, hogy a nevében magyar, valójában kínai érdekeltségű 'Hungarian Airlines' fogja átvenni az üzemeltetést, de mostanra világos, hogy ez nem sikerült. Információim szerint a gépet eddig repülő Wizzair pilóták közül egyetlen kapitány sem ment át az új 'magyar' (kínai) légitársasághoz. Állítólag két elsőtiszt kivételével mindenki maradt inkább a Wizzairnél. Ahhoz viszont, hogy egy ilyen, hosszútávú repüléseket végző gép folyamatosan dolgozhasson, legalább 8-10 pilótára lenne szükség.

Ráadásul Hadházy szerint nincs is a magyar légügyi hatóságnál sincs olyan képzett szakember, akinek jogosultsága lenne egy ilyen óriásgép üzemeltetésnek ellenőrzésére. Mindez viszont a képviselő szerint „egy még komolyabb ügyhöz” vezet el: az Európai Unió ugyanis kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen azért, mert a légiközlekedés hatósági ellenőrzése elégtelen hazánkban.

Az erről szóló, 2024. december 16-ai bejelentés szerint:

„Magyarország nem tud elegendő létszámú képzett személyzetet felmutatni ahhoz, hogy megfelelően felügyelje az engedéllyel rendelkező üzemben tartókat és azok szabályos működését. Emellett nem alakított ki olyan megbízható irányítási rendszert sem, amely kidolgozott irányelvekre, eljárásokra és világos szervezeti struktúrára támaszkodva képes lenne biztosítani a rendeletnek való megfelelést. Magyarország nem gondoskodott arról sem, hogy a tanúsított szervezetek a tanúsítványok, jóváhagyások és engedélyek kiadása előtt teljesítsék a rájuk vonatkozó követelményeket. Hiányoznak továbbá a minősített szervezetek tevékenységeinek nyomon követésére szolgáló hatékony ellenőrzési programok is, ideértve a rendszeres auditokat és vizsgálatokat.”

Az Európai Bizottság ezért felszólító levelet küldött Magyarországnak, amelynek két hónapja van arra, hogy válaszoljon a levélre és orvosolja a Bizottság által feltárt hiányosságokat. Amennyiben nem kap kielégítő választ, a Bizottság úgy határozhat, hogy indokolással ellátott véleményt ad ki.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ennek örülhetnek Németországban
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 11:29
Németország külkereskedelmi többlete a vártnál jelentősebben nőtt augusztusban júliushoz képest, amikor a behozatal csökkenése gyorsult, a kivitelé némileg lassult a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis honlapjára csütörtökön fölkerült adatok alapján.
Makro / Külgazdaság Csaba László: A nekünk járó uniós pénzek maximum 10-15 százalékát lehet egy kormányváltás után hazahozni
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 9. 10:30
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja az október 8-ai élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 85. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Felkúsznak az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 10:15
Bár nem változnak az üzemanyagok nagykereskedelmi árai, a kutakon csütörtökön a benzin és a gázolaj is átlagban 1 forinttal kerül többe.
Makro / Külgazdaság Bizonygatják az oroszok, hogy nem okoztak fennakadást az ukrán dróntámadások
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 19:44
Az olajfinomítók csúcsra járnak.
Makro / Külgazdaság Nagy volt az egyetértés Varga Mihályék közt
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 15:28
Megjelent a kamatdöntési jegyzőkönyv.
Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
Makro / Külgazdaság Az erősebb forintnak az autósok is örülhetnek?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:00
Csütörtökön nem változnak a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG