Forrás: Stadler |
A Budapest-Kolozsvár és Budapest-Varsó vasútvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányának előkészítésének határidejét módosította a kormány egy minap közzétett kormányhatározattal. Ennek értelmében a Budapest-Kolozsvár vasútvonal esetében az előkészítési fázis határideje 2019. december 31.-ről 2022. június 30-ra módosul. Ennek megfelelően a beruházás megvalósítására vonatkozó előterjesztés benyújtási határideje is változik: 2020. március 15. helyett 2022. szeptember 30-ig teheti ezt meg az illetés innovációs és technológiai miniszter.
A Budapest-Varsó vasútvonal esetében kicsit kisebb csúszás van. A megvalósíthatósági tanulmányt az idei év vége helyett 2021. március 31-ig kell elkészíteni, a beruházással összefüggő előterjesztés összeállításának határideje 2020. március 15. helyett 2021. június 30. lett.
A csúszás miatt némi pénz is felszabadult az idei költségvetésben, a fel nem használt pénzből 1,19 milliárd forintot a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közmű infrastruktőra fejlesztésekre kell átcsoportosítani, 170 millió pedig a Debrecen, Nagyvárad, Szeged, Szabadka és Pécs nagyvárosokat összekötő Déli vasút fejlesztési terv elkészítését fedezi majd.
A kormányhatározatból azonban nem derül ki az indok, ami miatt ilyen jelentős mértékben el kellett tolni a megvalósíthatósági tanulmányok elkészültének határidejét, ezért az illetékes tárcához, az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordultunk kérdésünkkel.
A tárca sajtóosztálya szerint
"A magyar kormány arra törekszik, hogy 2030-ig a Kárpát-medence a régiós országokkal összefogva Európa leggyorsabban fejlődő, egységes gazdasági, kereskedelmi és közlekedési területévé váljon. E cél elérése érdekében Közép-Európa fővárosait, nagyvárosait minden közlekedési móddal, így magas szolgáltatási színvonalú vasúton is össze kell kapcsolni. A visegrádi miniszterelnökök megállapodása alapján ezért megvalósíthatósági tanulmány készül a Budapest, Pozsony, Brno és Varsó közötti gyorsvasútról, román együttműködésben pedig a magyar főváros és Kolozsvár közötti hasonló összeköttetésről.
A dokumentumok kidolgozásához, véglegesítéséhez időigényes műszaki egyeztetésekre van szükség a partnerországok szakértőivel. A munkacsoporti szintű megbeszélések folyamatosan zajlanak. A cseh fél 2021 végére, a lengyel fél 2022-re készíti el saját részletes megvalósíthatósági tanulmányát. A román és szlovák partnerek pedig mostanáig nem tettek vállalást e munka elvégzésének határidejére. A kormányhatározatban korábban rögzített határidők módosítása a projektek nemzetközi előrehaladásához igazodva vált indokolttá".
Bár nem állítjuk, hogy egyértelmű összefüggés lenne, de a csúszás még előnyös is lehet hazánk számára, a Budapest-Belgrád vasútvonal munkálatai ugyanis feltételezhetően jelentős kapacitásokat fognak lekötni, melyek mellett hasonló nagyméretű projektek kivitelezése már nehézségekbe ütköznek. Ennek a projektnek viszont 2022-re el kell készülnie, a Budapest-Varsó és Budapest-Kolozsvár vasútvonal fejlesztése viszont még csak ekkortájt ér az előkészítési fázis végére.