Az USA-ban, ahol a delta variáns miatt jelentősen újra növekedik a fertőzések száma, hihetelen módokon próbálják az embereket oltásra bírni az államok – szúrta ki Dobson Szabolcs gyógyszerész, a Koronavírus vakcináció Facebook-csoport vezetője a British Medical Journal cikkében.
Az írás szerint elérik a lejárati időt a vakcina-adagok az USA-ban, és így esetleg meg is kell semmisíteni azokat, mert az utóbbi időben 68 százalékkal csökkent a felhasználásuk - nem oltatnak már annyira aktívan az emberek, a szérumok talonban maradnak. Ezért a tagállamok most hihetetlen jutalmakkal próbálják rávenni a lakosságot, hogy vegyék fel a vakcinát: pénz, puska, ingyen marihuána is jár érte.
Az amerikai oltási kampány (Pfizerrel, Modernával) 2021 áprilisában volt a legaktívabb, napi 3,4 millió beadott oltással, de ez június elejére napi 1 millió alá csökkent. Azóta 1,1 millióra kúszott vissza, mert pár tagállam pénzutalványokat kezdett osztogatni. A tagállamok között nagyon nagy különbségek vannak az átoltottságban.
Észak-Karolina 25 dolláros pénzutalványt osztogat minden oltás mellé, ami múlt héten rövid időre megdobta az oltási kedvet; a beoltottak negyede jelezte, hogy a pénz befolyásolta a döntését. Ezzel együtt az állam 1,2 millió adagot küldött vissza a szövetségi raktárakba.
Ohio ötmillió dolláros jutalmat, továbbá ösztöndíjakat sorsolt ki, de ez csak egy héten át fokozta az érdeklődést.
Nyugat-Virginia, ahol a lakosság jelentősen oltásszkeptikus, puskákat és pick-up kisteherautókat sorsolt ki egyéb díjak mellett.
Új-Mexikó egy 5 millió dolláros díjjal próbálkozott.
Még Washington állam volt a legsikeresebb, amely ingyen marihuánás cigikkel duplázta meg az oltási kedvet.
A világ más tájain is próbálkoznak különféle ösztönzőkkel az oltási kedv meghozatalához:
- Mongóliában 50 ezer mongol tugrikos (nagyjából 5200 forint), a második oltás beadatása után kapható pénzjutalom is szerepet játszhatott abban, hogy az oltottak aránya népességarányosan meghaladta a magyarországi szintet.
- Szerbiában május végéig a nyugdíjasoknak kifizetett 30 euró (10 ezer forint) értékű támogatáson felül minden 16 év feletti állampolgár, aki május végéig felvette valamelyik védőoltást, 25 euró értékű jutalomban részesült.
- Németországban 50 eurós ajándék vásárlási utalványt kínál az Edeka Nord nevű hamburgi szupermarketlánc azoknak a dolgozóknak, akik beoltatják magukat a koronavírus ellen – írta a hvg.hu.
- A Lidl és az Aldi is ösztönzi a dolgozóit az oltásra, de egyelőre csak az Egyesült Államokban. A Lidl az USA-ban január vége óta 200 dollárt ad minden alkalmazottjának, aki vállalja a védőoltást. Az Aldi pedig minden egyes oltás után 2 órai munkabért ad. A Starbucks vagy a McDonald's hasonló kedvezményeket nyújt a dolgozóinak, ha beoltatják magukat.
- Magyarszágon tagvállalati oltási versenyt hirdetett a Videoton, ahol az első három tagvállalat, ahol a legtöbben oltatták be magukat, a cég díjazásban részesül – írta meg a Ripost.hu.