3p
A négy visegrádi ország, azaz Lengyelország, Csehország, Magyarország és Szlovákia az Európai Unió legsikeresebben növekvő régiója, mondta el Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke a Debrecenben megtartott idei Közgazdász-vándorgyűlésen. Hozzátette, hogy a BMW döntésével, miszerint beruházásának Debrecent választotta, a várost egy hárommilliós régió fővárosává teszi.
Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke előadást tart az 56. Közgazdász-vándorgyűlésen a debreceni Kölcsey Központban (MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)

Eljött Közép-Európa ideje, ezen belül a régió keleti része, benne Magyarország, a Kárpát-medence és a Visegrádi országok ideje. Megkezdtük a versenyképességi felzárkózást, melynek célja, hogy utolérjük Ausztriát és Németországot. Geopolitikai egyensúly alakult ki körülöttünk, több erőtér hálójában.

Az együttműködés múltja

A visegrádi csoport együtt indult és halad a siker felé, ráadásul ennek már sokkal régebbi gyökerei is vannak, mint gondolnánk: 1335-ben Károly Róbert királyunk a cseh és a lengyel királyt fogadta, és egy gazdasági együttműködést indítottak, melynek lényege az volt, hogy kikerüljék a bécsi vámot, és ez akkor komoly gazdasági fellendüléshez vezetett. Ugyancsak dinamikus volt a térség a Monarchia idején, és most, immár 27 éve tart a visegrádi csoport szövetsége.

Felzárkózás

Ma a visegrádi csoport az Európai Unió húzótérsége, és ha hosszú időn át fennmarad a 2 százalékos GDP-növekedési többlet a fejlett nyugat-európai országokhoz képest, akkor óhatatlanul bekövetkezik a felzárkózás, ráadásul akár teljes mértékben is, azaz ténylegesen is elérhetjük Ausztria és Németország szintjét.

A térség 3-ról 6 százalékra növelte súlyát Európán belül, miközben Németország importjának már 13,9 százaléka származik a visegrádi országokból. A globalizációban a csoport nyerésre áll. Mindeközben a 4 ország elérte az árstabilitást, mindegyik adófordulatot hajtott végre. Ugyancsak nagy fordulat következett be a munkát terhelő adók csökkentésében és a gazdaság fehérítésében.

Kihívások

Vannak azonban még komoly kihívások, feladatok is, van, amiben nem teljesítünk még jól. Ilyen az új technológiák alkalmazása, meghonosítása, mint például a robotizáció. Ugyancsak komoly lemaradás van az oktatásban, szakképzettségben: a mai és a múltbeli tudás a jövőben kevés lesz, ugyanakkor viszonylag alacsony a felsőfokú végzettségűek, diplomások aránya is. A tőkeállomány és a termelékenység is alacsony még a visegrádi országokban, és különösen alacsony nálunk az export hazai hozzáadottérték tartalma.

Eurázsiai integráció

Végül a legnagyobb lehetőség a térség számára az új eurázsiai gazdasági régió kialakulása, a ezen belül térségünk a híd szerepét töltheti be. Ehhez egy olyan közlekedési hálózat, infrastruktúra kiépítése szükséges, amely Lengyelországtól és a Baltikumtól Romániáig és Bulgáriáig tart, és rácsatlakozik a kelet felé vezető tengeri, vasúti és közúti hálózatokra.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
Makro / Külgazdaság Benzinkúton éjszakáznak, holnap is tüntethetnek a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:35
A hétfői tüntetés este 8 óráig tart, de kedden visszatérhetnek Budapest útjaira a dudáló kamionosok. A kormánytól többek között azt követelik, hogy az útdíjat ne akkora mértékben emeljék meg, mint amiről Lázár János beszélt.
Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG