Az első fél évben tovább nőtt ugyan a légiutas-forgalom Németországban, de még mindig nem érte el a 2019-es, a koronavírus-járvány előtti szintet az ágazat szakmai képviseleti szervezete, a BDP hétfői jelentése szerint. A BDL (Bundesverband der Deutschen Luftverkehrswirtschaft) kimutatása alapján az utasforgalom az első fél évben 2,8 százalékkal 99,4 millióra emelkedett, ez azonban még 15,8 százalékos elmaradást jelent a 2019-es bázishoz képest.
Európai összehasonlításban a németországi légiutas-forgalom lemaradásban van – nyilatkozta Jens Bischof, a BDL elnöke és az Eurowings vezérigazgatója, aki a tartós visszaesés okaként elsősorban a magas állami adókat és díjakat látja: „A következményeket szinte minden német repülőtéren láthatjuk: a légitársaságok kivonják repülőgépeiket, és azokat más európai országokban, versenyképesebb költségekkel üzemeltetik” – mondta. A kisebb kínálatot az utasoknak is magasabb jegyárakkal kell megfizetniük – mutatott rá Bischof, hozzátéve, hogy a légitársaságok azonban csak részben tudják áthárítani ügyfeleikre a drasztikusan emelt díjakat és adókat, mert „a fizetési hajlandóság nem végtelen.”
A szövetség számításai szerint a Németországból közvetlen járatokat üzemeltető légitársaságok, mint a Ryanair vagy az Easyjet, 2019 óta szinte minden harmadik, korábban Németországban állomásozó repülőgépet külföldre költöztettek. A 190 repülőgépből 130 maradt. Ezzel nemcsak a nemzetközi összeköttetés veszik el, hanem több milliárd eurós hiány is keletkezik a gazdaságban. Minden középtávú repülőgép körülbelül 170 munkahelyet biztosít és körülbelül 70 millió euróval járul hozzá a bruttó hazai termékhez.
Egy tipikus európai járat esetében az utasonként körülbelül 35 euróról felére kellene csökkenteni az állami terheket – mondta Bischof, megjegyezve, hogy a szövetségi kormány által elutasított, 2026-ra tervezett légiközlekedési adócsökkentés egy első megnyugtató jelzés lehetett volna a légitársaságok részére.
A szövetség várakozása szerint a német légi közlekedés a következő hónapokban sem fog tudni felzárkózni. Különösen nagy a lemaradás a belföldi forgalomnál, amely az első fél évben még a válság előtti kínálat felénél sem, annak 49 százalékán állt.
Az október végétől érvényes téli repülési menetrendben a német repülőterek teljes kínálata 8 százalékponttal emelkedik, de ezzel együtt is a koronavírus-válság előtti szint 90 százalékát éri el. A többi európai országban a kínálat 7 százalékpontos növekedéssel a válság előtti szint 116 százaléka lesz már.
(MTI/dpa)