"2021-ben a MABISZ tagjainak díjbevétele meghaladta az 1376 milliárd forintot. Ez 10,75 százalékkal magasabb, mint amennyi az előző évi volt, derül ki a szövetség összesített adataiból. A számok kis mértékben eltérnek az MNB statisztikáitól, mivel utóbbi nem veszi figyelembe a fióktelepek eredményeit, másrészt nem mindegyik biztosító tagja a szövetségnek" – emlékeztetett pénteki sajtóbeszélgetésén Dr. Pandurics Anett, a MABISZ elnöke.
A korábbi évektől eltérően tavaly az élet üzletág díjbevételei gyarapodtak nagyobb ütemben, 13,9 százalékkal, 634 milliárd forintra. Ezzel szemben a nem-élet területen a díjbevételek 8,2 százalkkal, 742 milliárd forintra emelkedtek.
A díjbevétel növekedést leginkább az indexálások és az élet egyszeri és eseti befizetések okozták. Kimagasló mértékben a kockázati életbiztosítások díjbevétele nőtt 2021-ben, összesen mintegy 48,6 százalékkal. A nyugdíjbiztosítások növekedése már valamivel az teljes élet ágazat bővülése alatti, összesen 13,4 százalékos. Az indexhez- vagy befektetési egységekhez kötött életbiztosítás+15,8 százalékkal nőttek. Az egészségbiztosítások pedig igen jelentős mértékben, 48,6 százalékkal nőttek tavaly. A válság felerősítette az öngondoskodás jelentőségét, a visszavásárlások aránya is kedvezően alakult.
A nem-élet termékek közül a vállalati vagyonbiztosítások (kivéve KKV-k) díjbevétel növekedése volt a legmagasabb, +18,5 százalékos. A lakossági vagyonbiztosítások +7,9 százalékkal nőttek, a kgfb +3,3 százalékkal, a casco+9,4 százalékkal. Ez a négy termék a nem-élet ágazat díjbevételének kb. 81 százalékát adja. Az átlagtól jóval magasabb volt az ipari biztosítások bővülése, a KGFB díjakat valószínűleg díjcsökkentő irányba befolyásolta az alacsonyabb forgalom az utakon, de a magas kárinflációt is figyelembe kellett venni. Az pandémiának áldozatul esett utasbiztosítási piac tavaly még mindig gyengén teljesített, a 2019-es számok felét tudta hozni. Az építőanyagok inflációja miatt érdemes a lakásbiztosítási szerződéseket korszerűsíteni, a biztosítók által ajánlott indexálást felfogadni, elkerülve ezáltal az alulbiztosítottságot.
A tárgyévi kárráfordítások összeségében 12,3 százalékkal emelkedtek, amely tehát meghaladta a díjbevétel növekedési ütemét. Az élet területen a kárráfordítások 16,0 százalékkal, míg a nem élet területen 7,0 százalékkal nőttek 2021-ben.
Szövetségi és vállalati szinten is segítik a biztosítók a menekülteket
A MABISZ az ukrajnai menekültek ellátása érdekében 10 millió forinttal támogatja az Ökumenikus Segélyszervezet munkáját. E mellett a szövetség szinte minden tagja csoportszinten és egyénileg is nagyon jelentős felajánlásokat tett már eddig is a menekültek megsegítésére, vagy most önti végső formába a konkrét terveket.
Eddig a magyarországi biztosítók - anyavállalataik összességében több százezer dolláros, illetve több tízmillió eurós felajánlásai mellett - közvetlenül több mint 135 millió forintot ajánlottak már fel a menekültek támogatására olyan segélyszervezeteken keresztül, mint a Magyar Vöröskereszt, a Máltai Szeretetszolgálat és az Ökumenikus Segélyszervezet.
Van olyan biztosító, amelyik már a Magyarországon maradó menekültcsaládok gyermekeinek iskoláztatására készül iskolaszerek és számítástechnikai eszközök beszerzésével, mások a menekültek elszállásolását segítik. Több társaság emellett munkatársai körében adománygyűjtést vagy pénzadományokat szervez, önkénteseket toboroz a menekültek ellátásának segítéséhez. Az az általános benyomás, hogy társaságonként és munkavállalókként is, minden szinten segíteni szeretne mindenki.
Tovább fejlődik az E-kárbejelentő
Negyedik éve folyamatosan működik és fejlődik az E-kárbejelentő alkalmazás, melyet nem csak az ügyfelek, de a szakma is elismer: az E-kárbejelentő alkalmazás 2021-ben „Az Év Technológiai és Digitális Megoldása” díjat kapott. Indulása óta több mint 410 ezer letöltés, több mint 10 ezer kárbejelentés történt 2021-ben ezen a csatornán keresztül, ami 20 százalékos növekedést jelent – közölte Mészáros László, a MABISZ informatikai főosztályvezetője. A háborús helyzetre reagálva az applikáción keresztül azokat a károkat is be lehet jelenteni a Mabisz felé, ahol egy külföldi gépjármű okozta a kárt, a Mabisz elindítja a kárrendezési folyamatot.
Tavalyi fejlesztés a gyorsított azonosítás funkció, amivel a biztosítási kötvény adatai automatikusan kitöltődnek, így a kitöltési idő is lecsökkent. Az alkalmazás ismertségét növeli, hogy 2021-ben bekerült a KRESZ e-learning tananyagába, emellett rendezvényeken is rendszeresen bemutatják a rendszer működését. A jövőben a bejelenthető káresemények körét tervezzük bővíteni, a felhasználói élményt növelni, a kárrendezést tovább egyszerűsíteni – közölte Mészáros László.