4p

Nem mer szembemenni az előző lengyel kormány sok szakértő szerint pénzpocsékoló  megaberuházásával a tavaly ősz óta regnáló új varsói vezetés, inkább csak elsasszézna tőle.

A lengyel kormány felfüggesztette a Szolidaritás Közlekedési Csomópont (CPK) névre keresztelt óriási
repülőtér, illetve vasúti és közúti csomópont építését, amelyet elődje Varsó és Łódź közé álmodott – derült ki a Notes from Poland hírportál beszámolójából. Auditálják a projektet, amely megosztja a politikusokat, a szakértőket és a laikus közvéleményt is.

A szkeptikusok élén Maciej Lasek, az állami beruházásokért és a regionális politikáért felelős minisztérium helyettes vezetője áll. Ehhez a tárcához tartozik a CPK, amelynek felügyelőbizottságát egy mozdulattal leváltották olyan szakemberekre, akik együttműködnek majd a felülvizsgálatot végző szaktárcával.

Iszonyú összeget vinne el a beruházás. Fotó: Depositphotos
Iszonyú összeget vinne el a beruházás. Fotó: Depositphotos

Donald Tusk miniszterelnök annyit mondott a projektről, hogy szemben az előző kormánnyal - a
jobboldali Jog és Igazságosság (PiS) vezetőivel - neki nincs német- és franciafóbiája. Ezért nem gondolja, hogy Lengyelországnak meg kellene mutatnia, hogy nagyobb közlekedési csomópontja van, mint Európa két vezető hatalmának. Emellett úgy véli, nem árt kétszer meggondolni egy olyan projekt folytatását, amely minden egyes lengyel családnak 50 ezer złotyjába (4,5 millió forint) fájna. Ráadásul ezt jelentős részben hitelként vennék fel.

Árfolyamok és grafikonok

Az új kormány sem egységes azonban az üggyel kapcsolatban. Dariusz Klimczak elismételte azt az érvet, amelyet mindig elmondanak a nagyberuházásokkal kapcsolatban. Olyan sok pénzt öltek már bele, hogy kár lenne kidobni azt az ablakon. Ez a gondolkodás nem veszi figyelembe, hogy még sokkal több pénzt is el lehet pocsékolni rossz ötletek megvalósítására.

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója például ostoba politikusok hülyeségének minősítette a tervet. Szerinte a lengyelek egy homokvárat terveznek építeni a semmi közepén. Miután a CPK politikai kérdés, a lakosság a politikai megosztottsággal párhuzamosan vélekedik róla. Egy novemberi felmérésben a megkérdezettek 51 százaléka azt nyilatkozta, hogy a Tusk-kormánynak folytatnia kellene a projektet, míg a válaszadók 40 százaléka feladná a gigacsomópont építésének tervét.

Hizlalni kellene a nemzeti légitársaságot

Lengyelország légi forgalmi kapacitásának bővítésére egyébként szükség lenne, ám kérdés, ezt hogyan valósítsák meg. A nemzeti légitársaság, a LOT 2019-ben tízmillió utast szállított, ami elmarad, a Lufthansa, az Air France-KLM vagy akár a Ryanair és a Wizz Air forgalmától, de azért nem jelentéktelen.

A LOT nyereséges működéséhez ezt a számot növelni kellene, ehhez viszont a cégnek bővítenie kellene hálózatát, célállomásait és pénzesebb, gyakrabban repülő utasokat kellene szereznie. A CPK hívei szerint a növekedést a gigarepülőtér segítségével lehetne elérni. Emellett a létesítmény nagy cargoforgalmat bonyolíthatna le. A gond az, hogy a matek még a CPK megrendelésére a légitársaságok világszervezete, az IATA által készített prognózis szerint sem jön ki. Ezt A tanulmány 2060-ra 65 millió utast jósol, miközben a PiS-kormány 100 millióra számított. A légi forgalmi szövetség becslése szerint a CPK félmillió tonna árut kezelhet 2030-ban, ami 2025-re egymillióra, majd 2060-ra 1,75 millióra mehet fel. A frankfurti, valamint a párizsi Charles de Gaulle repülőtér jelenlegi forgalma 2,1-2,1 millió tonna, a londoni Heathrow-é 1,7 millió tonna. Ezek nyilván nőni fognak a következő években, így a lengyelek csak kullognának Nyugat-Európa mögött.

Ami az építési határidőt illeti, a CPK-projekt korábbi felelőse, Mikolaj Wild elismerte, hogy a független szakértők 15 százalékos esélyt adnak a beruházás befejezésének 2028-ra, ahogy azt tervezték. Az új varsói vezetés szerint egyébként az előző kormány elhanyagolta a varsói Chopin repülőteret, mondván, úgyis megépül a CPK. Ez a légikikötő 18,5 millió utast fogadott 2023-ban és becslések szerint néhány éven belül 22 millióval eléri kapacitása maximumát. Eközben az IATA 40 milliós utasforgalmat becsül a lengyel fővárosra vonatkozóan 2040-re. A Chopin és a másik varsói reptér, a Modlin, amely tavaly 3,4 millió utas fogadott, nem tudja ezt kiszolgálni, miután korlátozott azoknak a járatoknak a száma és zajterhelése, amelyek elférnek a Varsó körüli légi folyosókban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Akik tejben-vajban fürösztik az olimpiai bajnokaikat
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 14:46
A párizsi olimpián szerzett magyar arany 55 millió forint állami jutalommal jár. Utánanéztünk, melyik ország biztosít élethosszig tartó jólétet bajnokainak és hol nincs kultúrája a legeredményesebbek anyagi elismerésének. 
Makro / Külgazdaság Bejött Kim Dzsongunnek a barátkozás Putyinnal?
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 11:59
Hosszú ideje először látszik növekedni az észak-koreai GDP.
Makro / Külgazdaság Mit reagál a benzinár a Kormányinfóra?
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 10:58
Miután a Kormányinfón arról volt szó, hogy veszélyben Magyarország ellátásbizontsága, kijöttek a szombattól érvényes üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság A briteken nevethetünk, a románokat irigyelhetjük
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 09:47
Ha az autóipar júniusi teljesítményét nézzük.
Makro / Külgazdaság Vajon képes lesz-e Magyar Péter maga köré egy jó csapatot szervezni? Horn Gábor szerint ez az igazi kérdés - videó
Csabai Károly | 2024. július 26. 09:33
A Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökével a Klasszis Klubban átbeszéltük az új Európai Parlament múlt heti megalakulásának a Fidesz-re és az azt tömörítő Patrióták Európáért frakcióra nézve szokatlanul diszkriminatív személyi, szervezeti döntéseit. De esett szó természetesen arról, vajon Magyar Péter és az immár általa elnökölt Tisza Párt győzhet-e a 2026-os országgyűlési választásokon. S mi lehet a következménye az önkormányzati voksolás után Budapesten kialakult patthelyzetnek, csődbe mehet-e Budapest? A Klasszis Klub 4. évfolyamának 55. adását most visszahallgathatja.
Makro / Külgazdaság Ez már az ukrán csőd kezdete? A Fitch szerint az lehet
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 09:11
Leminőstette a Fitch Ukrajnát.
Makro / Külgazdaság A budapestiek már házasodni sem akarnak
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 08:49
Ez is kiderül a KSH legfrissebb népességmozgalmi adataiból. Vidéken még házasodnak az emberek, gyereket viszont mindenhol keveset vállalnak.
Makro / Külgazdaság Megint lett újabb 23 ezer magyar munkanélküli
Privátbankár.hu | 2024. július 26. 08:31
Pedig a foglalkoztatottak száma is közel ennyivel nőtt.
Makro / Külgazdaság Átlép Orbán Viktor feje felett Donald Tusk, már a lengyel uniós elnökségre készül
Mester Nándor | 2024. július 25. 19:01
Sok más mellett rendezni és dinamizálni akarja a kétoldalú viszonyt Lengyelország Ukrajnával. A lengyel agrárgazdák egyezkednének, de védik a piacaikat, első körben a közlekedés és a szállítás lehet kitörési pont. 
Makro / Külgazdaság Óriási meglepetés jött a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2024. július 25. 15:52
A második negyedévben az első negyedévit és az elemzői várakozásokat is meghaladó mértékben nőtt az Egyesült Államok bruttó hazai terméke (GDP) a washingtoni kereskedelmi minisztérium gazdasági kutatóintézete, a Bureau of Economic Analysis (BEA) csütörtöki jelentése szerint.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG