Fotó: EPA / Justin Lane |
Az Európai Parlament elfogadta a légköri szennyezőanyagok kibocsátásaira vonatkozó irányelv módosítását, az új szabályozás szigorúbb határértékeket ír elő és ezáltal arra ösztönzi a tagállamokat, hogy hatékonyan csökkentsék a károsanyag-kibocsátást - közölte a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) kedden.
Szigorúbb határérték
A közlemény szerint az Európai Unió jogalkotó testülete az október 28-i strasbourgi ülésén döntött a levegőszennyezés csökkentéséről. A korábbinál szigorúbb levegőszennyezettségi határértékek egyrészt az emberi egészség védelmét, másrészről pedig a környezetterhelés jelentős csökkentését szolgálják. Hozzátették, hogy az elfogadott tervezet értelmében 2030-ra 40 milliárd eurót takaríthat meg az Európai Unió.
Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke a közleményben ismerteti, hogy a levegőminőség javítása érdekében, különösen a városi területeken, a nemzeti levegőszennyezés-csökkentési programoknak konkrét intézkedéseket kell tartalmazniuk a nitrogén-oxidok és a szálló por kibocsátásának csökkentésére. Hozzáfűzte, hogy az új szabályozás Magyarország számára különösen fontos, mivel a 28 tagállam rangsorában nagyon rossz helyen áll az ország mind a levegőszennyezettség mértékét, mind az azzal összefüggő elhalálozásokat tekintve.
Erre számíthatnak az autósok
Közleményük szerint a járműtechnológiára vonatkozóan a kibocsátás szabályozását célzó intézkedések közé tartozik például a járművekre kivetett adók mértékének felülvizsgálata a kevésbé szennyező járművek eladásainak ösztönzése érdekében, továbbá a nagyon alacsony kibocsátás: az EP által elfogadott szövegtervezet kitér a járművizsgálati módszerek módosítására, hogy a jövőben a valóságoshoz jóval közelebb álló mérési sorozat során lehessen megállapítani egy-egy típus kibocsátását. A dízelek mostani típusvizsgálatának megbízhatatlan eredményei miatt várhatóan megismétlik majd azokat.
Az egyesület szerint a szigorúbb kibocsátási határértékek várhatóan a gázüzemű járművek fokozott elterjesztésére sarkallják majd a tagállamokat. Úgy vélik, hogy a közlekedés területén a bio- és földgáz hajtású motorok forgalomba állítása szolgálja a leghatékonyabb költségmegtérüléssel a levegő minőségének javítását.