3p
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség elkezdte összeállítani azt a széles körű vizsgálatot, mellyel a majdani, önvezető légitaxik robotpilótáit tudják minősíteni. Nem csak biztonsági szempontból tesztelnék a gépeket, terítékre kerülne egyebek mellett a zajszennyezés és a magánszféra esetleges megsértésének kérdése is.
Így festhet majd a Lilium légitaxija működés közben. (Forrás: Lilium Facebook)

Az Európai Unió repülésbiztonsági szerve tesztet fejleszt azzal a céllal, hogy segítségével meg tudják állapítani, biztonságos-e a majdani önvezető légitaxik mesterséges intelligenciája. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency, EASA) azt közölte, a légitaxik pilótaszoftvereit a szükséges szigorral fogják vizsgálataiknak alávetni, hogy ne csak a majdani utasok, de a járművek hatósugarába kerülők biztonságát is szavatolni tudják.

Az EASA rendkívül széleskörűnek ígéri a most még csak a kidolgozás elején járó légitaxi-tesztsorozatát. Közlésük szerint nem csak a járművek működését és karbantartását vennék szemügyre, de megvizsgálnák a kezelésükben résztvevő emberek iránt támasztott kompetencia-követelményeket, valamint a taxik zajszennyezését és a magánszféra esetleges megsértésének kérdéseit is.

Mindenki rárepül

A légitaxi-fejlesztés napjaink egyik nagy slágere: repülőgép- és autógyártó, valamint fuvaros techcég verseng egymással, hogy minél nagyobb szeletet kanyarítson ki magának a még nem is létező piacból. De olyan induló is rajthoz állt, melyet konkrétan légitaxizás céljából hoztak létre.

Ott van például az Airbus négyszemélyes, helikopterekhez hasonlóan függőlegesen fel- és leszállni képes CityAirbusa, mely május harmadikán tette meg első próbarepülését. Ott van az Uber, akik csak a nevüket és a pénzüket adják a projektjükhöz, a tervezést a Bell, a Boeing és az Embraer mérnökeire bízzák - céljuk, hogy az égi fuvarmegosztó Uber Air szolgáltatás 2023-ban elindulhasson.

A Rolls-Royce tavaly nyáron jelentette be, hogy a 2020-as évek elején-közepén már reptetné a saját elektromos, elforgatható szárnyú repülő taxiját, a kizárólag légitaxizási céllal létrejött startup, a Lilium pedig 2025-ben indítaná el szolgáltatását - ők múlt hónapban mutatták be öt férőhelyes, teljesen elektromos gépüket, mely állításuk szerint világelső a műfajában.

A Lilium már tárgyal is az EASA-val a gép biztonságának hitelesítéséről. Ez a légitaxi azonban nem önvezető és a szárnyai sem forognak el, a cég szóvivője így amellett érvel, hogy alkalmazhatóak lennének rá a könnyű repülőgépekre vonatkozó hitelesítési irányelvek.

Ugyanakkora szigor kell

Elaine Whyte, a PwC brit drónszakértője, a Brit Királyi Légierő korábbi biztonsági és légialkalmassági mérnöke szerint a légitaxiknál ugyanazokat a biztonsági előírásokat kellene alkalmazni, mint a hagyományos repülésnél.

"Ez valószínűleg jelentős belépési korlát lenne, és másfajta készségeket igényelne azoktól a potenciális gyártóktól, akik újak a szektorban."

Anita Sengupta, a „privát légi mobilitást” népszerűsíteni kívánó Los Angeles-i Airspace Experience Technologies startup társalapítója azt mondja, a kiberbiztonság kérdését a levegőben ugyanúgy rendezni kell, mint a szárazföldön.

Szerinte a légitaxi iparág képviselői jelenleg zöld utat kapnának a légiforgalmi irányítóktól, de a jövőben valószínűleg új rendszert kell felállítani az iparág megregulázására, melynek magában kell majd foglalnia a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás területét is.

(Financial Times)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
Makro / Külgazdaság Óriási a baj, mindkét szuperhatalom kezdi bezárni a kapuit a németek előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:00
Jelentősen visszaesett a német áruexport 2025-ben az Egyesült Államokba és Kínába, amit az európai értékesítés és a szolgáltatásexport ellensúlyozott – derül ki a kölni székhelyű Institut der deutschen Wirtschaft (IW) kedden publikált elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra Trump szerint megérhette ilyen sokat várni
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:30
Az Egyesült Államok gazdasága a vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Még be sem lépett, máris szárnyakat adott az euróövezet Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:25
Javította Bulgária minősítési országplafonját a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő a kedden Londonban bejelentett döntést Bulgária közelgő euróövezeti csatlakozásával indokolta.
Makro / Külgazdaság 140 ezer magyar már Ausztriában dolgozik, és lesz ez még több is
Kollár Dóra | 2025. december 23. 14:44
Októberhez képest minimálisan csökkent, de egy évvel ezelőtthöz képest enyhén nőtt a nyugati szomszédunkban dolgozó honfitársaink száma a legfrissebb ausztriai munkavállalási adatok szerint. A téli szezon pedig még csak most kezdődik igazán.  
Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG