3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség elkezdte összeállítani azt a széles körű vizsgálatot, mellyel a majdani, önvezető légitaxik robotpilótáit tudják minősíteni. Nem csak biztonsági szempontból tesztelnék a gépeket, terítékre kerülne egyebek mellett a zajszennyezés és a magánszféra esetleges megsértésének kérdése is.
Így festhet majd a Lilium légitaxija működés közben. (Forrás: Lilium Facebook)

Az Európai Unió repülésbiztonsági szerve tesztet fejleszt azzal a céllal, hogy segítségével meg tudják állapítani, biztonságos-e a majdani önvezető légitaxik mesterséges intelligenciája. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency, EASA) azt közölte, a légitaxik pilótaszoftvereit a szükséges szigorral fogják vizsgálataiknak alávetni, hogy ne csak a majdani utasok, de a járművek hatósugarába kerülők biztonságát is szavatolni tudják.

Az EASA rendkívül széleskörűnek ígéri a most még csak a kidolgozás elején járó légitaxi-tesztsorozatát. Közlésük szerint nem csak a járművek működését és karbantartását vennék szemügyre, de megvizsgálnák a kezelésükben résztvevő emberek iránt támasztott kompetencia-követelményeket, valamint a taxik zajszennyezését és a magánszféra esetleges megsértésének kérdéseit is.

Mindenki rárepül

A légitaxi-fejlesztés napjaink egyik nagy slágere: repülőgép- és autógyártó, valamint fuvaros techcég verseng egymással, hogy minél nagyobb szeletet kanyarítson ki magának a még nem is létező piacból. De olyan induló is rajthoz állt, melyet konkrétan légitaxizás céljából hoztak létre.

Ott van például az Airbus négyszemélyes, helikopterekhez hasonlóan függőlegesen fel- és leszállni képes CityAirbusa, mely május harmadikán tette meg első próbarepülését. Ott van az Uber, akik csak a nevüket és a pénzüket adják a projektjükhöz, a tervezést a Bell, a Boeing és az Embraer mérnökeire bízzák - céljuk, hogy az égi fuvarmegosztó Uber Air szolgáltatás 2023-ban elindulhasson.

A Rolls-Royce tavaly nyáron jelentette be, hogy a 2020-as évek elején-közepén már reptetné a saját elektromos, elforgatható szárnyú repülő taxiját, a kizárólag légitaxizási céllal létrejött startup, a Lilium pedig 2025-ben indítaná el szolgáltatását - ők múlt hónapban mutatták be öt férőhelyes, teljesen elektromos gépüket, mely állításuk szerint világelső a műfajában.

A Lilium már tárgyal is az EASA-val a gép biztonságának hitelesítéséről. Ez a légitaxi azonban nem önvezető és a szárnyai sem forognak el, a cég szóvivője így amellett érvel, hogy alkalmazhatóak lennének rá a könnyű repülőgépekre vonatkozó hitelesítési irányelvek.

Ugyanakkora szigor kell

Elaine Whyte, a PwC brit drónszakértője, a Brit Királyi Légierő korábbi biztonsági és légialkalmassági mérnöke szerint a légitaxiknál ugyanazokat a biztonsági előírásokat kellene alkalmazni, mint a hagyományos repülésnél.

"Ez valószínűleg jelentős belépési korlát lenne, és másfajta készségeket igényelne azoktól a potenciális gyártóktól, akik újak a szektorban."

Anita Sengupta, a „privát légi mobilitást” népszerűsíteni kívánó Los Angeles-i Airspace Experience Technologies startup társalapítója azt mondja, a kiberbiztonság kérdését a levegőben ugyanúgy rendezni kell, mint a szárazföldön.

Szerinte a légitaxi iparág képviselői jelenleg zöld utat kapnának a légiforgalmi irányítóktól, de a jövőben valószínűleg új rendszert kell felállítani az iparág megregulázására, melynek magában kell majd foglalnia a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás területét is.

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az izraeli kormány jóváhagyta az al-Dzsazíra bezárását Izraelben
Privátbankár.hu | 2024. május 5. 15:53
Az izraeli kormány jóváhagyta a katari székhelyű al-Dzsazíra pánarab hírtelevízió bezárását Izraelben, a csatorna jogászai válaszra készülnek.
Makro / Külgazdaság Litván startup tarol a használt ruhák piacán
Privátbankár.hu | 2024. május 5. 11:13
Meddig tart ki a lendülete?
Makro / Külgazdaság Jól átvernek minket a szupermarketekben, ha nem vagyunk résen!
Elek Lenke | 2024. május 3. 15:27
Ma már szinte minden áru előre van csomagolva, ami gondot okozhat a vevőknek. 
Makro / Külgazdaság Látványos a magyar kormány multiellenességének értelmetlensége
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 10:38
Bod Péter Ákos elemzésében mutat rá, hogy a magyar foglalkoztatási szerkezetben egyáltalán nem kiugró a multinacionális cégeknél dolgozók aránya.
Makro / Külgazdaság A lakásépítés szomorú képet mutat az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 08:30
A KSH friss adatai szerint az alacsony lakásépítési aktivitást csak néhány nagyobb beruházás élénkítette.
Makro / Külgazdaság Most érdemes kicentizni a tankolást, szombattól olcsóbb lesz
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 11:16
Rendkívülit lépett a Mol.
Makro / Külgazdaság A fideszes nagyuraknak régóta fáj a foguk erre a balos munkásvárosra
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:29
Salgótarjánnak új polgármestere lesz. Akárki is nyer, nem lesz könnyű dolga.
Makro / Külgazdaság Hiába emelkedett, még mindig a sokéves átlag alatt a magyar BMI
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:01
Sőt, az elmúlt évekhez képest is alacsonyabb az idei áprilisi értéke e fontos mutatónak.
Makro / Külgazdaság 1,2 milliárd euróval javult egy fontos magyar mutató
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 08:31
Mondjuk nemcsak az export nőtt, hanem az import is csökkent.
Makro / Külgazdaság Légből kapott titkok – miért fehér és miért húz maga után csíkot?
Elek Lenke | 2024. május 1. 15:05
Bár ma már a tömegközlekedés egyik formája a repülés, mégsem tudunk mindent a világ legdrágább járművek titkairól, ugyanakkor a legtöbben kíváncsiak vagyunk rá. Ezt a kíváncsiságot elégíti ki az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap összeállítása.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG