4p

Nem mer szembemenni az előző lengyel kormány sok szakértő szerint pénzpocsékoló  megaberuházásával a tavaly ősz óta regnáló új varsói vezetés, inkább csak elsasszézna tőle.

A lengyel kormány felfüggesztette a Szolidaritás Közlekedési Csomópont (CPK) névre keresztelt óriási
repülőtér, illetve vasúti és közúti csomópont építését, amelyet elődje Varsó és Łódź közé álmodott – derült ki a Notes from Poland hírportál beszámolójából. Auditálják a projektet, amely megosztja a politikusokat, a szakértőket és a laikus közvéleményt is.

A szkeptikusok élén Maciej Lasek, az állami beruházásokért és a regionális politikáért felelős minisztérium helyettes vezetője áll. Ehhez a tárcához tartozik a CPK, amelynek felügyelőbizottságát egy mozdulattal leváltották olyan szakemberekre, akik együttműködnek majd a felülvizsgálatot végző szaktárcával.

Iszonyú összeget vinne el a beruházás. Fotó: Depositphotos
Iszonyú összeget vinne el a beruházás. Fotó: Depositphotos

Donald Tusk miniszterelnök annyit mondott a projektről, hogy szemben az előző kormánnyal - a
jobboldali Jog és Igazságosság (PiS) vezetőivel - neki nincs német- és franciafóbiája. Ezért nem gondolja, hogy Lengyelországnak meg kellene mutatnia, hogy nagyobb közlekedési csomópontja van, mint Európa két vezető hatalmának. Emellett úgy véli, nem árt kétszer meggondolni egy olyan projekt folytatását, amely minden egyes lengyel családnak 50 ezer złotyjába (4,5 millió forint) fájna. Ráadásul ezt jelentős részben hitelként vennék fel.

Árfolyam

Az új kormány sem egységes azonban az üggyel kapcsolatban. Dariusz Klimczak elismételte azt az érvet, amelyet mindig elmondanak a nagyberuházásokkal kapcsolatban. Olyan sok pénzt öltek már bele, hogy kár lenne kidobni azt az ablakon. Ez a gondolkodás nem veszi figyelembe, hogy még sokkal több pénzt is el lehet pocsékolni rossz ötletek megvalósítására.

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója például ostoba politikusok hülyeségének minősítette a tervet. Szerinte a lengyelek egy homokvárat terveznek építeni a semmi közepén. Miután a CPK politikai kérdés, a lakosság a politikai megosztottsággal párhuzamosan vélekedik róla. Egy novemberi felmérésben a megkérdezettek 51 százaléka azt nyilatkozta, hogy a Tusk-kormánynak folytatnia kellene a projektet, míg a válaszadók 40 százaléka feladná a gigacsomópont építésének tervét.

Hizlalni kellene a nemzeti légitársaságot

Lengyelország légi forgalmi kapacitásának bővítésére egyébként szükség lenne, ám kérdés, ezt hogyan valósítsák meg. A nemzeti légitársaság, a LOT 2019-ben tízmillió utast szállított, ami elmarad, a Lufthansa, az Air France-KLM vagy akár a Ryanair és a Wizz Air forgalmától, de azért nem jelentéktelen.

A LOT nyereséges működéséhez ezt a számot növelni kellene, ehhez viszont a cégnek bővítenie kellene hálózatát, célállomásait és pénzesebb, gyakrabban repülő utasokat kellene szereznie. A CPK hívei szerint a növekedést a gigarepülőtér segítségével lehetne elérni. Emellett a létesítmény nagy cargoforgalmat bonyolíthatna le. A gond az, hogy a matek még a CPK megrendelésére a légitársaságok világszervezete, az IATA által készített prognózis szerint sem jön ki. Ezt A tanulmány 2060-ra 65 millió utast jósol, miközben a PiS-kormány 100 millióra számított. A légi forgalmi szövetség becslése szerint a CPK félmillió tonna árut kezelhet 2030-ban, ami 2025-re egymillióra, majd 2060-ra 1,75 millióra mehet fel. A frankfurti, valamint a párizsi Charles de Gaulle repülőtér jelenlegi forgalma 2,1-2,1 millió tonna, a londoni Heathrow-é 1,7 millió tonna. Ezek nyilván nőni fognak a következő években, így a lengyelek csak kullognának Nyugat-Európa mögött.

Ami az építési határidőt illeti, a CPK-projekt korábbi felelőse, Mikolaj Wild elismerte, hogy a független szakértők 15 százalékos esélyt adnak a beruházás befejezésének 2028-ra, ahogy azt tervezték. Az új varsói vezetés szerint egyébként az előző kormány elhanyagolta a varsói Chopin repülőteret, mondván, úgyis megépül a CPK. Ez a légikikötő 18,5 millió utast fogadott 2023-ban és becslések szerint néhány éven belül 22 millióval eléri kapacitása maximumát. Eközben az IATA 40 milliós utasforgalmat becsül a lengyel fővárosra vonatkozóan 2040-re. A Chopin és a másik varsói reptér, a Modlin, amely tavaly 3,4 millió utas fogadott, nem tudja ezt kiszolgálni, miután korlátozott azoknak a járatoknak a száma és zajterhelése, amelyek elférnek a Varsó körüli légi folyosókban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vészjósló: szabadulnak a dolgozóktól a német cégek
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 18:04
Bár a német foglalkoztatási mutatók javultak, szinte minden ágazatban leépítések vannak.
Makro / Külgazdaság Kamatot vágott az EKB
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 14:56
Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki kamatdöntő ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette irányadó kamatlábait.
Makro / Külgazdaság Sárgulhatnak az irigységtől Nagy Mártonék
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 12:11
Még a vártnál is jobb adat jött Varsóból.
Makro / Külgazdaság Árfigyelő? Piha! Bojkottal bírnák jobb belátásra a nyerészkedő üzleteket a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 11:12
Már elérték, hogy 2500 termék ára csökkent, 50 százalékos akciókat is hirdettek a megcélzott boltok. De itt nem áll meg a horvát mozgalom.
Makro / Külgazdaság Már megint keresgélhet Nagy Márton: 261 milliárd forint hiányzik
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 08:42
639 millió euróval romlott tavaly ilyenkorhoz képest a külkereskedelmi egyenleg, ez nagyjából 261 milliárd forint. Csökkent az export, nőtt az import.
Makro / Külgazdaság Véget ért a recesszió, de ez Orbán Viktorék egyetlen jó híre a GDP-ről
Privátbankár.hu | 2025. január 30. 08:30
A tavalyi utolsó negyedév minimális 0,2 százalékos gazdasági növekedése csak arra volt jó, hogy éves szinten ne legyen mínusz, de a 0,6 százalékos nem túl acélos.
Makro / Külgazdaság Nem vet ki szankciókat az EU az orosz LNG-re – csúcsra pörög Moszkva gázbiznisze
Wéber Balázs | 2025. január 30. 05:42
Rekordszintre nőtt tavaly az orosz LNG-export, a legnagyobb vevők pedig érdekes módon az európai országok voltak. A kiszivárgott információk szerint az EU, amely eddig 15 szankciós csomagot fogadott el Oroszországgal szemben, az orosz cseppfolyós földgázt továbbra sem kívánja kitiltani – tehát a vezetékes és a tengeri szállítás is fennmarad.
Makro / Külgazdaság Most tényleg foghatja a fejét Nagy Márton: nagyon rossz hír jött
Privátbankár.hu | 2025. január 29. 16:18
Hatalmasat rontottak a német gazdasági kilátásokon.
Makro / Külgazdaság Milyen ideológia érkezik Trumppal? Orbán Krisztiánt erről is kérdezzük
Privátbankár.hu | 2025. január 29. 14:37
A közgazdász végzettségű, magát azonban inkább közgondolkodóként meghatározó vendégünkkel a Klasszis Klub Live-ban február 6-án, csütörtökön 15 órakor (vagyis a szokásosnál fél órával korábban) beszélgetünk. Például arra keresve a választ, ami viszonylag sokakat foglalkoztat: miért gondolták annyian, hogy a neoliberalizmus működhet és végül miért nem működött? Van-e visszaút és ha igen, hogyan? Szokás szerint azonban Orbán Krisztiántól nem csak mi kérdezünk, ezt olvasóink, nézőink is megtehetik – ehhez elég csak egy ingyenes regisztráció.
Makro / Külgazdaság Jó hír: a gázimportkitettségünk csökkentésében több fontos előrelépés történt
Privátbankár.hu | 2025. január 29. 13:14
2024-ben földgázban megközelítette az 1,9 milliárd köbmétert, kőolajban pedig meghaladta az 1 millió tonnát a belföldi lelőhelyeken kitermelt energiahordozók mennyisége.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG