5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Húsz kilométeres hídfőt foglaltak az ukránok a Dnyeper (Dnipro) bal partján és egy továbbit is kialakítottak ettől keletre. Izraelben sokan a gázai támadás elhalasztására akarják rávenni a hadsereget.

  • Az ukrán hadsereg a Prigyniprovszke településnél lévő vasúti híd déli végének környékén jelentős hídfőt foglalt a Dnyeper (Dnyipro) bal partján. Az Antonovszkij híd déli parti lábának környékétől eddig hídig 20 kilométer hosszú partszakaszt szabadítottak fel a Dnyipro megszállás alatt lévő oldalán. Ez lehetővé teszi, hogy hosszabb ideig biztosítsák a csapatok rotálását és az utánpótlást.
  • Miközben az oroszokat lekötik a próbálkozásaik ennek a hídfőnek a felszámolásával, az ukránok ettől keletre Krinkinél is átkeltek a folyón. Innen dél és nyugat felé tágítják a megszerzett területet. Az amerikai Institute for the Study of War (ISW) intézet elemzése szerint az ukrán hadsereg az oroszok légi támadásai ellenére itt is meg tudta szervezni az utánpótlást. Szakértők szerint az ukrán hadvezetés a hídfők kiépítésével ki akarja kényszeríteni, hogy az oroszok elvonják erőiket a déli és a keleti frontról. Ha ezt nem teszik, akkor tovább bővíthetik a hídfőket.
  • Tovább halmozódnak a kilőtt járművek az orosz hadsereg sikertelen avgyijivkai ellentámadásának környékén. Az emberáldozat is óriási, miután az orosz parancsnokok erőből akarják megtörni az ukrán védelmet – sikertelenül. A támadó konvojok állítólag már a frontvonaltól távol elveszik erőik 20-30 százalékát, mert a nyílt terepen jó célpontot kínálnak az ukrán tüzérségnek. A támadási kísérleteket ennek ellenére a hét végén is folytatódtak.

Komoly veszteségek az ukrajnai frontokon. Fotó: MTI/AP/Irina Ribakova
Komoly veszteségek az ukrajnai frontokon. Fotó: MTI/AP/Irina Ribakova

  • A brit védelmi minisztérium friss becslése szerint az orosz oldalon 150-170 ezer katona esett el vagy sérült meg olyan súlyosan, hogy nem térhet vissza a frontra. Az enyhébb sérüléseket is figyelembe véve 240-290 ezer lehet a sérültek száma. Ez a becslés nem tartalmazza a Wagner magánhadsereg emberveszteségét, illetve Wagner börtönökből besorozott katonái közül elesetteket. 
  • A fotóval vagy videóval bizonyítható veszteségeket listázó Oryx hírportál szerint október 15. és 18. között az orosz fél 84, az ukrán 19 katonai járművet vesztett. Egyetlen napon, október 20-án az orosz veszteség 87 jármű volt, míg az ukrán három.
  • A keleti és nyugati megszállt területeken lévő orosz repülőterek elleni ukrán támadásokban 15 Ka–52-es helikopter ment tönkre vagy sérül meg. Ezekből nagyon keveset tudnak gyártani. Eddig ez volt a leghatásosabb orosz fegyver az ukrán harckocsik ellen. 
  • Mind az orosz, mind az ukrán oldalon hiány mutatkozik kínai gyártmányú drónokból és az ezekhez szükséges alkatrészekből. A brit Rusi kutatóintézet szerint az ukránok havonta több ezer drónt vesztenek. A pekingi kormány szeptember elején korlátozást vezetett be a hosszabb hatótávolságú, több mint négy kilogramm súlyú drónok exportjára.
  • A német kormány 2024-es költségvetésében ötmilliárd dollár irányoztak elő Ukrajna támogatására.
  • Az orosz média úgy tálalja Vlagyimir Putyin kínai útját, mint ami az orosz államfő győzelmét bizonyítja a Nyugat felett. Valójában üres kézzel tért haza Moszkvába. Sem jelentős energetikai sem mezőgazdasági megállapodást nem tudott kötni Pekingben. 
  • Az orosz kormány visszafogja számos állami támogatást élvező környezetvédelmi program finanszírozását a 2024–2026-os költségvetési tervekben – adta hírül a Vedomoszty üzleti napilap. Egyebek mellett a tucatnyi város levegőminőségét javítani hivatott program költségkeretét felére, hatmilliárd rubelre (23 milliárd forint) csökkentik.

MI történt Gázában?

  • Bejutott a második humanitárius segítséget szállító konvoj is Gázába. Ez 14 teherautóból állt. Martin Griffiths, az ENSZ elnökhelyettese szerint ez a szállítmány csak a remény szikráját hozta az ott élőknek.
  • Itamar Ben-Gvir, Izrael biztonsági minisztere azt mondta, hogy nem garantálható a segélyek folyamatos szállítása, ha a Hamász nem engedi el az október 7-ei támadásában elfogott túszokat. 
  • Egy izraeli tank véletlenül rálőtt és eltalált egy egyiptomi határőrizeti pontot a gázai határon – ismerte el az izraeli hadsereg. 
  • Az Izraellel szövetséges országok igyekeznek rávenni a tel-avivi vezetést, hogy a hadsereg addig ne indítsa el gázai szárazföldi támadását, amíg nem szabadulnak ki a Hamász kezében lévő túszok. Ugyanezt akarják az elrabolt emberek családtagjai is. 
  • Az iráni vezetés szerint a közel-keleti régió „kikerülhet az ellenőrzés alól”, ha az izraeli hadsereg folytatja a támadásait. A teheráni kormány külügyminisztere az Egyesült Államoknak, és „proxyjának”, Izraelnek címezte megjegyzését. Elsősorban az áramfejlesztő generátorokhoz szükséges üzemanyagra és tiszta vízre van szükségük a gázai kórházaknak. A Vöröskereszt nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy a gázai egészségügyi intézmények hullaházakká válhatnak, ha nem jutnak áramhoz.


BBC, Guardian, Moscow Times

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A fideszes nagyuraknak régóta fáj a foguk erre a balos munkásvárosra
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:29
Salgótarjánnak új polgármestere lesz. Akárki is nyer, nem lesz könnyű dolga.
Makro / Külgazdaság Hiába emelkedett, még mindig a sokéves átlag alatt a magyar BMI
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:01
Sőt, az elmúlt évekhez képest is alacsonyabb az idei áprilisi értéke e fontos mutatónak.
Makro / Külgazdaság 1,2 milliárd euróval javult egy fontos magyar mutató
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 08:31
Mondjuk nemcsak az export nőtt, hanem az import is csökkent.
Makro / Külgazdaság Légből kapott titkok – miért fehér és miért húz maga után csíkot?
Elek Lenke | 2024. május 1. 15:05
Bár ma már a tömegközlekedés egyik formája a repülés, mégsem tudunk mindent a világ legdrágább járművek titkairól, ugyanakkor a legtöbben kíváncsiak vagyunk rá. Ezt a kíváncsiságot elégíti ki az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap összeállítása.
Makro / Külgazdaság Csak két magánnyugdíjpénztár marad a piacon
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 14:05
A hosszú éveken át négyszereplős piacon rövidesen csak két intézmény marad állva.
Makro / Külgazdaság A nyugalma érdekében jobb, ha nem nézi meg, hogy mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 08:58
Vegyesen mozgott a forint a főbb devizákkal szemben szerdán reggel a bankközi devizapiacon az előző estéhez képest.
Makro / Külgazdaság Négy évig felhőtlen lesz az ég a gazdaság felett, legalábbis a Pénzügyminisztérium szerint
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 19:35
Ezt ígérte a kormány a Brüsszelhez elküldött Konvergencia Programban.
Makro / Külgazdaság Erre senki nem számított a pénzügyi világban!
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 16:34
Noel Quinn, a HSBC csoport vezérigazgatója öt év után váratlanul bejelentette, távozik a bank vezérigazgatói székéből.
Makro / Külgazdaság A fogyasztás fellendülése lehet a gazdasági növekedés alapja
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 15:22
Az MBH Bank értékeli az első negyedéves GDP-adatokat.
Makro / Külgazdaság Földön, vízen, levegőben: megújítják az ukránok az európai közlekedési kapcsolataikat
Mester Nándor | 2024. április 30. 15:01
Ukrajna számára létfontosságú, hogy minden lehetséges módon eljuttassa mezőgazdasági terményeit az export célországaiba Európában és azon kívül is, felhasználva a közúti kapcsolatrendszert, valamint a folyami és a tengeri kikötőket is. A közvetlen személyforgalom vasúton fejlődhet, de új buszjáratok is megjelenhetnek a nyugat-ukrajnai városok és Kijev bevonásával. Mindehhez persze pénz kell, apróbb részletekben már sikerült is szerezniük.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG