4p

Nem mer szembemenni az előző lengyel kormány sok szakértő szerint pénzpocsékoló  megaberuházásával a tavaly ősz óta regnáló új varsói vezetés, inkább csak elsasszézna tőle.

A lengyel kormány felfüggesztette a Szolidaritás Közlekedési Csomópont (CPK) névre keresztelt óriási
repülőtér, illetve vasúti és közúti csomópont építését, amelyet elődje Varsó és Łódź közé álmodott – derült ki a Notes from Poland hírportál beszámolójából. Auditálják a projektet, amely megosztja a politikusokat, a szakértőket és a laikus közvéleményt is.

A szkeptikusok élén Maciej Lasek, az állami beruházásokért és a regionális politikáért felelős minisztérium helyettes vezetője áll. Ehhez a tárcához tartozik a CPK, amelynek felügyelőbizottságát egy mozdulattal leváltották olyan szakemberekre, akik együttműködnek majd a felülvizsgálatot végző szaktárcával.

Iszonyú összeget vinne el a beruházás. Fotó: Depositphotos
Iszonyú összeget vinne el a beruházás. Fotó: Depositphotos

Donald Tusk miniszterelnök annyit mondott a projektről, hogy szemben az előző kormánnyal - a
jobboldali Jog és Igazságosság (PiS) vezetőivel - neki nincs német- és franciafóbiája. Ezért nem gondolja, hogy Lengyelországnak meg kellene mutatnia, hogy nagyobb közlekedési csomópontja van, mint Európa két vezető hatalmának. Emellett úgy véli, nem árt kétszer meggondolni egy olyan projekt folytatását, amely minden egyes lengyel családnak 50 ezer złotyjába (4,5 millió forint) fájna. Ráadásul ezt jelentős részben hitelként vennék fel.

Árfolyam

Az új kormány sem egységes azonban az üggyel kapcsolatban. Dariusz Klimczak elismételte azt az érvet, amelyet mindig elmondanak a nagyberuházásokkal kapcsolatban. Olyan sok pénzt öltek már bele, hogy kár lenne kidobni azt az ablakon. Ez a gondolkodás nem veszi figyelembe, hogy még sokkal több pénzt is el lehet pocsékolni rossz ötletek megvalósítására.

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója például ostoba politikusok hülyeségének minősítette a tervet. Szerinte a lengyelek egy homokvárat terveznek építeni a semmi közepén. Miután a CPK politikai kérdés, a lakosság a politikai megosztottsággal párhuzamosan vélekedik róla. Egy novemberi felmérésben a megkérdezettek 51 százaléka azt nyilatkozta, hogy a Tusk-kormánynak folytatnia kellene a projektet, míg a válaszadók 40 százaléka feladná a gigacsomópont építésének tervét.

Hizlalni kellene a nemzeti légitársaságot

Lengyelország légi forgalmi kapacitásának bővítésére egyébként szükség lenne, ám kérdés, ezt hogyan valósítsák meg. A nemzeti légitársaság, a LOT 2019-ben tízmillió utast szállított, ami elmarad, a Lufthansa, az Air France-KLM vagy akár a Ryanair és a Wizz Air forgalmától, de azért nem jelentéktelen.

A LOT nyereséges működéséhez ezt a számot növelni kellene, ehhez viszont a cégnek bővítenie kellene hálózatát, célállomásait és pénzesebb, gyakrabban repülő utasokat kellene szereznie. A CPK hívei szerint a növekedést a gigarepülőtér segítségével lehetne elérni. Emellett a létesítmény nagy cargoforgalmat bonyolíthatna le. A gond az, hogy a matek még a CPK megrendelésére a légitársaságok világszervezete, az IATA által készített prognózis szerint sem jön ki. Ezt A tanulmány 2060-ra 65 millió utast jósol, miközben a PiS-kormány 100 millióra számított. A légi forgalmi szövetség becslése szerint a CPK félmillió tonna árut kezelhet 2030-ban, ami 2025-re egymillióra, majd 2060-ra 1,75 millióra mehet fel. A frankfurti, valamint a párizsi Charles de Gaulle repülőtér jelenlegi forgalma 2,1-2,1 millió tonna, a londoni Heathrow-é 1,7 millió tonna. Ezek nyilván nőni fognak a következő években, így a lengyelek csak kullognának Nyugat-Európa mögött.

Ami az építési határidőt illeti, a CPK-projekt korábbi felelőse, Mikolaj Wild elismerte, hogy a független szakértők 15 százalékos esélyt adnak a beruházás befejezésének 2028-ra, ahogy azt tervezték. Az új varsói vezetés szerint egyébként az előző kormány elhanyagolta a varsói Chopin repülőteret, mondván, úgyis megépül a CPK. Ez a légikikötő 18,5 millió utast fogadott 2023-ban és becslések szerint néhány éven belül 22 millióval eléri kapacitása maximumát. Eközben az IATA 40 milliós utasforgalmat becsül a lengyel fővárosra vonatkozóan 2040-re. A Chopin és a másik varsói reptér, a Modlin, amely tavaly 3,4 millió utas fogadott, nem tudja ezt kiszolgálni, miután korlátozott azoknak a járatoknak a száma és zajterhelése, amelyek elférnek a Varsó körüli légi folyosókban.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nálunk zuhan, az osztrákoknál izmosodik az ipar
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 16:31
Az osztrák ipari termelés nőtt augusztusban éves szinten az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) pénteken közzétett adatai szerint.
Makro / Külgazdaság 60 százalékkal esett vissza Ukrajna gázkitermelése a pénteki orosz támadás után
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 12:53
Több régióban, köztük Kijev megyében az áramszolgáltatók vészhelyzeti lekapcsolást vezettek be.
Makro / Külgazdaság Autoriter rendszer elleni küzdelemért adták az idei Nobel-békedíjat
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 11:39
A venezuelai María Corina Machado halálos fenyegetéseket is kapott, ezért költöznie kellett, de az országban maradt. A Nobel-bizottság a díjátadón arról beszélt: a demokrácia azokon az embereken múlik, akik nem maradnak csendben.
Makro / Külgazdaság Véget ért a Napkirályok kora – e nélkül halálra van ítélve egy cég
Imre Lőrinc | 2025. október 10. 10:16
A generációváltás csak egy jól hangzó szlogen, valójában világszinten a cégek kevesebb mint ötödére jellemző, hogy családon belül öröklődik tovább a vállalatirányítás. Ami elengedhetetlen, az a független menedzsment: a rendszerváltozás utáni időszak első generációs vállalkozói ugyanakkor nehezen mondanak le a Napkirály-státuszukról. Cikkünkben a hazai kkv-szektor tipikus problémáira egy magyar viszonylatban ritkaságszámba menő fúzió segítségével világítunk rá.
Makro / Külgazdaság Trump megtiltaná a kínai légitársaságoknak, hogy Oroszországon keresztül repüljenek az USA-ba
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 08:54
Az amerikai légitársaságok régóta kifogásolták, hogy a kínai gépek átrepülhetnek az orosz légtéren, az amerikai repülők viszont nem. Trump az után beszélt a terveiről, hogy Kína szigorította a ritkaföldfémek exportellenőrzését.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint az EU a Tisza Párt adóemeléséből finanszírozná az ukránokat
Csabai Károly | 2025. október 10. 08:39
A kormányfő a szokásos péntek reggeli közrádiós interjúját ezúttal Kolozsváron adta.
Makro / Külgazdaság Kidobná Spanyolországot a NATO-ból Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 07:58
Az amerikai elnök szerint nincs rendben, hogy Spanyolország nem egyezett bele abba, hogy a GDP 5 százalékát költsék az ország védelmére.
Makro / Külgazdaság Ismét 420 alatt a svájci frank
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 07:27
Jól indult a péntek a forintnak, az euróval és a dollárral szemben is erősödni tudott. 
Makro / Külgazdaság Részvény, arany vagy ingatlan: mibe fektessünk válság idején?
Imre Lőrinc | 2025. október 9. 18:31
Válságról-válságra éljük az életünket, az elmúlt hat-hét évben teljesen más viszonyok alakultak ki a globális gazdaságban, mint a megelőző évtizedekben – hangzott el a lapcsoportunk által rendezett Klasszis Befektetői Klubon. A portfóliókat is ennek tudatában érdemes kialakítani: ideje lehet növelni a reáleszközök súlyát, és az sem mindig egyértelmű, hogy a kötvény lesz a nyerő befektetés.
Makro / Külgazdaság Ezt üzenték a horvátok a Molnak az Adria kőolajvezetékről
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:55
A Janaf horvát kőolajvezeték-üzemeltető vállalat nem eladó, ilyen lehetőséget a kormány nem fontolgat – jelentette ki Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök a kabinet ülésén.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG